×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سال سخت فلزات سبز به پایان می‌رسد؟

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، وضعیت بازار فلزات سبز در سال گذشته، نویدبخش یک چرخش کاملا متفاوت در سال ۲۰۲۴ نیست؛ کاهش بیشتر این چشم‌انداز، رشته اخبار منفی است که این روزها در بازارها مطرح می‌شود.

وایلو متالز که متعلق به میلیاردر معدنی اندرو فارستز است، اعلام کرد که فعالیت خود را در استخراج نیکل که در استرالیای غربی واقع شده، به دلیل کاهش قیمت‌ها تعطیل می‌کند. غول لیتیوم آلبمارل از کاهش مشاغل و کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای خود خبر داد.

حتی فعالان این حوزه هم دیگر اعتقاد به سودآور بودن آن در شرایط کنونی ندارند. دیل هندرسون مدیرعامل شرکت معدنی پیلبارا، حدود ۱.۲ میلیون سهم را به دنبال آخرین نتیجه درآمدی شرکت فروخت. اما برای آنکه بفهمیم سال ۲۰۲۴ چگونه به نظر می‌رسد، ابتدا باید روشن کنیم که چرا سهام فلز سبز در سال ۲۰۲۳به شدت کاهش یافت؟

واقعیت آنکه پروژه‌های بزرگ انتقال به انرژی تجدید پذیر گران هستند. همچنین پیشرفت‌های معدنی که مواد خام این پروژه‌های فلزی فشرده را تامین می‌کند، گرانبها هستند. با توجه به اینکه به تازگی یکی از تهاجمی‌ترین سیاست‌های پولی در تاریخ مدرن آغاز شده، می‌توان حدس زد که چرا قیمت این فلزات در سال گذشته سقوط کرد.

اما به گفته جف کوری رییس سابق کالایی گلدمن ساکس، فلزات سبز ممکن است امسال انتقام‌جویانه به بازار بازگردند و البته این مساله در درجه اول با پیش‌بینی کاهش نرخ بهره در بازار است.

همانطور که مشخص است، افزایش نرخ بهره اشتهای عموم را برای پروژه‌های عظیم تجدیدپذیر کاهش داده است. شاید این یکی از دلایلی باشد که نفت خام در سال گذشته بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. سوخت‌های فسیلی دارای انرژی متراکم هستند و همین مساله آنها را به گزینه‌ای نسبتا ارزان‌تر تبدیل می‌کند. ما همچنین می‌توانیم اورانیوم را به این فهرست اضافه کنیم، کالای پر انرژی دیگری که می‌تواند بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز را تامین کند.

اما نکته کلیدی کوری این است: در یک محیط پر هزینه، انرژی‌های فسیلی پرطرفدارترند کالاهایی که می‌توان از آنها با نام «کالای قهوه‌ای» یاد کرد.

پس چرا در سال ۲۰۲۴ می‌توان انتظار چرخش عمده به سمت فلزات سبز داشت؟

ایده پروژه‌های انرژی سبز سرمایه‌بر تبدیل به قرصی دشوار در اقتصادی می‌شود که با افزایش هزینه‌های زندگی مبارزه می‌کند. این مشاهدات در گذشته نسبتا واضح به نظر می‌رسید اما کافی است نگاهی به سال ۲۰۲۳ داشته باشیم. نگاهی به بازارها بیانگر آن است که قیمت نفت خام برنت به ۹۴ دلار در هر بشکه افزایش یافت و همزمان قیمت اورانیوم به بالاترین سطح چند ساله رسید.

در همین حال، فلزات مرتبط با انرژی انتقال انرژی سبز مانند لیتیوم، عناصر نادر خاکی و گرافیت، با کاهش قیمت عجیبی روبرو شدند و حتی قیمت آنها به سطوح پیش از سال ۲۰۲۰ بازگشت.

اما با توجه به کاهش نرخ بهره، آیا روایت سال ۲۰۲۳ می‌تواند چرخش چشمگیری ایجاد کند؟ به عبارت دیگر، آیا سرمایه‌گذاری از کالای قهوه‌ای به سمت سبز بازخواهد گشت؟ قطعا چنین چیزی امکان پذیر است.

همانطور که در هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۳ شاهد سقوط سهام نفت و گاز بودیم، انتظارات کاهش نرخ بهره در میان تولیدکنندگان لیتیوم افزایش یافت و در نتیجه سهام آن با استقبال بیشتری روبرو شد.

اما با توجه به تنش‌های ژئوپولیتیکی موجود در جهان نباید انتظار یک بهبود آرام در بازار فلز سبز داشته باشیم. در حال حاضر تنش‌های خاورمیانه آماده تشدید است و این بدان معناست که قیمت نفت خام ممکن است افزایش یابد و عامل افزایش تورم شود.

همچنین به گفته اکونومیست، سال ۲۰۲۴ بزرگترین سال انتخابات در تاریخ خواهد بود. تقریبا نیمی از جمعیت جهان با رای دادن سرنوشت خود را تعیین می‌کنند از هند تا ایالات متحده، امسال سال بزرگی برای سیاستمداران خواهد بود. با توجه به اینکه دولت‌های فعلی به دنبال تمدید زمان تصدی خود هستند، امسال باید منتظر بیانیه‌های فوق‌العاده زیرساختی باشیم که در این میان انرژی‌های تجدید پذیر می‌تواند تمرکز اصلی باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.