×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه ایرانی در سراسر دنیا

به گزارش تجارت گردان به نقل از صداوسیما؛ عباس علی‌آبادی در نشست خبری امروز با اشاره به شرایط خوب مپنا در خصوص صادرات خدمات فنی مهندسی به دیگر کشور‌ها افزود: در حالی که دشمنان انتظار داشتند چراغ این مملکت را خاموش کنند، ما نه تنها چراغ کشور خود بلکه با صادرات خدمات فنی ومهندسی، چراغ کشور‌های همسایه را نیز روشن کردیم.

وی با بیان اینکه مپنا یک نیروگاه ساز در مقیاس جهانی است گفت: مپنا، بزرگان دنیا در صنعت نیروگاه‌سازی را در قیمت و کیفیت شکست داده است,، زیرا توانسته تجهیزات با کیفیت جهانی و قیمت کمتر در بازار بین المللی عرضه کند.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به اینکه صادرات قابل توجه مپنا در شرایط سخت تحریم انجام می‌شود گفت: گرفتن یک ضمانتنامه برای شرکت در مناقصه الزامی است چراکه به دلیل تحریم بانک‌ها به ما ضمانتنامه نمی‌دهند,، اما ما با استفاده از تمام ظرفیت‌ها این ضمانتنامه‌ها را دریافت و در مناقصه شرکت کردیم و برنده شدیم.

علی آبادی با بیان اینکه امروز مپنا با صادرات زنده است، ادامه داد: ما تجهیزاتی را میفروشیم که در لبه‌ی تکنولوژی جهان قرار دارد که همه‌ی آن‌ها را خودمان تولید کردیم.

مپنا، محروم از خدمات صندوق توسعه ملی

مدیرعامل گروه مپنا گفت: در حالیکه صندوق توسعه ملی به شرکت‌های توربین‌ساز خارجی تسهیلات می‌دهد، گروه مپنا به عنوان بزرگترین توربین‌ساز ایرانی از این خدمات محروم است.

عباس علی آبادی در نشست خبری امروز با بیان اینکه طبق قانون، شرکت‌هایی که ۲۰ درصد سهامشان متعلق به دولت باشد از خدمات صندوق توسعه ملی برخوردار نخواهند شد، افزود: گروه مپنا بصورت مستقیم سهامدار دولتی ندارد و شاید بصورت غیرمستقیم بخشی از سهام آن در دست دولت باشد,، ولی به هرحال در ده سال گذشته هیچ نوع تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی دریافت نکرده، در حالیکه کشور‌های خارجی از این خدمات بهره‌مند شده‌اند.

وی گفت: تبدیل واحد‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی بزرگترین و مهم‌ترین کاریست که باید در کشور انجام شود و در این راستا مپنا با تامین منابع خود از مردم توانسته سه نیروگاه بزرگ کشور را به سیکل ترکیبی تبدیل کند، بدون آنکه وامی دریافت کرده باشد.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به تکمیل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی پرند و عسلویه افزود: مابقی نیروگاه‌ها نیز در حال تکمیل هستند که البته طبق قانون باید معادل سوخت صرفه‌جویی شده برای ساخت این نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، پول یا سوخت به ما ارائه شود که تاکنون هیچ یک به مپنا داده نشده است، در صورتی که اگر این بند قانونی اجرا می‌شد ما می‌توانستیم ۴ نیروگاه سیکل ترکیبی دیگر را احداث کنیم.

وی با اشاره به رونمایی از ژنراتور ۲۵۰ مگاولت آمپری در گروه مپنا گفت: این ژنراتور یک کار در مقیاس جهانی است که اولین توربین ساخته شده صادر خواهد شد.

علی آبادی با بیان اینکه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی وضعیت خوبی داریم افزود: امروز قلب و مغز نیروگاه‌های ما با سامانه طراحی شده در داخل کشور مدیریت می‌شود که این یعنی ما نیروگاه‌های خودمان را به دست متخصصان داخلی هدایت می‌کنیم و حتی برای این تجهیزات درخواست‌هایی از کشور‌های خارجی هم داشتیم.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به اینکه ما تاکنون توانسته‌ایم راندمان نیروگاه‌ها را با توربین و ژنراتوری که ساختیم به ۶۰ درصد برسانیم گفت: در استفاده از نیروگاه تجدیدپذیر، تمرکز ما بر روی نیروگاه‌های بادی است که تاکنون توربین‌های ۲ و ۲ و نیم مگاوات را تولید کردیم و بزودی توربین ۴ و نیم مگاواتی را خواهیم ساخت.

وی راهکار توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور را صدور مجوز صادرات آن دانست و افزود: اگر به ما اجازه بدهند برق نیروگاه‌های تجدید پذیر را صادر کنیم، ما می‌توانیم در تراز جهانی عرضه‌کننده کالا در این زمینه باشیم و با این راهکار زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور فراهم خواهد شد که البته قیمت تمام شده آن نیز کاهش می‌یابد,، اما فعلا تولید برق از انرژی تجدیدپذیر در کشور اقتصادی نیست.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه نام گروه مپنا طبق اعلام نشریه‌های بین المللی در بین ۱۰ شرکت برتر جهان است، گفت: طبق اعلام نشریه مک وی که ارزیاب بی‌المللی است، گروه مپنا در رتبه ۳ و ۴ دارنده یک صنعت تکنولوژی بالا (توربین) معرفی شده است که این یک افتخار بزرگ و ملی است که در یک نشریه غربی اعلام شده است.

وی در خصوص وضعیت استفاده از هیدروژن بعنوان سوخت در کشور گفت: جهان به سمت استفاده از هیدروژن در حال حرکت است و ما بدون تردید از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی، باید در این مسیر گام برداریم.

علی آبادی افزود: در این راستا گروه مپنا توربین جدید خود که با سوخت جدید هیدروژن کار می‌کند را طراحی و ساخته است که این محصول از افتخارات گروه مپنا و یکی از بهترین تولیدات است که بزودی رونمایی می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.