×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
سال پرچالش وزارت نیرو؛ از ناترازی برق در تابستان تا بحران‌ها آبی

به گزارش خبرنگار مهر، سال جاری سال پرچالشی برای وزارت نیرو بود و ناترازی تولید و مصرف برق و بحران‌های آبی متعدد موجب نارضایتی گسترده مردم شد. در این شرایط علی اکبر محرابیان وزارت را تحویل گرفت و سعی کرد در برخی عرصه‌ها تحول ایجاد کند، هرچند هنوز برای قضاوت درباره این تحول‌ها زود است.

از ابتدای سال کاهش بارش‌ها نسبت به سال گذشته و افزایش زودهنگام مصرف برق، در حالی که هنوز برخی از نیروگاه‌ها در تعمیرات بودند، موجب ناترازی و مشکلاتی شد.

همچنین ادامه پویش‌های الف ب ایران از مهمترین خبرهای حوزه نیرو در بهار امسال بود. این پویش که از سال ۹۸ شروع شده بود تا پایان دولت دوازدهم ادامه پیدا کرد.

اوایل اردیبهشت وزارت نیرو از معرفی طرح جدید خود برای معرفی ماینرهای غیرمجاز خبر داد که مردم در صورت معرفی ۲۰ میلیون تومان جایزه دریافت می‌کنند.

۱ اردیبهشت: موضوع تعرفه‌های برق از موضوعات جدی وزارت نیرو در سال جاری بود. ابتدای اردیبهشت ماه از افزایش ۷ درصدی قیمت برق از اردیبهشت طبق مصوبه هیأت وزیران خبر داده شد و بعدتر به طور کلی شیوه تعرفه گذاری به شکل پلکانی تبدیل شد.

۸ اردیبهشت: چهار طرح بزرگ صنعت آب با سرمایه‌گذاری ۲,۶۰۰ میلیارد تومان با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نیرو بهره برداری رسید. فاز سوم سامانه نمک زدایی بندرعباس، خط انتقال آبرسانی به بندرعباس از آب شیرین‌کن و تصفیه‌خانه آب سرنی، واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب ساری، آبگیری سد بالا رود.

۱۲ اردیبهشت: وزیر برق عراق در نشست خبری مشترک با رضا اردکانیان با بیان اینکه در کشور عراق سه برابر درخواست برای واردات، کمبود داریم و دولت عراق توانایی پاسخگویی به این درخواست‌ها را ندارد اعلام کرد که مشتاق همکاری با بخش خصوصی ایران است.

مدیرعامل توانیر چهار عامل مصرف برق خشکسالی و غیرممکن شدن استفاده از برخی نیروگاه‌های برق‌آبی، افزایش دما و بالا رفتن مصرف برق، ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی و در نهایت پدیده جدیدی به نام رمز ارزها را دلایل ناترازی مصرف برق عنوان کرد.

۱ مرداد: اوایل مردادماه خبرهایی مبنی بر کاهش شدید آب ورودی هورالعظیم به گوش رسید. بحران آبی که بیش از ۱۵۰۰ روستا را درگیر کرد و موجب تلفات مالی بسیاری به دامداران پایین‌دست استان خوزستان شد. کاهش شدید بارش آب، استفاده گسترده از نیروگاه‌های برق‌آبی در سال گذشته و کشت وسیع شلتوک برنج در بالادست از جمله دلایل این بحران آبی اعلام شد. در نهایت این بحران با دو برابر کردن خروجی سد کرخه و مشارکت‌های مردمی به پایان رسید.

سال پرچالش وزارت نیرو؛ از ناترازی برق در تابستان تا بحران‌ها آبی

۵ مرداد: میزان مصرف برق به ۶۶ هزار و ۸۸۷ مگاوات رسید که در طول تاریخ صنعت برق کشور بی سابقه بوده است. در این ایام توانیر برای تمام مناطق تهران جداول برنامه‌ریزی خاموشی منتشر می‌کرد و هر منطقه چند ساعتی در روز قطعی برق داشتند.

۲۰ مرداد: علی اکبر محرابیان از سمت ریس جمهور به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی شد.

