×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
سفر نوروز بلاتکلیف و بالاخره گردشگری دریایی در ایران

در هفته جاری وزیر گردشگری ونزوئلا به ایران آمد با همتای ایرانی‌ به جز تهران سری به کرمان و اصفهان زد؛ در پایان نیز گفت از آثار تاریخی و مناطق گردشگری ایران شگفت زده شده و رفت تا گردشگری میان دو کشور را راه اندازی کند؛ حالا باید منتظر شد و  دید چه زمانی این تور که قطعا به دلیل دوری مسافت گران است راه می افتد.

با وجودی که حدود سه هفته به تعطیلات نوروز باقی نمانده هنوز تکلیف سفرهای نوروزی مشخص نیست. بعد از سال‌ها مسئولان کشور می خواهند فکری برای طرح گردشگری دریایی کشور کنند البته احتمالا به این زودی عملیاتی نمی‌شود.

تجارت گردان | سفر نوروز بلاتکلیف و بالاخره گردشگری دریایی در ایران

توسعه گردشگری دریایی اولویت وزارت میراث‌فرهنگی است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسعه اکوتوریسم و طبیعت‌گردی را محصول تلاش‌ها و اقدامات دولت تدبیر و امید دانست و گفت: توسعه گردشگری دریایی در اولویت ماموریت‌های این وزارتخانه قرار گرفته است.

علی اصغر مونسان در آیین امضای تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت راه‌وشهرسازی ابراز امیدواری کرد این تفاهم‌نامه به پیشبرد ماموریت‌های دو ‌وزارتخانه در حوزه دریایی و ساحلی کمک کند.

مونسان با بیان این‌که در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نقاط تلاقی زیادی با وزارت راه‌وشهرسازی وجود دارد، افزود: به طور حتم کمک‌های وزارت راه و شهرسازی می‌تواند به انجام هر چه بهتر ماموریت‌ها در این سه حوزه کمک کند. در گذشته همکاری‌های خوبی بین این دو وزارتخانه وجود داشته که امیدوارم در آینده بیشتر شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تنوع بخشیدن به محصولات گردشگری و خروج از گردشگری تک محصولی را از جمله اهداف مورد پیگیری در دولت دوازدهم عنوان کرد و گفت: در گذشته بیشتر گردشگری تاریخی و فرهنگی مورد توجه بود و با قاطعیت می‌توان گردشگری اکوتوریسم و طبیعت‌گردی را محصول تلاش‌ها و اقدامات دولت تدبیر و امید دانست.

رییس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور با بیان اینکه تمدید مجوز فعالیت بومگردی‌ها منوط بر گذراندن دوره آموزشی ویژه مدیران این واحدهای اقامتی است، گفت: نخستین دوره کارگاه‌های آموزش آنلاین این دوره ها از ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ آغاز می‌شود.

تجارت گردان | سفر نوروز بلاتکلیف و بالاخره گردشگری دریایی در ایران

۲۸۵ موزه در دولت تدبیر و امید راه اندازی شد

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اکنون ۷۴۰ موزه فعال در کشور داریم که از این میزان تعداد ۴۵۵ موزه از ابتدای قرن حاضر تا سال ۹۲ داشتیم و از سال ۹۲ تا امروز طی دولت یازدهم و دوازدهم ۲۸۵ موزه احداث شد.  

 محمدرضا کارگر افزود: از این میزان ۱۰۰ موزه توسط بخش خصوصی شکل گرفته و پنج موزه را وزارت نفت احداث کرده است. وزارت نفت باوجود ظرفیت‌ها زمینه احداث ده‌ها موزه را از نظر ساختمان و اشیا فراهم کرده و با سیاست های دولتی تدبیر و امید می‌توانیم هزارمین موزه را تا پایان سال آینده افتتاح کنیم.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: موزه عامل و محصول توسعه است و حضور نفت در این حوزه به معنی توسعه پایدار حوزه نفتی کشور تلقی می‌شود.

احتمال ممنوعیت سفرهای نوروزی به خوزستان وجود دارد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان گفت: احتمال ممنوعیت سفرهای نوروزی به خوزستان با توجه به روند شیوع کرونا در این استان وجود دارد و اگر وضعیت شهرهای استان قرمز، نارنجی و زرد باشد قطعا ستاد کرونا اجازه سفر به خوزستان را نخواهد داد.

