×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان تعیین تکلیف مدیریت سهام عدالت تمدید نمی‌شود/ نقل و انتقال سهام برای یک بار معاف از مالیات است/ افرادی که دانش بورسی دارند، روش مستقیم را انتخاب کنند

تجارت گردان | زمان تعیین تکلیف مدیریت سهام عدالت تمدید نمی‌شود/ نقل و انتقال سهام برای یک بار معاف از مالیات است/ افرادی که دانش بورسی دارند، روش مستقیم را انتخاب کنند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایلنا، علیرضا صالح در نشست خبری «ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت» با بیان اینکه دارندگان سهام عدالت ۲۰ روز برای تعیین تکلیف مدیریت سهام خود فرصت دارند گفت: دارندگان سهام عدالت تا هشتم خردادماه فرصت دارند که درباره مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم سهام عدالت تصمیم‌گیری کنند.

وی تاکید کرد: این زمان به هیچ وجه قابل تمدید نیست.

رییس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه از ۳۰ روز فرصت داده شده برای انتخاب روش مدیریت سهام ۱۰ روز آن به پایان رسیده است گفت:‌ از مردم خواهش می‌کنیم با دقت دو روش موجود را مطالعه کنند و انتخاب آن را به روزهای آ‌خر نگذارند چرا که این سامانه ظرفیتی دارد و ظرفیت آن محدود است و این مهلت داده شده هم به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.

صالح با بیان اینکه در سال ۸۵ با فرمان رهبری بر شش دهک درآمدی سهام عدالت تعیین شد، گفت:‌ برای دو دهک با درآمد پایین سهام عدالت با تخصیص ۵۰ درصدی ارائه شد که ۴ دهک دیگر از این تخصیص برخوردار نبودند.

رییس سازمان خصوصی سازی افزود: طبق ابلاغیه رهبری قرار بر این بود پس از بازپرداخت اقساط از محل سود سهام شرکت‌های سرمایه پذیر به اضافه ۵۰ درصد تخفیفی که برای دو دهک اعمال شده بود سود به مشمولان ارائه شود.

وی با اشاره به ارقام متفاوت سهام عدالت گفت: عده‌ای شامل یک سهام یک میلیون تومانی بودند که این افراد از جمله مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که تخفیف ۵۰ درصدی داشتند و مابقی سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی و ۵۳۲ هزار تومانی دارند و این اختلاف اعداد به دلیل آن است که در مقطعی ۴۰ هزار تومان سود توزیع شده که عده‌ای آن را دریافت کرده‌اند.

صالح افزود: سهام عدالت عده‌ای هم بالای یک میلیون تومان است که دلیل آن انجام انحصار وراثت است و برای عده‌ای هم کمتر از ۴۹۰ هزار تومان است که این افراد در آن زمان مشمول سهام عدالت نبودند اما امروز وارث این سهام شده‌اند.

رییس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه از سال ۹۵ تا ۹۷ سه مرحله سود سهام عدالت پرداخت شده است اظهار داشت: به ازای سهام یک میلیون تومانی در سال ۹۶ سود سهام عدالت سال ۹۵ به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان پرداخت شد. همچنین در سال ۹۷ سود سهام سال ۹۶ به مبلغ ۱۷۵ هزار تومان به مشمولان ارائه و در سال ۹۸ سود سهام سال ۹۷ مبلغ ۲۰۵ هزار تومان واریز شد. البته باید گفته شود که برای هر خانوار سقف پنج میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

رییس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه پس از اتمام بازپرداخت اقساط سهام عدالت باید نحوه مدیریت سهام تعیین می‌شد، گفت: طبق ابلاغیه قبلی این اقدام باید از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دنبال می‌شد از این رو در سال ۹۶ در دولت لایحه‌ای تهیه و به مجلس ارسال شد اما به دلیل ابهامات موجود مجلس با این لایحه موافقت نکرد.

صالح ادامه داد: ‌از این رو رییس جمهوری دو نامه برای تعیین تکلیف مدیریت این سهام به رهبری ارسال کرد در نهایت در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه رهبری دستور آزادسازی سهام عدالت را صادر و آن را به دولت ابلاغ کرد و از دهم اردیبهشت سامانه سهام عدالت به روی مشمولان باز شد.

صالح افزود: مشمولان برای مدیریت سهام خود با دو گزینه مدیریت سهام به صورت مستقیم و غیرمستقیم مواجه هستند که می‌توانند بر اساس این دو گزینه نسبت به مدیریت سهام خود اقدام کنند.

رییس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه افرادی که وارد سایت نشوند به این معنا است که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند در نهایت مشمولان سهام عدالت تا هشتم خردادماه برای تعیین تکلیف نحوه مدیریت سهام خود وقت دارند.

وی تاکید کرد: ‌افرادی که از دانش بورسی برخوردارند می‌توانند روش مستقیم را انتخاب کنند اما افرادی که قدرت تحلیل بازار سرمایه را ندارند بهتر است از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کارگزاری‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه سهام خود را مدیریت کنند.

رییس سازمان خصوصی سازی با اشاره به تفاوت‌های دو روش مستقیم و غیرمستقیم گفت: افرادی که گزینه مستقیم را انتخاب می‌کنند با محدودیت‌هایی مواجه خواهند بود برای مثال در یک محدوده زمانی مشخص درصد خاصی از سهام را می‌توانند خریداری کنند اما این محدودیت برای افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند وجود ندارد.

صالح تاکید کرد: مشمولان سهام عدالت توجه داشته باشند که نقل و انتقال سهام برای یک بار معاف از مالیات است و افرادی که از روش مستقیم منصرف شوند و بخواهند روش غیرمستقیم را انتخاب کنند و وارد شرکت‌های استانی شوند مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

رییس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت:‌ البته همه مشمولان سهام عدالت جزو سهام‌داران شرکت‌های استانی هستند اما کسی که وارد سایت سازمان خصوصی سازی نشود به این معناست که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده و عضو شرکت سرمایه‌گذاری استانی باقی می‌ماند.

صالح تاکید کرد: آنهایی که عضو شرکت سرمایه‌گذاری استانی هستند در شرکت‌های بورسی و غیربورسی سهام دارند بنابراین تعداد بیشتری سهم به آنها تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: آنهایی که روش مستقیم را انتخاب می‌کنند باید مراقب باشند در دام افراد سودجو برای خرید و فروش سهام نیفتند و بدانید که سهام این شرکت‌ها عایدی و ارزش بسیار بالایی دارد و خواهد داشت.

رییس سازمان خصوصی سازی درباره مشمولان سهام عدالت که تاکنون سود این سهام را دریافت نکرده‌اند گفت: افرادی که شماره شبای کارت بانکی خود را وارد نکرده‌اند سود سهام عدالت برای آنها واریز نشده است و این سه مرحله سود در نزد ما امانت است و به محض وارد کردن شماره شبا تمام آن به صورت یکجا پرداخت می‌شود.

صالح با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شرکت‌های آزاد هستند گفت: این شرکت‌ها در حالت فعلی یک نوع ای تی اف هم محسوب می‌شوند چرا که مدیریت سهام می‌کنند البته این شرکت‌ها می‌توانند زاینده باشند و در منطقه و استان وارد پروژه‌ها شوند که البته در حال طراحی این سازوکار هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.