۳۱ شهریور: وزیر نیرو مرکز جهاد آبرسانی را در وزارت نیرو احداث کرد.

۷ مهر: پرونده سال آبی ۹۹-۱۴۰۰ با متوسط ۱۵۷ میلی‌متر بارش بسته شد که جز کم‌بارش‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال گذشته بوده است.

۱۹ مهر: وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای احداث صمت و نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تفاهم نامه امضا کردند.

سال پرچالش وزارت نیرو؛ از ناترازی برق در تابستان تا بحران‌ها آبی

از ابتدای آبان ماه خرید تضمینی نیروگاه‌های تجدیدپذیر متوقف شد. طرحی که مدتی بعد جزئیات آن تشریح شد و ساتبا برای نیروگاه‌های خرد خرید تضمینی را ادامه داد.

۸ آبان: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، به‌منظور توسعه و احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با کمک بخش خصوصی فراخوان عمومی منتشر کرد. بعدتر محمود کمانی اعلام کرد که ۹۵ هزار درخواست برای این فراخوان ارسال شده است.

۱۸ آبان: مدیرکل نظارت بر توزیع توانیر با اشاره به طرح تعویض ۱۰ هزار چراغ LED کم مصرف با چراغ‌های جیوه‌ای گفت: تأمین منابع این طرح از طریق مشارکت سرمایه‌گذاران و از محل صرفه‌جویی انرژی فراهم می‌شود.

۲۶ آبان: مانور سراسری تعدیل روشنایی معابر شروع شد. به گفته مدیرعامل توانیر با توجه به کمبود سوخت برای نیروگاه‌ها، چراغ معابر به صورت یکی در میان روشن می‌گردد.

۲۸ آبان: هزاران نفر از مردم اصفهان در بستر خشکیده زاینده‌رود در جوار پل خواجو هم‌صدا با کشاورزان خواستار جریان دائمی رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی شدند. هرچند اعراضات با برخی وعده‌های مسئولین برای تجدیدنظر در حق‌آبه اصفهان و پرداخت خسارت به کشاورزان کاهش یافت، ولی در روزهای بعد با دخالت سوءاستفاده گران همراه شد.

۸ آذر: وزیر نیرو از طرح ضربتی کوتاه مدت برای حل مشکلات آب چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان خبر داد.

در قانون بودجه سال آینده اعتبارات منابع آب از ۹.۳ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۰ به ۲۲.۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

۱ دی : به منظور آبرسانی به ۷ هزار روستاهای محروم کشور، میان وزارت نیرو و قرارگاه جهادی امام حسن قراردادی امضا شد.

۶ دی: وزیر نیرو از تعرفه گذاری پلکانی، به نحوی که تعرفه ۷۵ درصد مشترکین ثابت و ۲۵ درصد پرمصرف مشمول جریمه شوند از ابتدای بهمن خبر داد.

۲۲ دی: پیرو انتشار برخی مطالب در خصوص ورود فاضلاب به منبع ذخیره آب سد ماملو، شرکت آب و فاضلاب استان تهران توضیحاتی منتشر کرده است و اعلام کرد که کیفی آب تهران از مبدأ تا نقطه مصرف پایش می‌شود.

۱ اسفند: حرف و حدیث‌ها در رابطه با حقابه آب هیرمند به اوج رسید. وزیر نیرو در اینباره گفت: در سفری که وزیر مربوطه افغانستان به ایران داشت، مذاکره‌ها دنبال و جلسه کمیساران آب نیز در افغانستان تشکیل شد، همچنین سه نوبت با وزیر و مسئولان افغانستان به‌صورت تلفنی پیگیر حقابه جمهوری اسلامی از آب هیرمند شده‌ایم.

۲ اسفند: رئیس جمهور با هیأت همراه عازم دوجه قطر شد. علی اکبر محرابیان که به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی ایران و قطر انتخاب شده بود، ۶ سند از ۱۴ سند مشترک را امضا کرد. وی همچنین بر اتصال شبکه برق ایران و قطر تأکید کرد.

۱۷ اسفند: پس از تأکید رهبری بر استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر وزیر نیرو گفت: شورای اقتصاد مجوز ساخت ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی را مصوب کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.