×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،بیش از نیم قرن پشتیبانی از تولید

دستاوردها و پروژه های به بهره برداری رسیده

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بنا به ماهیت ذاتی خود  پروژه های  متنوعی  را در حوزه  های مختلف هدایت و به بهره برداری رسانده است، که از مطرح ترین آنها می توان به پروژه های  بهره برداری از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی توسط کنسرسیومی به رهبری ایدرو با ارزش  4 میلیارد   و ۱۱۰ میلیون  دلار ،  بهره‌برداری از طرح تکمیلی مجتمع صنعتی اسفراین در استان خراسان شمالی با سرمایه‌گذاری کل ۹۴ میلیون یورو و ۳۷۴ میلیارد ریال ، احداث خط جدید ریسندگی شرکت گسترش صنایع بلوچ در استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت ۱۵ تن انواع نخ در روز با سرمایه گذاری ۵٫۶ میلیون یورو و ۷۵۰ میلیارد ریال با اشتغال زایی ۱۵۰ نفر ، بهره برداری از فاز اول منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به مساحت ۲۵۰ هکتار با سرمایه گذاری ۲۸۶۰ میلیارد ریال اشاره کرد.

توسعه و تعمیق ساخت داخل

تشدید تحریم های ظالمانه ضد جمهوری اسلامی ایران ، مقامات عالی کشور از جمله مقامات وزارت صمت را به این نتیجه رساند که باید بیش از گذشته بر توانمندی های داخلی برای رفع نیاز صنایع  ، بهم رسانی شرکت های دانش بنیان و فن آور به صنعت تاکید ورزند . بر همین مبنا  و در راستای نهضت ساخت داخل ،  سازمان گسترش و نوسازی  صنایع ایران  نخستین نمایشگاه ساخت داخل  را با هدف معرفی و شناسایی نیازهای صنایع کشور در تیرماه سال  ۱۳۹۸ در تهران برگزار کرد. از دستاورد های این نمایشگاه مبادله ۲۰۲ تفاهمنامه در ۶ گروه صنعتی  بود. هم چنین  برگزاری ۴ میز تخصصی برای ۱۵۴ قطعه – پروژه با ارزش قراردادی ۴،۴۶۰ میلیارد تومان و کاهش ارزبری۳۴۱ میلیون یورو و توسعه و تعمیق ساخت داخل در شرکت های تحت پوشش در این راستا بوده است.

صنایع نفت و گاز و انرژی

ایدرو در این حوزه  راهبر کنسرسیومی متشکل از هشت شرکت در  پروژه توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی  است و تحقق پیشرفت ۹۰ درصدی در طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان سال ۱۳۹۹ و همچنین نصب و راه اندازی ۴ سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی و تولید ۲ میلیارد فوت مکعب در روز گاز ترش و انتقال تولید به فاز ۱۲ را در کارنامه خود دارد.

صنایع حمل ونقل

  • صنایع دریایی

تدوین سند راهبردی صنایع دریایی ، ساخت انواع شناورهای فلزی متوسط و کوچک ، تعمیر انواع شناور به ویژه شناورهای پهن پیکر و  انجام طرح های توسعه کلان در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ( ایزوایکو )  همچون احداث حوض های خشک ساخت و تعمیر انواع  شناور های نفتکش و باری تا سقف ۳۰۰ هزار تن با اعتبار ۸۸ میلیون دلار از جمله اقدامات ایدرو در این حوزه است .

  • صنعت خودرو

​​​​سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان یکی از سهامداران صنعت خودروسازی کشور، همواره نقش مهمی در سیاست‌گذاری و راهبری این صنعت داشته و اقدامات قابل توجهی را در راستای توسعه و ارتقاء صنعت خودرو انجام داده است. از جمله اقدامات مطرح در این حوزه   برگزاری ۴ میز تخصصی برای ۱۵۴  قطعه – پروژه با ارزش قراردادی ۴،۴۶۰ میلیارد تومان و کاهش ارزبری ۳۴۱ میلیون یورو است.  پیشبرد طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل تجاری کشور دیگر اقدام ایدرو در حوزه است که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای تعداد ۳۳،۲۴۴ دستگاه انواع خودرو تجاری ثبت سفارش انجام شده و برای ۱۱۳۴۶ دستگاه به ارزش ۵۱۸ میلیون دلار مسدودی ارزی از صندوق توسعه ملی اخذ و ۶۵۷ دستگاه به متقاضیان تحویل شده است.

صنایع نوین

در این حوزه  طی  ۸ سال  گذشته اقدامات مهمی صورت گرفته که منجر به  بهم رسانی ۱۵۴ زوج شرکت دانش بنیان و شرکت های صنعتی متقاضی فناوری با ارزش قراردادی بیش از ۲۷،۸۰۰ میلیارد ریال ، پیشبرد طرح تولید فیلترهای تصفیه آب (ممبران) در شهرستان ایلام  با سرمایه گذاری کل ۹.۰۳میلیون دلار و ۱،۷۴۸ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۷۵ نفر ،احداث فاز اول مرکز تولید بیو ایمپلنت های آلوگرافت در استان تهران و کرمانشاه با سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیارد ریال و اشغال زایی ۴۰ نفر نیروی انسانی متخصص و راه اندازی، تکمیل و توسعه سامانه های دولت الکترونیک مراکز و سازمان های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است .

