×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زیان ۱۵۰۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان مرغ گوشتی

تجارت گردان | زیان ۱۵۰۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان مرغ گوشتی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، «حبیب اسدالله نژاد» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره انتشار تصاویری در شبکه های مجازی مبنی بر معدوم سازی میلیون ها قطعه جوجه یک روزه در برخی استان های کشور افزود: در واقع تولید کنندگان باید مرغ را کیلویی بین ۱۰ تا ۱۱ هزارتومان بفروشند اما اکنون کمتر از هفت هزار تومان به فروش می رسانند که مرغداران روی هر کیلوگرم بیش از چهار هزار تومان ضرر می دهند.

وی اظهارداشت: پتانسیل تولید در بخش مرغ گوشتی در حدی است که توان صادرات یک میلیون تن گوشت مرغ را داریم اما چون برنامه ای برای صادرات وجود ندارد، صنعت با چنین بحرانی روبرو می شود.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی تصریح کرد: خرید شرکت پشتیبانی امور دام نیز صرف نظر از ایرادات ساختاری، کفاف جلوگیری از زیان صنعت طیور را نمی دهد.

افزایش قیمت نهاده ها مشکل صنعت طیور 

اسدالله نژاد درباره نهاده های تولید گفت: اکنون نهاده های مورد نیاز صنعت طیور شامل سویا و ذرت در کشور موجود است و دولت ارز رسمی به این بخش تخصیص می دهد اما همچنان تولیدکنندگان این نهاده ها را با قیمت های بالا خریداری می کنند.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اضافه کرد: طبق مصوبه دولت قیمت هر کیلوگرم سویا دو هزار و ۵۵۰ تومان و ذرت یک هزارو ۵۰۰ تومان تعیین شده است اما تولیدکنندگان سویا را کیلویی سه هزار و ۵۰۰ تومان و ذرت را دو هزار و ۵۰۰ تومان به سختی می خرند.

وی خواستار تشدید نظارت های دولتی بر توزیع و عرضه نهاده های دامی با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی شد.

ضرر ۲۵۰۰ تومانی واحدهای مرغ مادر روی هر قطعه جوجه یکروزه
نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: اکنون تولیدکنندگان جوجه یکروزه روی هر قطعه دو هزار و ۵۰۰ تومان ضرر می دهندکه ضرر هنگفتی است.

وی تصریح کرد: با شیوع بیماری کووید – ۱۹ و کاهش تقاضای گوشت مرغ در بازارو برنامه ریزی نامناسب برای افزایش حجم تولید ماهیانه،  قیمت جوجه یکروزه نیز افت کرد به طوری که نرخ مصوب آن دو هزار و ۵۵۰ تومان تعیین شده بود اما طی یک ماه اخیر قیمت آن به ۵۰۰ تومان رسید.

اسدالله نژاد اظهارداشت: در حالی که با توجه به افزایش قیمت نهاده ها و هزینه های تمام شده تولید، قیمت هر قطعه جوجه یکروزه حدود سه هزار تومان است.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی تصریح کرد: معدوم سازی جوجه یکروزه در صورت نداشتن مشتری یک امر طبیعی است که در گذشته نیز اتفاق می افتاد، زیرا تولیدکنندگان نمی توانند این جوجه ها را بیش از یک روز نگهداری کنند.

وی با بیان اینکه در صورت نگهداری جوجه یکروزه بیش از یک روز دیگر قابلیت و کیفیت لازم برای پرورش در مزارع مرغ گوشتی را ندارد، گفت: بنابراین در مواردی خاص همچون شرایط فعلی کشور که با مازاد تولید مواجه هستتد چون بازار صادرات هم وجود ندارد، علیرغم میل باطنی مبادرت به معدوم سازی می کنند.

 اسدالله نژاد یکی از علل اصلی این مشکلات را نبود برنامه ریزی تولید، تصمیم گیری غیر کارشناسی تصمیم گیران دانست و افزود: طبق مصوبه ای در دی ماه سال ۹۸ با یک تصمیم غیرکارشناسی برای افزایش تولید جوجه یکروزه مدت زمان نگهداری گله های مرغ مادر از ۶۲ هفته به تدریج  به ۷۰ هفته افزایش یافت.

به گفته وی، با این اقدام تعداد تولید جوجه یکروزه در ماه از ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون به ۱۴۰ میلیون قطعه رسید.

صادرات نیازمند تدوین برنامه بلند مدت و پایدار 

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره صادرات جوجه یکروزه اظهارداشت: با رفع ممنوعیت صادرات جوجه یکروزه در اسفندماه ۹۸، به تازگی عوارض صادرات مرغ نیز کاهش یافت که تاثیری در صادرات ندارد.

وی اضافه کرد: ممنوعیت صادراتی با اینکه هر چند وقت یکبار با تصمیمات خلق الساعه بخواهند برای صادرات محدودیت و عوارض تعیین کنند تفاوت چندانی ندارد، زیرا مراودات تجاری نیازمند توافق بر دو موضوع زمانی و ارزش ریالی بلند مدت است و تجار ما نمی توانند به دلیل تغییر سیاستگذاری ها تضمینی برای صادرات داشته باشند.

اسدالله نژاد معتقد است: با توجه به پتانسیل تولید جوجه یکروزه و مرغ گوشتی باید برنامه صادراتی بلند مدت و پایدار ایجاد شود تا بخشی از مشکل صنعت طیور برطرف شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.