×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رویداد ملی تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی تلفن همراه کشور؛ افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن درهمایش تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها، به مشکلات بازار تلفن‌های همراه و سوءاستفاده برخی افراد از این بازار در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود:‌ در زمان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی افراد ارز را دریافت و برای واردات هزینه نکردند در حالی که اگر در مسیر درست خود مصرف می‌شد نقش موثری در تعادل‌بخشی به قیمت‌ها در بازار تلفن همراه داشت و در نهایت این مصرف‌کنندگان بود‌ه‌اند که از قیمت‌های بالا در این بازار، متضرر شده‌اند.

فروتن لاریجانی با اشاره به مشکلات خدمات پس از فروش گوشی تلفن همراه در کشور، اظهار کرد:‌ باتوجه به تجمیع فرایند واردات،‌عرضه و خدمات پس از فروش در تلاش هستیم که مجموعه‌ای ایجاد شود که مشکلات موجود حل و مردم بتوانند از خدمات مناسب پس از فروش بهره‌مند شوند و به نوعی بازار تلفن همراه با ساماندهی بیشتری مواجه شود.

وی عنوان کرد:‌‌ کارگروهی مرتبط با فعالان و صنایع مرتبط با تلفن همراه ایجاد خواهد شد که شامل واردکنندگان،‌ تولیدکنندگان قطعات و ارایه‌دهندگان خدمات پس از فروش و تعمیرات خواهد بود و تلاش خواهد شد تا مراکز مجاز و معتبری برای خدمات پس از فروش وجود داشته باشد و به سهولت در دسترس مردم باشد.

لزوم تقویت بانوان بازرگان و کارآفرین در حوزه فرا فناوری و تجارت نوین

دکتر زهره منوچهری بانوی کارآفرین حوزه فرافناوری NFT با تاکید بر این نکته که در اکثر نقاط کشور ، بانوان ایرانی دارای پتانسیل و ظرفیت های خدادای در هوش و استعداد و مدیریت هستند و ایران دارای ظرفیت گسترده برای حضور بانوان در عرصه های بازرگانی و مدیریت تجاری است،  در این همایش خاطرنشان کرد: آموزش علوم نوین  و تسلط به ابزارهای فناوریک مدیریتی و تولید لازمه حضور زنان بازرگان در عرصه های بین المللی است و در مسیر ورود به حکمرانی اقتصاد نوین جهانی و تجارت دیجیتال ، لازم است تا بانونان کارآفرین ، بازرگان و مدیر کشور این موئلفه را در الویت امور قراردهند.

حکمرانی نوین اقتصاد جهانی با گوشی‌های همراه

فاضل شیرکوند، کارشناس عالی فرا فناوری نیز در این همایش با اشاره به حکمرانی نوین اقتصاد جهانی با گوشی‌های همراه، عنوان کرد:‌ اکنون تجارت دیجیتال جای خود را به عنوان بخش مهمی از تجارت جهانی در اقتصاد باز کرده است و در این شرایط باید ساختار قراردادهای دیجیتال را بهتر بدانیم. هر قدر در عرصه تولید و صادرات دیجیتال، ساختار داد و ستد مدرن را بدانیم با آسیب و زیان کمتری مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به مشکلاتی که تجار ایرانی به دلیل محدودیت‌های ارزی در عرصه معاملات دیجیتال با آن مواجه هستند، عنوان کرد:‌ معاملاتی در بازار بین‌المللی وجود دارد که بر پایه مبانی و امکاناتی است که بر گوشی‌های تلفن همراه قرار دارد و تبدیل‌پذیری ارزی را در اختیار قرار می‌دهد. البته تجار ایرانی در این زمینه با مشکل مواجه هستند و ‌درآینده نزدیک معاملاتی وجود خواهد داشت که تجار دیجیتالی را تربیت خواهد کرد و این امیدواری وجود دارد که انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط بتوانند در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

نقش موثر تلفن‌ همراه در آینده اقتصادی کشور، اقتصاد دیجیتال و سواد دیجیتالی

قربان محمد پورقاز، عضو شورای راهبردی انجمن تلفن همراه و پژوهشگر اقتصاد خانواده نیز در همایش تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها، اظهار کرد: تا سال ۲۰۳۰جمعیت ایران سالمند می‌شود و سالمندان باید مهارت‌های لازم را برای انجام اموری که با گوشی‌های هوشمند قابل انجام است، فرا بگیرند.