توسعه مناطق محروم و کمتر برخوردار

توجه به مناطق کمتر برخوردار یکی از فعالیت های محوری ایدرو محسوب می شود . سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران در این مدت  تعریف و اجرای ۲۴ پروژه سرمایه گذاری (درحال اجرا) به مبلغ سرمایه گذاری ۳۶۴,۱۶۶ میلیارد ریال و اشتغال زایی ۱۰,۹۰۴ نفر در ۱۶ استان عمدتاً محروم و کمتر برخوردار  ، انجام مطالعات، شناسایی ۳۹ طرح سرمایه‌گذاری با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۹۳،۰۰۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی حدود ۵،۰۰۰ نفر در ۱۲ استان و صدور فراخوان برای جذب مشارکت بخش خصوصی برای اجرا و  ادامه عملیات اجرایی طرح ایجاد و توسعه مجتمع‌های تولیدی صادرات گرا در سواحل جاسک تا گواتر را در کارنامه دارد .

نوسازی صنایع منتخب

سازمان گسترش و نوسازی صنایع  ایران  در هشت سال گذشته  چندین پروژه نوسازی شرکت ها را به سرانجام رسانده است . نوسازی خط ریسندگی شرکت گسترش صنایع بلوچ  با ظرفیت ۱۵ تن انواع نخ در روز  ، بازسازی و نوسازی کارخانه قند دزفول ، بازسازی ونوسازی کارخانه فراورده غذایی و قند یاسوج ، بازسازی و نوسازی نساجی قائمشهر ، بازسازی فاز دوم کشت و صنعت نیشکر  هفت تپه  از  دستاورد ایدرو در حوزه نوسازی  و باز سازی شرکت  ها است  .

در حال حاضر  هم ایدرو  اجرای فاز دوم طرح بازسازی و نوسازی شرکت گسترش صنایع بلوچ شامل احداث خط جدید بافندگی و تکمیل خط چاپ و رنگرزی شرکت به ظرفیت تولید ۱۸ میلیون متر مربع پارچه در سال با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون یورو و ۵۵۷ میلیارد ریال  رادر دستور کار دارد  .

ایجاد مناطق ویژه و شهرک تحقیقاتی

ایدرو به منظور پیشبرد توسعه صنعتی کشور از طریق ایجاد زیرساخت های لازم برای استقرار واحدهای صنعتی، جذب سرمایه های داخلی و خارجی، افزایش تولید و صادرات غیرنفتی، جذب فنآوری های نوین، صادرات مجدد و شکوفایی اقتصاد منطقه ای، احداث دو منطقه ویژه اقتصادی در گرمسار و جهرم و توسعه یک شهرک تحقیقاتی در استان البرز با نام شهرک تحقیقاتی کاوش را در  برنامه دارد.  آماده سازی ۲۵۰ هکتار از اراضی  و تامین کلیه زیرساخت های لازم برای بهره برداری شامل آب، برق، گاز و حصار پیرامونی و تجهیزات گمرک  به ارزش  میلیارد ریال۲،۸۳۰ ؛ واگذاری ۷۵.۹ هکتار از اراضی منطقه طی ۸۸ فقره قرارداد به ارزش ۱،۵۲۴ میلیارد ریال به سرمایه‌گذاران تا پایان سال ۹۹  از  اهم اقدامات  صورت گرفته  در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار است . همچنین  آماده‌سازی ۸۵ هکتار از اراضی  و تامین کلیه زیرساخت‌های لازم برای بهره برداری  به ارزش  1.060 میلیارد ریال و اخذ مجوز احداث بندر خشک از قدامات  انجام شده  در  منطقه ویژه اقتصادی جهرم یه شمار می آید . در شهرک تحقیقاتی کاوش نیز تاکنون  زیرساخت‌های لازم برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان با طراحی و ساخت ۱۴ واحد کارگاهی ایجاد شده است .

آموزش و توسعه مدیریت

یکی از استراتژی‌های اصلی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تحقق اهداف بلندمدت خود، توسعه مدیریت یا به زبان قانون تأسیس سازمان “تهیه و تربیت کادر مدیریت” است.  برگزاری دوره های آموزشی مختلف مشتمل بر ۲۷،۹۱۶،۷۵۰ نفر ساعت از طریق سازمان مدیریت صنعتی  در طول هشت سال و برگزاری همایش ها وکنفرانس های بین المللی  مختلف از جمله  کنفرانس توسعه منابع انسانی، همایش جایزه ملی مدیریت انرژی، جایزه تعالی و رتبه بندی صد شرکت برتر۱۰۰-IMI،  از جمله اقدامات صورت پذیرفته در عرصه آموزش و توسعه است.

تجارت گردان | سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،بیش از نیم قرن پشتیبانی از تولید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.