غلام شجاعی اظهار داشت: ملاک اصلی تصمیم‌گیری در زمینه چگونگی سفرهای نوروزی با توجه به وضعیت بیماری کرونا ستاد ملی کرونا است و باید منتظر نظرات نهایی ستاد ملی ماند.

وی با بیان این که پیرامون وضعیت استان خوزستان  و روند بیماری گزارش‌های مختلفی به وزارت خانه میراث فرهنگی ارسال شده است بیان کرد: امیدواریم طی هفته‌های آینده وضعیت استان از حالت فعلی تغییر کند و میزان ابتلا به کرونا با تلاش مردم کاهش یابد تا بتوانیم از فرصت تعطیلات نوروز بهره مند شویم.

تجارت گردان | سفر نوروز بلاتکلیف و بالاخره گردشگری دریایی در ایران

تأکید بر تهیه سند پدافند غیرعامل جداگانه برای بناهای تاریخی

معاون میراث‌فرهنگی کشور در این مراسم با تاکید بر اجرایی شدن الزامات سند پدافند غیرعامل کاخ گلستان  خواستار تهیه سند پدافند غیرعامل جداگانه برای بناها، محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی و همچون میدان نقش جهان، سایت باستان شناسی شوش، بازار تاریخی تبریز  به عنوان الگو شد.

محمدحسن طالبیان به ریشه‌های  تاریخی ۱۲ هزار ساله ایران  و ابزار سنگی با قدمت یک میلیون سال در موزه ملی ایران اشاره کرد و گفت: به دلیل این داشته‌های تاریخی و حفظ هویت ایرانی اسلامی مجبور هستیم در مقابل توسعه‌های سوداگرانه ایستادگی کنیم.

او با تاکید بر حساسیت به وجود آمده در جامعه و اقبال بخش خصوصی در حفاظت و صیانت از بناهای تاریخی و جایگاه اقتصاد پایدار در حوزه فرهنگی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار آثار شناخته شده و بیش از ۳۳ هزار  اثر ثبت شده در فهرست ملی و ۲۴ اثر ثبت جهانی موضوع بحران و مدیریت بحران را از موضوعات مهم میراث‌فرهنگی اعلام کرد و گفت: امیدوارم با تهیه این گونه سندهای پدافند غیرعامل از جمله کشورهای موفق در پیشگیری از تهدیدات باشیم.

تجارت گردان | سفر نوروز بلاتکلیف و بالاخره گردشگری دریایی در ایران

خانه تاریخی مومنان قزوین در بوته فراموشی

خانه مومنان از بناهای متعلق به دوره پهلوی اول واقع در محله دباغان، یکی از ۳۰ خانه تاریخی به ثبت رسیده در قزوین بوده که چند سال اخیر مورد کم‌ لطفی قرار گرفته و به محلی برای بزه تبدیل شده است. بسیاری از قزوینی‌های اصیل، محله دباغان را با خانه مومنان می‌شناسند، خانه‌ای که روزگاری محل حیات خانواده‌ای اصیل به نام مومنان بوده است.

این بنای نفیس که در مجاورت بقعه متبرکه امامزاده حسین (ع) و مسجد مقبره شهید ثالث واقع شده است، جزء ۶۵ خانه تاریخی شهر قزوین، با شماره ۳۲۱۱۲ در فهرست میراث ملی غیرمنقول کشور به ثبت رسیده است و به دلیل قرارگیری در طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) و کم توجهی سازمان میراث فرهنگی حال خوبی ندارد.
بر اساس آخرین اخبار از وضعیت این بنا، دیوارهای داخلی، تیرهای سقف و شیروانی خانه مومنان بیش از پیش تخریب و این خانه تاریخی به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است.  

البته افرادی نیز به تصور وجود گنج به این خانه نفیس و ویرانه دست اندازی‌هایی داشته‌اند و با حفاری در زیر زمین این بنا و سرقت درها، پنجره‌ها و سایر موارد قابل فروش، نفس این خانه را بریده‌اند.

موزه هنر کاخ مرمر از ۲۰ اسفند آماده بازدید مردم می‌شود

رییس بنیاد مستضعغان گفت: موزه سردار آسمانی و موزه هنر ایراناز ۲۰ اسفند در کاخ مرمر آماده بازدید مردم می‌شود که البته این بازدید با رعایت شیوه‌نامه‌های خاص، شیوه نامه‌های بهداشتی و نوبت بندی انجام می‌شود.

