×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سال تحصیلی از ۱۵شهریور آغاز می‌شود

تجارت گردان | سال تحصیلی از ۱۵شهریور آغاز می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از شبکه خبر،حسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی دستخط با اشاره به اینکه کرونا تأثیرات گسترده بر بخش‌های مختلف کشور داشت و در آموزش و پرورش مهمترین مأموریت ما مبنی بر ارائه کیفی و عادلانه آموزش را به مخاطره انداخت، اظهار کرد: نمی‌دانستیم تعطیلی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد بنابراین باید آماده می‌شدیم چون آموزش نمی‌توانست تعطیل شود.

وی افزود: نخستین کاری که انجام دادیم این بود که از صدا و سیما کمک خواستیم و در کمتر از یک هفته کلاس‌های تلویزیونی دایر و بیش از دو هزار برنامه اجرا و از آنها استقبال شد به گونه‌ای که برخی برنامه‌ها تا ۲۷ میلیون بار دانلود شد و روزانه ۳۶ برنامه آموزشی از طریق شبکه‌های تلویزیونی ارائه می‌شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اما با دو مشکل مواجه شدیم نخست آنکه نمی‌دانستیم این برنامه‌ها تا چه اندازه توسط دانش‌آموزان دریافت و جدی گرفته می‌شود و دوم اینکه اگر ابهام و سوالی داشتند چگونه آن را مطرح کنند یعنی رابطه با معلم قطع شده بود البته مدارس خودشان در شبکه‌های داخلی و خارجی کار آموزش را شروع کردند اما ما نمی‌دانستیم چه اتفاقی در حال افتادن است بنابراین ناچار شدیم شبکه آموزش دانش‌آموزان شاد را که اختصاصی آموزش و پرورش بود طراحی کنیم، در اینجا فقط ارتباط بین معلم و دانش آموز ایجاد می‌شود. مجموعه‌ای که ده‌ها سال یاد گرفته فقط از طریق حضور در مدرسه آموزش را ارائه دهد وارد زیست‌بوم جدید شد و همه مدیران مدارس، ۹۴ درصد معلمان و بیش از ۷۰ درصد دانش‌آموزان به شبکه شاد آمدند و شروع به کار کردند.

اشکال شاد چه بود؟

حاجی میرزایی بیان کرد: اشکال شاد این بود که در برخی مناطق اینترنت نداشتیم یا برخی دانش‌آموزان گوشی هوشمند نداشتند یا به تعداد فرزندان یک خانواده گوشی هوشمند وجود نداشت به همین دلیل در خیلی از مناطق آموزش‌های رادیو و تلویزیون محلی وارد کار شدند همچنین بسته‌های خودآموز آموزشی تولید و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت در برخی مناطق هم که معلم در منطقه بود و تعداد دانش‌آموزان محدود و امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود داشت کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شد. در فرصت یک ماهه‌ای که برای جبران یادگیری دانش آموزان، مدارس را باز کردیم و آنها به اختیار خود برای رفع اشکال وارد مدارس شدند ۲۰ درصد دانش‌آموزان روستایی مراجعه کردند.

وی بیان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است که این وزارتخانه باید به سمت آموزش الکترونیکی حرکت کند اما تا به حال این اتفاق نیفتاده بود و کرونا ما را به سمت آموزش الکترونیک پرتاب کرد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است مدارس زودتر از ۱۵ شهریور باز شود، متذکر شد: خیر. برگزاری سال تحصیلی تمهیداتی دارد و برخی کارها از بهمن سال قبل شروع می‌شود. سال تحصیلی قطعاً از ۱۵ شهریور تحت هر شرایطی شروع می‌شود اما ارائه آموزش‌ها با توجه به وضعیت قرمز، زرد و سفید خواهد بود در شرایط قرمز آموزش‌ها مجازی خواهد بود در شرایط زرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس حضور داشته باشند.

در شرایط سفید هم ۲۰ درصد محتوا غیرحضوری ارائه می‌شود

حاجی میرزایی ادامه داد: ۴۰ درصد مدارس تعداد دانش‌آموزانشان به گونه‌ای است که می‌توانند با رعایت فاصله‌گذاری مدرسه را دایر کنند اما در برخی مدارس کلاس‌های درس ۳۵ تا ۴۰ دانش‌آموز دارند بنابراین باید دانش‌آموزان را به دو گروه تقسیم کرده و در روزهای زوج و فرد به مدرسه بیایند. همه درس‌ها باید به شکل حضوری و غیر حضوری ارائه شود مثلاً اگر چهار ساعت فیزیک است دو ساعت آن حضوری و دو ساعت آن غیر حضوری باشد اگر شرایط هم سفید باشد آموزش‌ها به صورت حضوری خواهد بود اما ۲۰ درصد از محتوا را به صورت غیر حضوری ارائه خواهیم کرد تا ظرفیتی که به آن وارد شدیم به بلوغ کافی برسد.

وی درباره مسائل و مشکلات مدارس غیر دولتی در ایام کرونا گفت: ما یک تصمیم گرفتیم و ابلاغ کردیم که نسبت به آن کنترل و مراقبت می‌کنیم تا اجرایی شود، براین اساس مدارس باید فقط به ازای خدماتی که ارائه کردند هزینه بگیرند. هر فعالیتی که انجام نشده باید پول آن را برگردانند، ولی این حق را به مدارس دادیم که با خانواده‌ها تفاهم کنند و ممکن است به حساب شهریه سال بعد دانش‌آموز منظور کنند، چون برخی از قبل پرداخت کرده بودند. این تفاهمی است که بین مدرسه و اولیاء دانش آموزان انجام خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.