×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ساز و کار مشخصی برای اعلام دوره محدودیت سوخت وجود ندارد

بهنام فردافشاری، عضو کارگروه سوخت شرکت‌های تولیدکننده برق در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در زمستان شبکه برق کشور ظرفیت کافی برای تأمین برق مصرف‌کنندگان را دارا است، اظهار کرد: موضوع مهمی که در نیمه دوم سال تبدیل به بحران تولید برق در کشور می‌شود که نمونه آن را در دی ماه سال ۱۳۹۹ شاهد بودیم، بحث تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها برای تولید برق در فصل سرما است.

وی افزود: طبیعتاً در فصل سرد سال، افزایش مصرف گاز بخش خانگی امر سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد. در یکی دو سال گذشته تأمین سوخت پشتیبان نیروگاه‌ها و به طور خاص سوخت گازوئیل نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده و تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها نیز به‌طور کامل انجام نشده است.

فردافشاری با اشاره به اینکه تأمین سوخت نیروگاهی در کشور برعهده وزارت نیرو بوده و عملاً نیروگاه‌های کشور دخالتی در تأمین سوخت ندارند، افزود: تخصیص سوخت گاز و یا تحویل سوخت مایع از مکانیسم مدون و مشخصی پیروی نمی‌کند و تشخیص حجم سوخت تخصیص داده شده و نیروگاه هدف بر عهده کارشناسان و مدیران مرکز دیسپاچینگ ملی و یا شرکت تولید برق حرارتی است.

وی افزود: این امر موجب اعتراض بسیاری از نیروگاه‌ها شده است چرا که در بسیاری از موارد تخصیص سوخت گاز و یا تحویل سوخت مایع از دید نیروگاه‌ها به صورت عادلانه انجام نمی‌پذیرد. البته این موضوع از مشکلاتی است که در اجرا به وجود می‌آید و طبیعی هم به نظر می‌رسد، اما موضوع اصلی کمبود سوخت ناشی از نبود برنامه‌ریزی و زیرساخت مناسب برای تأمین و تحویل سوخت به نیروگاه‌های برق به‌ویژه در فصل سرما است.

عضو کارگروه سوخت شرکت‌های تولیدکننده برق در تبیین مشکلات سوخت‌رسانی گفت: در وهله اول موضوع تخصیص سوخت گاز و تحویل سوخت مایع باید شفاف شود. زیرا اگر رویه‌های استاندارد و مشخص برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها تدوین شود، به طور قطع برنامه‌ریزی نیروگاه‌ها را برای تولید و تعمیرات بهبود خواهد یافت.

فردافشاری تصریح کرد: موضوع دوم پیگیری رویه اعلام شرایط محدودیت سوخت در کشور است. شرکت مدیریت شبکه برق به تشخیص مرکز دیسپاچینگ ملی اقدام به اعلام دوره محدودیت سوخت می‌کند که منجر به تغییرات زیاد ی در رویه‌های پرداختی انرژی به تولیدکنندگان می‌شود. تاکنون این تشخیص دارای رویه مشخصی نبوده و بر اساس تشخیص مسئولین دیسپاچینگ آغاز و پایان دوره محدودیت سوخت به اطلاع می‌رسد که همین موضوع باعث مشکلاتی شده است.

وی با بیان اینکه موضوع سوم منطق غلط رویه پرداخت انرژی در دوران محدودیت سوخت است، افزود: به طور طبیعی و ذاتی در هر بازاری، ایجاد محدودیت جدید منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد، اما متأسفانه شروع دوره محدودیت سوخت به دلیل قوانین ناقص آن منجر به افت شدید قیمت انرژی در بازار برق می‌شود که مورد اعتراض سندیکا هم قرار گرفته است.

عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده با بیان اینکه انتظار می‌رود وزارت نیرو همراه با وزارت نفت، برای بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدام کند، افزود: عدم توجه به بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی دلیل اصلی و ریشه‌ای مشکل و معضل مصرف سوخت در کشور است. علاوه بر این موضوع نگاه مجزا به برق و سایر حامل‌های انرژی سبب شده است تا این مسائل به صورت بهینه در کشور مرتفع نشود.

وی تصریح کرد: فرض کنید برای تأمین برق و گاز یک روستا باید چندین کیلومتر خط انتقال برق و گاز احداث کرد، اگر این دو مساله به صورت مجزا بررسی و حل شود، نتیجه آن احداث خط انتقال برق و خط انتقال گاز برای یک مسیر طولانی و هدر رفت سرمایه خواهد شد. در حالی که اگر این موضوع به عنوان مساله واحدی با عنوان «تأمین انرژی» در نظر گرفته می‌شد، جواب مساله احداث خط انتقال برق و یا خط انتقال گاز می‌بود که طبیعتاً صرفه‌جویی هزینه قابل توجهی را در پی خواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.