×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
رونمایی از نخستین ایستگاه شارژ پانتوگراف اتوبوس‌های برقی کشور در مپنا

به گزارش تجارت گردان به نقل از مپنا نیوز –هم‌زمان با آغازبه‌کار “سایت شماره ۲ مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌ها”، ایستگاه شارژ پانتوگرافی اتوبوس برقی گروه مپنا، قابل ارائه در توان­های ۱۵۰، ۳۰۰، ۴۵۰ و ۶۰۰ کیلوواتی افتتاح شد. این ایستگاه امکان شارژ با حداکثر جریان ۹۰۰ آمپر را داشته و بیشینه ولتاژ خروجی آن در توان ۶۰۰ کیلووات، معادل ۹۲۰ ولت است. 
در این مراسم ایستگاه شارژ پانتوگرافی اتوبوس برقی مپنا که اولین ایستگاه شارژ در این ابعاد و مشخصات در کشور است رونمایی شد و به رسم یادبود و به مناسبت روز درخت‌کاری دو اصله نهال نیز غرس شد.
فناوری ایستگاه شارژ پانتوگرافی اتوبوس برقی تنها در اختیار ۵ شرکت بزرگ صاحب تکنولوژی در دنیا بوده و با بهره‌برداری از این ایستگاه در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو)، ایران نیز به جرگه کشورهای دارای این تکنولوژی در دنیا پیوست.
تجهیز پانتوگراف به جای اتوبوس بر روی دکل شارژ و کاهش وزن و قیمت تمام شده اتوبوس برقی و نیز همچنین مکان­یابی محل قرارگیری اتوبوس برقی نسبت به دکل شارژ با استفاده از آنتن WIFI، از جمله مزیت‌های اصلی این روش شارژ نسبت به سایر روش­های شارژ سریع اتوبوس­های برقی است.
همچنین در ادامه این مراسم، سایت شماره ۲ مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌ها، توسط دکتر عباس علی‌آبادی افتتاح شد. این ساختمان دارای ۷۵۰ متر مربع فضای آزمایشگاهی – گارگاهی و ۳۰۰ متر مربع سالن اداری و مهندسی است که با هدف تولید و آزمایش پیشرانه برقی خودروها و اتوبوس­های برقی راه­اندازی شده است.
با تجهیز آزمایشگاه این مرکز به دینامومترهای پیشرفته، سیستم­های HIL و سایر ادوات، آزمایشگاه پیشرانه برقی مپنا به یکی از بزرگترین و پیشرفته­ترین آزمایشگاه­های تخصصی در این زمینه در کشور تبدیل خواهد شد و زمینه لازم برای بومی­سازی و توسعه فناوری­ انواع پیشرانه خودروهای برقی سبک و سنگین در کشور فراهم می‌آید.
شایان ذکر است، پروژه طراحی و ساخت اتوبوس برقی با تأسیس شرکت شتاب که حاصل همکاری شرکت مکو و شرکت عقاب افشان است از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ آغاز شده و در حال حاضر با پیشرفت ۷۵ درصدی، در مراحل پایانی است. شرکت شتاب در سال ۱۴۰۰ آمادگی تولید اتوبوس برقی را به صورت انبوه خواهد داشت.
 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.