×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی جهت اسکان حاشیه‌نشینان مرادآباد چابهار

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تخصیص ساختمان فنی و حرفه‌ای جهت ترک و مهارت‌آموزی معتادان حاشیه‌نشین شهر زابل خبر داد و اظهار کرد که این موضوع برحسب دستور وزیر راه و شهرسازی انجام می‌شود

به گزارش ایلنا از وزارت راه و شهرسازی، مهدی عبوری دستاورد سفر خود به همراه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه به استان سیستان و بلوچستان را تشریح کرد و گفت: در روز نخست این سفر، از پروژه‌های در دست اقدام چابهار و منطقه آزاد بازدید کردیم. این‌ها پروژه‌هایی هستند که در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی در حال اجرا هستند و قرار است که به‌صورت پایلوت به مرحله اجرا در آیند.

وی با اشاره به طرح ساماندهی سکونتگاه غیررسمی مرادآباد در شهر چابهار اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید، بر اساس میزان جمعیت، چابهار بیشترین جمعیت حاشیه‌نشینی را دارد. به همین دلیل ما به چابهار ورود جدی داشتیم و دو تا اقدام را در دستور کار قرار دادیم. یکی مربوط به اقدام کالبدی و دیگری مربوط به توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی در این مناطق بود.

ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی برای حاشیه‌نشینان مرادآباد چابهار

عبوری گفت: در بحث اقدام کالبدی قرار شد که در این منطقه، هر آنچه زاغه و کپر وجود دارد و به صورت غیرمجاز ساخته شده، جمع‌آوری شوند؛ اما قبل از این، چون مردم نیاز به مسکن و سرپناه دارند، طبق دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی مقرر شد که برای نخستین بار، مراحل ساخت هزار واحد مسکونی برای مردم این مناطق برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: در همین راستا و به مناسبت هفته وحدت و با توجه به توان خوبی که سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران در امر ساخت‌وساز مسکن دارد، مقرر شد که ساخت این هزار واحد مسکونی طی تفاهمی که به امضا رسید، آغاز شود. طبق این تفاهم‌نامه تأمین اعتبار پروژه از سوی وزارت راه و شهرسازی و دولت و ساخت این واحدهای مسکونی از سوی گروه‌های جهادی سازمان بسیج مستضعفین انجام شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در کنار اقدامات کالبدی، همچنین برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی این بافت در دست اجرا است. در این مناطق مباحثی همچون کودکان کار، زنان بی‌سرپرست، کمبود خدمات درمانی و اشتغال مطرح است که باهدف ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی، بحث توانمندسازی نیز پیگیری خواهد شد.

عبوری با بیان اینکه ۹ نهاد و سازمان در توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی این منطقه نقش‌آفرینی و مشارکت خواهند داشت، افزود: هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی، قوه قضائیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر مجموعه‌ها در تلاشند و امیدواریم که با یک اقدام مشترک بتوانیم بخشی از مشکلات این مناطق حاشیه‌نشین را کم کنیم.

توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی حاشیه‌نشینان زاهدان و زابل

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روز دوم سفر خود به شهرهای زاهدان و زابل، اظهار کرد: در زاهدان، در منطقه شیرآباد که جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند، اقدامات بسیار خوبی را شروع کردیم. در آنجا نیز اول از بهسازی و جاده‌سازی کار خود را آغاز کردیم که پس از اقدامات کالبدی، دیگر اقدامات از جمله توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی بافت را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه، با بیان اینکه در زابل برای نخستین بار بعد از ۴۰ سال، ۵ منطقه مهم حاشیه‌نشین شهر زابل شامل هیرمند شمالی، حسین‌آباد، معصوم‌آباد، رسالت و اسلام‌آباد در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفتند، عنوان کرد: وسعت این مناطق حدود ۵۲۰ هکتار است که جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر در آن سکونت دارند. نزدیک به یکسال است که اقدامات زیر بنایی و روبنایی در این مناطق در حال انجام است.

عبوری یادآور شد: بازسازی و ساخت این مناطق با وجود همه مشکلات، از جمله تملک و تخریب و زیرسازی و آسفالت به پایان رسیده است و به همین مناسبت طی این سفر، از سوی مقام عالی وزارت افتتاح و به بهره‌برداری رسیدند.

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: اکنون مراحل بازآفرینی ۴۰۰ هکتار از این محدوده ۵۲۰ هکتاری نیز به پایان رسیده است و در کنار آن، تأمین سرانه خدمات شامل ساخت کتابخانه، ایجاد فضای سبز و دیگر اقدامات در دستور کار قرار گرفته‌اند و همزمان ساخت و تجهیز آن انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جدی که در سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات حاشیه‌نشین شهر زابل وجود دارد، مربوط به پاتوق‌هایی است که به محل اسکان معتادان تبدیل شده است. این پاتوق‌ها به مناطقی جهت گور خوابی افراد معتاد تبدیل شده‌اند.

تخصیص مجتمع فنی و حرفه‌ای جهت ترک و مهارت آموزی معتادان 

عبوری گفت: وزیر راه و شهرسازی، به‌رغم اینکه مسئولیت مستقیمی متوجه ایشان نبوده، دستور دادند تا نسبت به جمع‌آوری این پاتوق‌ها اقدام شود و به همین منظور طی توافقی که با استانداری سیستان و بلوچستان انجام شد و با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری، مقرر شد که برحسب ماده ۱۶ که مربوط به مواد مخدر است، در مراحل ساخت و بازآفرینی این مناطق تسریع شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مطابق مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان، اقدامات خوبی در این مناطق انجام شد و که یکی از این اقدامات مربوط به اختصاص مجتمع فنی و حرفه‌ای جهت ترک اعتیاد و مهارت‌آموزی به معتادان است که بر اساس مصوبه ماده ۱۶ ، این ساختمان در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار داده شد و به کمک خدا، اعتبار خوبی برای تجهیز آن نیز پیش‌بینی کردیم.

وی اظهار کرد: به نظر ما، همه این معتادان بیمار هستند و ما تلاش می‌کنیم که این افراد به دامان خانواده و چرخه زندگی بازگردند و ترک اعتیاد به همراه مهارت‌آموزی اتفاق بیافتد.

عبوری گفت: مجموعه این فعالیت‌ها اتفاق‌های خوبی هستند که در استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است و امیدواریم که در دیگر نقاط کشور نیز، این خدمات را بتوانیم ارائه دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.