×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | سرمایه گذاری آسان، ویژگی مهم صندوق ها

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از بازار سرمایه در این همایش که یکی ازبرنامه های سومین دوره لیگ ستارگان بورس بود، محسن خدابخش (مدیر نظارت بر بورس ها) به مرور  ابزارهای قابل معامله در بازار سرمایه پرداخت و گفت: ابزارهای مالی عمدتا برگرفته از نیازهای فعالان اقتصادی بوده و در مسیر بهبود تامین مالی، ایجاد بازار ثانویه و پوشش ریسک حرکت می کنند.

وی بهره برداری از صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق های قابل معامله در بازار سرمایه را از روش های غیرمستقیم ورود به بازار سرمایه دانست و افزود: سرمایه گذاران شامل دو گروه عمده افراد آشنا به بازار های مالی و نیز سرمایه گذاران غیرآشنا به این ابزارها هستند. این افراد به جهت حفظ ارزش های خود و با توجه به وجود نوسانات مختلف  نیازمند ابزارهایی برای پوشش ریسک خود هستند تا دارایی خود را به راحتی از دست ندهند.

خدابخش در توصیه افراد غیر حرفه ای به سرمایه گذاری در صندوق های موجود در بازار سرمایه اظهار کرد: این صندوق ها واسطه های مالی هستند که با توجه حجم های مختلف از میزان دارایی  و میزان ریسک پذیری سرمایه گذاران، ُ‌یونیت ها و بخش هایی را برای سرمایه گذاران با ترکیبات مختلف دارایی ها در نظر می گیرند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار موجود این صندوق ها در امریکا به عنوان زادگاه خود رشد قابل ملاحظه ای داشته اند، به طوریکه از ۶۸ صندوق در سال ۱۹۴۰ به ۹۵۹۹ صندوق در سال ۲۰۱۸ رسیده اند و اکنون حدود ۳۰۰ میلیون نفر در امریکا در این صندوق ها یونیت (واحد) دارند.

وی ضمن معرفی انواع صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه سادگی در سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خرد را یکی از مهمترین مزایای این ابزارها دانست.

خدابخش به تفاوت شرکت های سرمایه گذاری و صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: فرق اساسی صندوق های سرمایه گذاری در باز بودن سرمایه آن است، به این معنا که در یک صندوق سرمایه گذاری هر سرمایه گذار می تواند در چارچوب اساسنامه در هر زمانی به صندوق وارد یا از آن خارج شود، اما در یک شرکت سرمایه گذاری  ورود و خروج سرمایه صرفا در قالب افزایش یا کاهش سرمایه و با طی تشریفات مندرج در قانون تجارت صورت می پذیرد.

وی همچنین ضمن توضیح ETF (صندوق های قابل معامله در بورس) به بیان تفاوت آنها با دیگر صندوق ها پرداخت و توضیح داد:‌ سادگی و سهولت برای سرمایه گذاران، محاسبه لحظه ای ارزش خالص دارایی ها، ‌ارزانتر بودن نسبت به سایر صندوق ها برخی از ویژگی های صندوق های قابل معامله هستند.

خدابخش اظهار کرد :‌در صدد هستیم تا ابزارهای مالی را با انطباق بر قوانین شریعت افزایش دهیم و در این زمینه نیازمند یاری و پژوهش های دانشجویان و فعالان این حوزه هستیم.   

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.