×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

 سپند «سامانه پایش حمل و نقل دانش آموزی» به استناد دستورالعمل اجرایی حمل ونقل دانش آموزان، ابلاغیه وزیر کشور(موضوع آیین نامه ۸۹۳۷۰/ت ۳۲۶۸۰ ک مورخ ۸۷/۰۶/۰۳) مصوب هیات وزیران و با هدف ساماندهی، مدیریت و نظارت بهینه بر حمل و نقل دانش آموزی و رصد و پایش ناوگان شرکت ها و ناوگان فعال در این حوزه با راهبری وزارت کشور و آموزش و پرورش طراحی و راه اندازی شده است.

سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی رانندگانی  که توسط شهرداری‌ها تایید شده است و برای فعالیت در حوزه سرویس مدارس نام‌نویسی کرده‌اند، صلاحیت این افراد در دو بخش هویتی و خودرویی مورد بررسی قرار می دهد.

برنامه ریزی و تمهیدات لازم در خصوص چگونگی فعالیت سرویس مدارس در قالب کارگروه ماده ۱۹ که متشکل از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی است و در ادامه در کارگروه های ماده ۱۸ در هر شهر با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، اولیا دانش آموزان و شهرداری‌های صورت می گیرد.

در سامانه سپند، شهرداری‌ها در چارچوب قوانین و مقررات اقدام به جذب اشخاص حقیقی و حقوقی می کنندو درصورت واجد شرایط بودن برای آنان مجوز فعالیت وبرای خودروهای سرویس مدرسه برچسب صادر می‌کنند و همچنین  وظیفه نظارت بر عملکرد رانندگان و شرکت‌ها برعهده شهرداری‌ها است.

در این سامانه شرکت‌ها پس از اخذ مجوز فعالیت از شهرداری، اطلاعات رانندگان ثبت‌ نام شده را مشاهده و بررسی می‌کنند و وظیفه نظارت بر عملکرد آنان، تخصیص سرویس، عقد قرارداد و… برعهده شرکت‌های حمل ونقل خواهد بود.

همچنین رانندگان متقاضی فعالیت در حمل ونقل دانش‌آموزی پس از ثبت ‌نام و دریافت مجوز فعالیت از شهرداری و اخذ برچسب سرویس مدرسه، تحت نظارت شرکت پیمانکار، مسوولیت حمل و نقل دانش‌آموزان را به عهده می‌گیرند.

راه‌اندازی نرم‌افزار نظارت والدین بر رفت و آمد فرزندان با سرویس مدارس

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: اپ نظارت والدین بر رفت و آمد فرزندان با سرویس راه‌اندازی شده و والدین از طریق این اپ نظارتی می‌توانند آمد و شد فرزند دانش‌آموز خود را رصد کنند و به راننده امتیاز دهند.

مرتضی ضامنی با اشاره به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید و فعالیت سامانه سپند افزود: همه فرایند سرویس مدارس در این سامانه ثبت و ضبط می‌شود و راننده خودروی آنها باید استاندارد لازم را داشته باشند و از خود آنها هم استعلام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور ادامه داد: برچسبی هم برای رانندگان سرویس مدارس طراحی شده و پلیس می‌تواند از طریق این برچسب آنها را رصد و امنیت سفر از این طریق افزایش یابد.

وی گفت: همه فرآیند سرویس مدارس در این سامانه ثبت و ضبط می‌شود و استعلام رانندگان نیز از طریق این سامانه انجام می‌شود. تلاش شده بیشتر کارها برای سرویس مدارس در حوزه شهرداری‌ها انجام شود و دررنهایت لیست شرکت‌ها و رانندگان در اختیار مدارس قرار بگیرد.

وی ادامه‌داد: در این سرویس‌ها اپلیکیشنی برای نظارت والدین پیش بینی شده تا آمد و شد فرزندان خود را رصد و در مرحله بعد به رانندگان امتیاز دهی داشته باشند. ضمنا برچسبی نیز از طریق QRcode با اتصال به سامانه مرکزی ضریب امنیت را در این سامانه افزایش می‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.