×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سازمان مدیریت صنعتی سومین کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی را برگذار کرد

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، ابراهیم شیخ، دبیرعلمی کنفرانس، ضمن بیان اهمیت برنامه‌های آموزش و توانمندسازی اعضای هیات مدیره، به تشریح وضعیت فعلی راهبری شرکتی در کشور پرداخت و بر لزوم توجه به مدل‌های شایستگی در انتصاب هیات مدیره و مدیران عامل تاکید کرد.

در ادامه وی در خصوص تشکیل کمیته‌‌های هیات مدیره و اجرای آیین نامه حاکمیت شرکتی شرکت‌های بورس، آیین نامه انتظام‌بخشی به شرکت های دولتی و سایر قوانین و مقررات ناظر توضیحاتی ارائه کرد.

شیخ ضمن بیان برنامه توسعه راهبری شرکتی در کشور پیشنهاد کرد تا اجرای آیین نامه و دستور‌العمل و به روزآوری برنامه، صدور گواهینامه حرفه ای برای اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکت‌ها و تشکیل انجمن حرفه ای برای آنان مورد توجه قرار گیرد.

دبیرعلمی کنفرانس، حمایت از سهامداران خرد، اصلاح قانون تجارت، توانمندسازی ارکان راهبری شرکتی، تربیت مشاوران، تقویت حسابرسی داخلی، سیاست های تشویقی، تقویت مکانیزم های راهبری شرکتی برای ورود به بورس، توسعه تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی و تقویت نظارت های بیرونی را از عوامل موثر در توسعه راهبری در کشور عنوان کرد.

حاکمیت شرکتی و تنظیم روابط میان ذی‌نفعان بازار سرمایه

دیگرسخنران این کنفرانس، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود.

تجارت گردان | سازمان مدیریت صنعتی سومین کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی را برگذار کرد

وی در خصوص حاکمیت شرکتی و تنظیم روابط میان ذی‌نفعان بازار سرمایه اظهار داشت: ایجاد تعادل بین منافع ذی‌نفعان بازار سرمایه یکی از مباحث جدی موردنظر ما در بازار سرمایه طی سال‌های اخیر بوده است.

عشقی ادامه داد: حاکمیت شرکتی یکی از دغدغه‌های جدی ما در سازمان بورس و اوراق بهادار است که در حوزه ناشران و همچنین نهادهای مالی معنا پیدا می‌کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مقررات حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه کشور وضع شده است؛ اما نیازمند فعالیت بیشتری از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار، ارکان بازار سرمایه، نهادهای مالی و کانون‌ها، البته هرکدام به فراخور مسئولیت‌هایشان است تا بتوانیم مقوله تنظیم روابط بین ذی‌نفعان را به خوبی پیاده کرده و اجرای حاکمیت شرکتی را پیگیری کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: اگر حاکمیت شرکتی به‌درستی پیاده‌سازی شده و به تعادل بین منافع ذی‌نفعان منتج شود در وهله اول به حمایت از منافع سرمایه‌گذاران منتهی خواهد شد. این موضوع همچنین افزایش شفافیت و افشای اطلاعات درست را به دنبال داشته و سلامت بازار را تضمین خواهد کرد.

وی همچنین در رابطه با اجرای حاکمیت شرکتی افزود: این موضوع پایداری شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و کاهش ریسک را به دنبال خواهد داشت. همچنین حاکمیت شرکتی می‌تواند مسئولیت‌پذیری ذی‌نفعان شرکت در رابطه با پایداری و استقرار فعالیت آن در محیط اجتماعی را افزایش داده و هزینه‌های مالی را کاهش دهد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: اجرای حاکمیت شرکتی با توجه به فضای حاکم بر بازار سرمایه، گسترش جامعه سهامداری به ۶۰ میلیون نفر، فعالیت ۱،۰۰۰ نهاد مالی و … امری گریزناپذیر است و با اجرای آن می‌توانیم بازار سرمایه سالمی داشته باشیم.

دکتر عشقی ادامه داد: در این خصوص یکی از ابتدایی‌ترین اقدامات بحث سنجش اجرای حاکمیت شرکتی است. ما در سازمان بورس و اوراق بهادار به‌دنبال تدوین دستورالعملی هستیم که به‌موجب آن، میزان اجرای حاکمیت شرکتی، سنجیده شده و رتبه‌بندی آن اعلام شود تا سهامداران هم از آن مطلع شوند.

در سومین کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی، خدمات کلینیک راهبری شرکتی ویژه مدیران عامل و اعضای هیات مدیره به منظور پاسخگویی و مشاوره به آنان ارائه شد.

علاوه بر این، کتب، نشریات و مقالات برجسته مورد تایید در سومین کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی معرفی شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.