وی افزود: نقش تلفن همراه در توسعه اقتصادی کشور و رابطه آن با اینترنت و فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است. تلفن همراه نقش موثری در آینده اقتصادی کشور، اقتصاد دیجیتال و سواد دیجیتال دارد.

گوشی‌های همراه ابزاری با کارکردهای مثبت و منفی

محمدرضا طالبی‌نژاد، مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این همایش با بیان اینکه تلفن همراه یک وسیله فراگیر است، گفت:از دید جامعه‌شناختی باید تقسیم‌بندی سه‌گانه‌ای درباره نقش تلفن همراه وجود داشته باشد.هر پدیده‌ای هم کارکرد سالم و هم ناسالم دارد.در سطح نهادی مانند خانواده، آموزش،اقتصاد و غیره نیز تلفن همراه هم کارکردهای مثبت و هم منفی به همراه دارد.

امیدواریم در این زمینه شاهد حضور کشور ایران در منطقه اوراسیا باشیم

دکتر مهدی آزادواری رئیس اتاق بازرگانی اوراسیا نیز در این مراسم گفت: رویداد تلفن همراه که امروز برگزار می‌شود بسیار مهم است و ادامه داد ما در حوزه اوراسیا هستیم، اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی بوده شامل ۵ کشور بلاروس، قزاقستان، روسیه، ارمنستان و قرقیزستان که البته اتاق بازرگانی اوراسیا حوزه آسیا و اروپا را نیز تحت پوشش دارد. و اتاق یک تشکل بین‌المللی بوده و فراتر از اتحادیه عمل می کند. تفاوت آن با اتحادیه اقتصادی اوراسیا آن است که در اتحادیه موانع اجرایی را رفع کرده و معافیت گمرکی ایجاد می‌کنند. اما اتاق بازرگانی اوراسیا علاوه بر آن موارد تجارت را نیز تسهیل می‌کند و حتی کشورهای اروپایی را نیز شامل می‌شود همچنین در کشورهای حوزه‌های دیگر نیز فعال است و نمایندگی دارد.

وی در خصوص رویداد تلفن همراه که موضوع بسیار مهم است آرزوی امیدواری کرد و گفت: در این زمینه امیدواریم شاهد حضور کشور ایران در منطقه اوراسیا باشیم حتی به صورت شریک تجاری با شرکت‌های مختلف می‌توان این مورد انجام شود.

وی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی سریعتر داشته باشیم چون اگر آن را نداشته باشیم نمی‌توانیم جایگاه مطلوب و واقعی به دست بیاوریم. یکی از موضوعات مهم تنوع سازی محصولات است  در صنعت موبایل در سخت‌افزار و نرم‌افزار همین گونه است و ازطرفی صنایع زیادی به آن وابسته شده است و نباید از آن غافل شد. همچنین باید حوزه آر اند دی را تقویت کنیم، به واقع باید بخواهیم به یک جایگاه بازار داخلی و بین‌المللی مناسب برسیم.

رئیس اتاق بازرگانی اوراسیا در پایان گفت: اتاق بازرگانی اوراسیا در حال حاضر ۱۰ کشور عضو دارد و حدود ۳۰۰ شرکت در سطح بین‌الملل از اعضای این اتاق هستند. و ما استقبال می‌کنیم که نشست‌ها و همایش‌های مشترک برای تعاملات فی مابین را فراهم کنیم تا بتوانیم انتقال تکنولوژی را داشته باشیم.

صاحبان صنایع و بازرگانان ایران در عرصه های بین المللی دارای کارنامه درخشانی هستند

مهران باباپور، کارآفرین  دانش بنیان نمونه و کارشناس عالی تجارت بین الملل، نیز در این مراسم ضمن تاکید بر بهره گیری از فناوری های دیجیتالی و هوش مصنوعی در  تولیدات و خدمات ، اظهار داشت : صاحبان صنایع و بازرگانان ایران در عرصه های بین المللی دارای کارنامه درخشانی هستند و امیدواریم با بکارگیری علوم و فنون نوین و فرافناوری های روز در عرصه تجارت ، گامی موثر در جهت تقویت جایگاه اقتصادی ایران اسلامی و دستیابی به مقام نخست منطقه، برداریم .

