×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمزمه بازگشایی زاینده رود/ آبیاری گندم دهه اول فروردین ضروری است

حسین وحیدا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه اراضی شرق اصفهان در بهمن ماه امسال زیر کشت گندم و گلرنگ رفت، محصول گندم ابتدای فروردین ماه به آبیاری مجدد نیاز دارد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: بازگشایی آب برای کشت کشاورزان شرق در روزهای نخست فروردین و ایام عید نوروز به بارش‌های این مدت بستگی دارد؛ از این رو رهاسازی آب برای آبیاری اراضی کشاورزی بسته به شرایط آب و هوایی در دهه اول فروردین ۱۴۰۱ باید انجام شود.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان افزود: اگر در روزهای باقیمانده اسفند و اوایل فروردین در اصفهان بارندگی نشود، آب از بین یکم تا پنجم فروردین ماه برای آبیاری گندم حتماً باید باز شود ولی اگر بارندگی شد یک هفته دیرتر از این تاریخ (بین یکم تا پنجم فروردین) باید آب رها شود.

وحیدا با اشاره به اینکه کشت گندم تا پنج فروردین ماه باید آبیاری شود، ابراز داشت: آبی که همیشه در نوبت اول برای کشت گندم رهاسازی می‌شد بین ۱۸ تا ۲۴ روز بود، امسال در بهمن ماه ۱۰ روز آب رها کردند و کشاورزان نتوانستند ۱۰۰ درصد اراضی خود را کشت کنند و تنها ۳۰ درصد از اراضی شرق اصفهان زیر کشت گندم و گلرنگ رفت.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان درباره مدت زمان رهاسازی آب برای نوبت دوم آبیاری اراضی شرق، گفت: اگر از یکم تا پنجم فروردین آب زاینده‌رود بازگشایی شد باید تا رسیدن محصول گندم تا ۷۵ روز (تا ۱۵ خرداد) جاری شود.

وحیدا اضافه کرد: نوبت آبی که کشاورزان در صحرا و کانال‌ها دریافت می‌کنند در برخی مناطق ۱۸ روز طول می‌کشد تا دوباره دریافت کنند. دبی آب ممکن است کمتر باشد ولی جریان آن باید پایدار باشد تا کشت به محصول برسد.

وی با بیان اینکه جلساتی درباره میزان و مدت رهاسازی آب برای نوبت دوم آبیاری با مسئولان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و استانداری در هفته آتی برگزار می‌شود، ادامه داد: مسائل کارشناسی در این کمیته بررسی می‌شود و سپس در کمیته سازگاری با کم آبی با ریاست استاندار تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان تصریح کرد: میانگین بارندگی‌ها در سرشاخه حوضه زاینده رود نسبت به بلندمدت نرمال (طبیعی) است و پیش بینی این است که روزهای باقیمانده اسفند و فروردین سال آینده این بارش‌ها خوب باشد. امید است بارش‌ها از این بهتر باشد و حتی امید داریم که کشت تابستانه را هم در سال آینده داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، خروجی سد زاینده رود دوازدهم تا بیست و چهارم بهمن ماه سال جاری به مدت ۱۲ روز به منظور توزیع نوبت اول آب برای کشت پاییزه دوم کشاورزان شرق اصفهان افزایش یافت و اراضی این منطقه زیر کشت گندم و گلرنگ رفت.

مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان پیش‌تر اعلام کرده بود که رهاسازی آب برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان بسته به بارش‌ها در بهار سال آینده خواهد بود.

وی در نشست خبری اخیر خود نیز بار دیگر اعلام کرد تصمیم‌گیری برای رهاسازی زاینده‌رود در کمیته متشکل از نمایندگان صنف کشاورزان اصفهان، جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان و استانداری انجام می‌شود به این صورت که کشاورزان تاریخی را که کشت آنان به آب نیاز دارد اعلام می‌کنند و سپس مسائل کارشناسی آن در این کمیته بررسی می‌شود.

ذخیره سد زاینده رود رود تا ۱۸ اسفندماه به ۱۸۴ میلیون مترمکعب رسیده است و بارش‌ها در کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه زاینده رود تا روز پنجشنبه ۱۹ اسفندماه ۹۶۳ میلیمتر بوده که افزایشی ۵۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد و با میانگین بلندمدت بارش‌ها در این منطقه که ۹۷۰ میلیمتر بوده، برابر است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است.
این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. رودخانه زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود که در عین حال در سال‌های اخیر خشکانده شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.