به گزارش تجارت گردان به نقل از کالاخبر، امروز و پس از معامله ۳۰۸۰ خودروی کم تیراژ طی هفته های گذشته در بورس کالا، ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ به عنوان نخستین خودروی پرتیراژ در بورس کالا در روند شفاف و طبق عدالت مورد معامله قرار گرفت.
تیرماه امسال طرح عرضه خودرو در بورس کالای ایران در شورای عالی بورس مورد تصویب قرار گرفت و طبق وعده وزیر امور اقتصادی و دارایی، عرضه های خودرو کم تیراژ در بورس کالا آغاز شد. بررسی آمار معاملات بورس کالای ایران نشان می دهد عرضه خودرو در بورس کالا که با خودروی کارا دو کابین و تک کابین آغاز شد، تا قبل از معاملات امروز در مجموع به حجم معامله ۳ هزار و ۸۰ دستگاه خودرو در بورس کالا رسید.
در این مدت ۷۴۲ دستگاه فیدلیتی گروه بهمن موتور، ۷۳۱ دستگاه هایما S۷ گروه صنعتی ایران خودرو، ۵۹۴ دستگاه دیگنیتی بهمن موتور، ۳۱۶ دستگاه کارا دو کابین بهمن موتور، ۱۴۰ دستگاه کاراتک کابین، ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما مجتمع صنعتی آرین پارس موتور، ۱۲۱ دستگاه کامیون کشنده امپاور بهمن دیزل، ۶۹ دستگاه کی ام سی T۸ کرمان موتور، ۶۸ دستگاه جک S۵ کرمان موتور، ۶۴ دستگاه شاهین سایپا و ۳۵ دستگاه کامیون کشنده FAW معامله شده است.
نوبت به پرتیراژها رسید
اما پس از موفقیت معاملات خودروهای کم تیراژ و به نوعی غیر عمومی تر برای مردم، از امروز عرضه پژو ۲۰۷ ایران خودرو به عنوان نخستین عرضه خودروی پرتیراژ در بورس کالای ایران آغاز شد تا حذف قیمت گذاری دستوری خودروهای عمومی پس از سال ها به طور رسمی و براساس عرضه و تقاضا عملیاتی شود.
امروز ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان و ۴۰۰ تومان پس از ۶۰ دقیقه رقابت مورد معامله قرار گرفت تا مشخص شود عرضه خودروها در بورس کالا به سود تولیدکننده و مصرف کننده و به زیان دلالان است.
به قیمت تمام شده هزینه هایی شامل بیمه و شماره گذاری و هزینه ثابت جمعا به مبلغ ۴۳ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۰۰ ریال به علاوه ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی که براساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار باید پرداخت شود، اضافه می شود.
خرید خودرو ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار
نگاهی به آگهی های منتشر شده در شبکه های اجتماعی خرید و فروش بیانگر آن است که پژو ۲۰۷ معمولی امروز با قیمتی حدود ۴۴۰ میلیون تومان به فروش می رسد اما مصرف کنندگانی که امروز در بورس کالا اقدام به رقابت و خرید ۲۰۷ کردند با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون تومان موفق به خرید شدند تا مشخص شود وقتی به سازوکار بازار اعتماد می کنیم، قطعا یک سمت برنده این سیاست، مصرف کنندگان واقعی هستند.