×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ریشه‌ کنی ۵ بیماری دامی تا دو سال آینده/ صادرات آبزیان به اتحادیه اروپا

به گزارش تجارت گردان به نقل از  ایرنا، «سید محمد آقامیری» روز دوشنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت با تشریح عملکرد سازمان دامپزشکی کشور، افزود: حدود سه ماه گذشته بیماری تب کریمه کنگو در کشور شیوع پیدا کرد که با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و اقدامات لازم از شیوع آن جلوگیری شد، به طوری که طبق آمارها تاکنون ۶۷ نفر درگیر این بیماری و ۷ نفر فوت شدند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره کشتارهای غیربهداشتی اظهار کرد: انتظار می‌رود برای بهداشت عمومی و حفظ سلامت جامعه، مردم کشتارهای غیرمجاز را به سامانه ۱۵۱۲ سازمان دامپزشکی کشور گزارش دهند.

وی درباره کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دولت سیزدهم گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲۶۷ مورد کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان داشتیم که امروز تعداد این کانون‌ها به ۲۹ مورد رسیده است.

به گفته آقامیری، همچنین در سال گذشته ۷۱ میلیون راس دام علیه این بیماری واکسیناسیون شد، در حالی که از ابتدای سال تاکنون ۵۰ میلیون راس دام علیه این بیماری واکسینه شدند. تلاش داریم تا دو سال آینده این بیماری را ریشه‌کن کنیم.

نیاز سالانه کشور به واکسن دامی ۶۰۰ میلیون دز

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دُز واکسن برای دام‌های موجود در کشور نیاز است، گفت: از این میزان ۹۱ درصد یعنی ۵۵۰ میلیون دز در داخل کشور تولید می‌شود و ۵۰ میلیون دُز وارداتی است.

وی اضافه کرد: در بخش طیور نیز حدود ۱۰.۵ میلیارد دُز واکسن نیاز است که حدود ۳.۵ میلیارد دز آن تولید داخل و ۷ میلیارد دُز وارداتی است.

به گفته آقامیری، ۱۲۰ میلیون دُز واکسن‌ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیاز داشتیم که توسط دو شرکت ۶۰ میلیون دز آن در داخل تولید شده است و این ۶۰ میلیون دُز از خروج ۲.۵ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

آقامیری تصریح کرد: برای تکمیل سیاست‌های خودکفایی در تولید واکسن، دامپزشکی مصمم هستیم از طریق مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی بذر واکسن را تولید و در اختیار شرکت‌های خصوصی و تولیدکنندگان قرار دهیم به طوری که اکنون یک واکسن نوترکیب در حال ثبت و بررسی داریم.

دیپلماسی اقتصادی با ۴۵ کشور دنیا در دستور کار است

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد روابط بین‌المللی هستیم، بیان کرد: تلاش داریم روابطمان را با کشورهایی به جز آنهایی که خط قرمز ما را رد می‌کنند، توسعه دهیم؛ بنابراین با ۱۴ کشور (کشورهای اوراسیا) و کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت‌نامه‌هایی را امضا کرده‌ایم، البته هدف اصلی ما ایجاد روابط با بیش از ۴۵ کشور دنیا است و قصد داریم برای شرکت‌های داخلی بازاریابی انجام دهیم.

این مقام مسئول درباره صادرات گفت: با تلاش‌های دولت سیزدهم اکنون محصولات طیور به عراق، میگو و آبزیان به اتحادیه اروپا، ماهیان سردابی و گرمایی به اقلیم کردستان و ۴۰ تا ۴۵ هزار دام به قطر صادر می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.