وی تاکید کرد: مرکز علمی صنعتی ایراث طرح ، با استفاده از توان داخلی و محققان جوان ایرانی، در کشورهای اوراسیا و همسایگان خلیج فارس فعال بوده و در حال  فعالیت های چشمگیری است.

در بخش ویژه مراسم ؛ از  افشار فروتن لاریجانی ( چهره ماندگار عرصه تلفن همراه ) ، امیر الماسی( پیشکسوت عرصه تلفن همراه ) مهران باباپور ( کارآفرین برتر حوزه ایجاد و توسعه اپلیکیشن های صنعتی ) ، مهدی خمسه ( مدیر نمونه حوزه آموزش و خدمات فنی ) دکتر زهره منوچهری ( بانوی کارآفرین حوزه فرافناوری nft) ، فاضل شیرکوند ( مدیر نمونه در حوزه فرافناوری nft ) ، دکتر محمد حسین ملا امرجی ( مدیر نمونه در حوزه مدیریت شهری ) ، مهدی فولادی مجره ( مدیر نمونه حوزه تلفن همراه) ، علیرضا اسد پور کری بزرگ ( کارشناس عالی فرهنگ و رسانه ) ، غلامحسین دیا حسین ( مدیر نمونه حوزه خدمات ، آموزش و بازرگانی تلفن همراه ) ، زهرا ناصری ( مدیر نمونه در حوزه بازرگانی ) ، دکتر زهرا ایرج زاده ( محقق و پژوهشگر قانون تجارت ) ، دکتر فاطمه داودی فرکوش ( محقق و پژوهشگر در حوزه اقتصاد نوین) ، دکتر محمد یونسی( مدیر نمونه تلفن همراه کشور) و مجید طلیمی( مدیر نمونه درحوزه روابط عمومی نوین و رسانه) برای سالها تلاش و خدمت در جهت جهاد تبیین ، تقویت و ترویج قانون مداری اشاعه سیاست های اقتصاد مقاومتی و گام دوم انقلاب با اهداء لوح تقدیر و نشان افتخار تجلیل گردید.

دکتر فاطمه داودی فرکوش محقق وپژوهشگر نمونه در حوزه اقتصاد نوین ومدیریت مالی بین الملل نیز در حاشیه این مراسم اظهار داشت: اقتصاد دیجیتالی به‌عنوان طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی شامل همه مشاغل در بخش های این حوزه و هم‌چنین مشاغل در حوزه و بخش‌های غیر دیجیتالی تعریف می‌شود، که این مشاغل شامل فعالیت‌هایی هستند که از دانش و اطلاعات دیجیتالی به‌عنوان نهاده اصلی تولید، از شبکه‌های نوین اطلاعاتی به عنوان فضای فعالیت و از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای هدایت رشد بهره‌وری و بهینه‌سازی ساختارهای اقتصادی استفاده می‌کنند .
وی ادامه داد: اقتصاد نوین شامل همه فعالیت‌های است که یا متکی بر نهاده‌های دیجیتالی هستند و یا به‌طور معناداری توسط این نهاده‌ها ارتقا می‌یابند. این نهاده‌ها عبارتند از: فناوری‌ها ، زیرساخت ها و خدمات دیجیتالی و داده‌ها ی اقتصادی که همه تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان که از نهاده‌های دیجیتالی در فعالیت‌های اقتصادی خود بهره می‌برند از جمله دولت را در بر می‌گیرد. لذا ضروری است که به این دانش مجهز شویم و همچنین اشاره نمودند با بهره گیری از فین تک یا فناوری مالی میتوان باعث تسهیل امور مالی و ایجاد ارتباط بین فناوری نوین و سیستم های پرداخت شویم.

تجارت گردان | رویداد ملی تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد
تجارت گردان | رویداد ملی تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد
تجارت گردان | رویداد ملی تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد
تجارت گردان | رویداد ملی تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد
تجارت گردان | رویداد ملی تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد
تجارت گردان | رویداد ملی تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد
تجارت گردان | رویداد ملی تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد
تجارت گردان | رویداد ملی تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.