×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
روز به روز از رقبای منطقه عقب می‌افتیم/ افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی هزینه صادرکنندگان به دلیل تحریم‌ها

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، مسعود خوانساری در آیین معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران با بیان اشاره به چالش‌های پیشروی صادرکنندگان، گفت: صادرکنندگان در حال حاضر با معضلات زیادی درگیر هستند. درست است که مطابق با آمار میزان صادرات در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است اما رشد صادراتی ما نسبت به رقبای منطقه‌ عقب است.

وی با بیان اینکه روز به روز در صادرات از کشورهای منطقه عقب می‌افتیم، تصریح کرد: تحریم‌ها اثرات قابل توجهی بر صادرات ما گذاشته است و صادرکنندگان ما در شرایط ناعادلانه رقابت می‌کند. تحریم‌ها امکان فراهم کردن حمل و نقل ارزان و مراودات مالی را برای صادرکنندگان سلب کرده است و صادرکنندگان ایرانی برای دور زدن تحریم‌ها حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه‌هایشان افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: افزایش هزینه‌ها به صادرکنندگان و تولیدکنندگان در نهایت بر قیمت تولید اثر می‌گذارد.

خوانساری با اشاره به ادامه داشتن معضل چند نرخی بودن ارز در اقتصاد، اضافه کرد: تفاوت نرخ ارز در سامانه نیما و ارز آزاد در ۵ سال گذشته مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است و این موضوع یعنی تفاوت نرخ ارز صادرات را مختل می‌کند.

وی تک نرخی شدن ارز را یکی از الزامات اصلی اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: اتفاقی که ۴ سال پیش برای ارز ایجاد شد امروز دوباره تکرار می‌شود، آن زمان ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان بود و ارز آزاد ۱۰ هزار تومان و امروز ارز نیمایی ۲۲ هزار تومان و ارز آزاد ۴۲ هزار تومان است. من نمی‌دانم بنا به چه منطقی در این زمینه تصمیم‌گیری نمی‌کنند و همان خطای گذشته را دوباره تکرار می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خطاب به نمایندگان مجلس که در این مراسم حضور داشتند گفت: فعالان اقتصادی نتوانستند دولت را متقاعد کنند که ارز را تک نرخی کند از این‌رو امیدواریم که فشارهای مجلس بتواند در این زمینه راهگشا باشد.

خوانساری با اشاره به خرید مواد اولیه با نرخ آزاد و بازگشت آن با ارز نیمایی، گفت: صادرکنندگان در این شرایط ضرر می‌کنند و قبول کنید که اگر این شرایط ادامه داشته باشد و صادرات کاهش پیدا نکند حداقل افزایشی نخواهد شد. بسیاری از صادرکنندگان خوش‌نام که علاقه‌ای به انجام کارهای خلاف ندارد با استمرار این شرایط در نهایت از کار کنار خواهند کشید.

وی ادامه داد: صادرکنندگان صنایع بزرگ مانند فولاد و پتروشیمی‌ها از آنجایی‌که دولتی و شبه دولتی هستند می‌توان در این شرایط تاب بیاورند اما صادرکنندگان خرد نمی‌توانند و باید به آنها اجازه داده شود که ارز مبادله کنند .

به گفته عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران؛ تعهدات ارزی و پیمان‌سپاری ارزی مشکلاتی است که صادرکنندگان  با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

خوانساری با بیان اینکه مشکلات مطرح شده را همه مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس می‌داند، خاطر نشان کرد: همه می‌دانند و قبول دارند که این مشکلات روند ادامه صادرات را دشوار کرده است اما نمی‌دانم چرا اقدامی برای حل آنها انجام نمی‌دهند و نمی‌دانم که این مشکل کجا باید حل شود؟

وی در پایان با اشاره به خروج سرمایه و نیروی انسانی از کشور، گفت: ایران می‌تواند مقام نخست صادرات را در منطقه از آن خود کند. ما منابع و پتانسیل لازم برای تحقق این مهم را داریم اما متاسفانه خروج سرمایه و نخبگان از کشور به دلیل سخت‌گیری‌ها در محیط کسب‌وکار این امکان را از ما سلب کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.