×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
سازگاری با کم‌آبی؛ الگویی برای آیندگان/ وضعیت آب کشور خوب نیست/ کاهش۵۰ درصدی بارندگی در خوزستان

به گزارش تجارت گردان ، قاسم تقی‌زاده‌ خامسی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه آب طی ۸ سال گذشته اظهار داشت: دستاوردها به دو بخش ساخت و سازها و ساز و کاری تقسیم می‌شود، در بخش ساخت و سازی از ۲۰۱ سد ملی کشور ۵۷ سد، از حدود ۱۷۳ واحد تصفیه‌خانه آب ۵۴ واحد، از ۲۶۴ تصقیه‌خانه فاضلابِ موجود در کشور ۹۶ تصفیه‌خانه و همچنین ۳۳۴ هزار هکتار از ۲۴۶۰ هزار هکتار شبکه آبیاری در دو دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شده است.

سازگاری با کم‌آبی الگویی جهت مدیریت؛ برای آیندگان

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در بخش ساز و کاری گفت: اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده، از جمله اینکه توانستیم در بخش آب تغییر ساختار بدهیم، یعنی ۹ حوضه آبریز تشکیل دادیم و با کسب مصوبه از دولت و سازمان امور استخدامی روسایی برای این حوضه‌ها انتخاب کردیم، اقدام دیگر تصویب سند سازگاری با کم‌آبی بوده که از استان‌ها آغاز و به امضای ۴ وزیر و ۲ معاون رئیس‌جمهور رسید، این سند می‌تواند الگویی برای آیندگان جهت مدیریت منابع آب باشد. 

یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفا به نفع روستاییان

معاون وزارت نیرو در امور آب و آبفا در دولت دوازدهم یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب و شهری و روستایی را نیز از دیگر اقدامات در حوزه ساز و کاری برشمرد و افزود: این شرکت‌ها به شرکت‌ها‌ی آب و فاضلاب استانی مبدل شدند و با این اقدام ۹ هزار پست دولتی حذف شد.  

۱۰ میلیون روستایی به آب سالم رسیدند

وی با بیان اینکه دولت در بخش آب و فاضلاب به تمام اهداف خود بر اساس اعتبارات داده‌شده دست پیدا کرده، یادآور شد: قرار بود که به ۱۰ میلیون نفر روستایی آب پایدار و سالم ارسال شود که این کار انجام شده است.

آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه

تقی‌زاده خامسی همچنین به پروژه آبرسانی به دریاچه ارومیه اشاره و توضیح داد: تنها پروژه تکمیل‌نشده در بخش آب اتمام تونل زاب است که آب سد کانی‌سیب را برای احیای دریاچه ارومیه می‌رساند، طبق آخرین آمار تقریبا از ۳۶ هزار متر حدود ۵۴۰ متر  باقی مانده که ظرف حداکثر ۲ تا ۳ ماه آینده و قبل از زمستان این تونل که یکی از بزرگترین و از سخت‌ترین اقدامات بوده به نتیجه خواهد رسید و آب سد کانی‌سیب را به دریاچه منتقل می‌کند.  

اوضاع آب در خوزستان چگونه است؟

وی در ادامه به موضوع کم‌آبی در خوزستان پرداخت و گفت: ما در این استان ۱۰ سد داریم، در واقع نیمی از ذخایر آبی کشور  در خوزستان وجود دارد، یعنی از ۵۰ میلیارد متر مکعب ذخایر آبی ۲۳ میلیارد متر مکعب در این استان است، امسال خوزستان ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشت و ورودی به سدها کاهش جدی داشته است. با وجود بارندگی بسیار پایین توانستیم از آب‌هایی که سال‌های قبل در سدها ذخیره شده بود، استفاده کنیم. 

وضعیت آب کشور خوب نیست

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه وضعیت آب در کشور و از جمله خوزستان خوب نیست، خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شده بود که در خوزستان شالیکاری به صورت غیرقانونی صورت نگیرد و بر اساس آن خروجی سدها تنظیم شود تا آب از کرخه به هورالعظیم برسد، اما متاسفانه در مسیر ۳۰۰ کلیومتری کرخه تا هور اقدام به شالیکاری کردند و آب به صورت غیرقانونی به اراضی پمپاژ می‌شده که باعث شد آب به پایین‌دست و دشت آزادگان و هویزه برای آشامیدن انسان و دام نرسد. 

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی کشت‌های پرآب‌بر و برنج‌کاری غیرقانونی گرفته شود، تا بتوانیم با همین ذخایر کم آب آشامدینی شهرها و روستاهای مسیر را تامین کنیم، بیان داشت: امور آب خوزستان را به مسئولین استانی واگذار کردیم تا آب را به گونه‌ای مدیریت کنند که برای کشت پاییزه هم بتوانند از آب سدها استفاده کنند.

توصیه به مدیران آبی دولت سیزدهم

تقی‌زاده‌خامسی در ادامه در توصیه‌ای به مدیران بخش آب و فاضلاب دولت سیزدهم اظهار کرد: توصیه بنده این است که مسئولین ملی و مردم به این توافق برسند که ما کشور کم‌آب و خشکی هستیم، قرار نیست معجزه‌ای صورت بگیرد، اگر منحنی ورودی، خروجی سدها و بارندگی را طی ۵۲ سال قبل در نظر بگیریم تقریبا شبیه هم به هم است و بتدریج اوضاع بدتر می‌شود، بنابراین تغییر اقلیم آب و هوایی کشور به خوبی قابل رصد است، مثلا در همین دولت ترسال‌ترین سال را در نیم قرن گذشته در سال ۹۸ و خشک‌ترین سال طی ۵۲ سال گذشته را در سال ۱۴۰۰ داشتیم که نشانه تغییر اقلیم است. 

مراقب آب باشیم

وی تاکید کرد: مردم و مسئولین باید به این نتیجه برسند که ما در این کشور نمی‌توانیم در ۱۷ استان برنج بکاریم، نمی‌توانیم صنایع پرآب‌بر احداث کنیم، این برنامه‌ها تنها کار مسئولین نیست، مردم هم باید به این نکته برسند که نمی‌توانیم آب را به این شکل مصرف کنیم، ساخت و سازها بهرحال صورت می‌گیرد، پول و اعتبار باشد کار انجام می‌شود، اما در سطح ملی؛ مردم باید به این نتیجه برسند که آب کم است و روزهایی که آب زیادی داشته باشیم ، طولانی نیست، بنابراین باید نسبت به مراقبت از آب جدی‌تری باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.