سید پرویز فتاح در مراسم افتتاح همزمان مجتمع فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی و موزه هنر ایران با اشاره به تلاش زیادی که برای راه اندازی این مجتمع موزه‌ای صورت گرفته، اظهار کرد: مرمت ساختمان دفینه از نظر سازه‌ای، کار بی‌بدیلی بود که به همت متخصصان انجام شد؛ اما علاوه بر این کار بزرگ، به نمایش گذاشتن اشیای تاریخی در این موزه که هرکدام ارزش بسیاری در تراز بین المللی دارند، کار بزرگتری بود که به خوبی به پایان رسید.
 
رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه امروز حدود ۵ هزار اثر به نمایش گذاشته شده است، افزود: علاوه بر این  چندین برابر این آثار در خزانه بنیاد مستضعفان قرار دارد که آماده نمایش است و این اشیاء تاریخی، آثاری هستند که هنر مردم ایران زمین و ملت سرافراز ما را به جهانیان نشان می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه این اشیاء تاریخی یک عبرت هستند گفت: تمام این اشیاء از خانواده سلطنتی پهلوی و منسوبین دربار به دست آمده و از منازل آن‌ها جمع آوری شده است و امروز با انقلاب امام خمینی (ره) و دستور صریح رهبر معظم انقلاب، در دسترس مردم قرار گرفته است.

تجارت گردان | سفر نوروز بلاتکلیف و بالاخره گردشگری دریایی در ایران

ممنوعیت تبدیل امکانات دستگاه‌ها به اقامتگاه نوروزی

علی اصغر مونسان با بیان اینکه ایجاد چادر و کمپین در مقاصد گردشگری در سفرهای نوروزی و اقامت در مراکز غیرمجاز گردشگری ممنوع شده است، تاکید کرد: هیچ دستگاهی حق ندارد امکانات خود را به محل اقامت گردشگران تبدیل کند. جلسه‌ای در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور وزارتخانه‌های کشور، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه برگزار و موضوع سفر نوروزی در آن بررسی شد و در نهایت برای برگزاری سفرهای نوروز۱۴۰۰ تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله کرونا هستیم.

گذراندن دوره آموزشی برای مدیران  بومگردی الزامی است

اکبر رضوانیان نایب رییس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور معتقد است نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران اگر چه بازدیدکننده عمومی و مردمی نداشت، باعث شد خانواده بزرگ گردشگری بعد از یکسال دور هم جمع شوند؛ او این رویداد و گردهمایی را فرصت و ظرفیتی عنوان کرد که فعالان صنعت گردشگری به جای گله گذاری و اعتراض به همه سختی ها و مشکلات دوران کرونا و رکود، تجارب و عجایب کم نظیر همه گیری ویروس و چالش های فعالیت خود در این سال سخت را با یکدیگر تبادل و برای عبور از این شرایط و برنامه های بعد از بحران، رایزنی کنند.

 رضوانیان درباره دوره های آموزشی ویژه مدیران اقامتگاه های بومگردی، گفت: همه تاسیسات گردشگری یک دوره آموزشی دارند و موضوع آموزش تخصصی و توانمندسازی مدیران اقامتگاه های بومگردی حلقه مفقوده و خلاءی بود که از مدت ها قبل میان متخصصان این حوزه، شناسایی شده بود؛ البته شیوع کرونا هم بیشتر باعث تاخیر در جمع آوری منابع آموزشی و تدوین طرح آموزشی تخصصی شد، و چون امکان برگزاری دوره به صورت حضوری هم فراهم نیست و اینکه الزام اجرای آن بسیار محسوس است، بر روی شیوه های برگزاری غیرحضوری و آنلاین کار کردیم.

تجارت گردان | سفر نوروز بلاتکلیف و بالاخره گردشگری دریایی در ایران

پخت نان چاپاتی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی قرار گرفت

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: پخت نان چاپاتی، مختص پذیرایی ترکمن‌های شهرستان راز و جرگلان در آیین‌های مختلف، مستندسازی و در فهرست آثار ملی (میراث معنوی) کشور قرار گرفته است.

علی مستوفیان اظهار داشت: پرونده ترکیبات و نحوه پخت این نان سنتی تکمیل و به صورت کامل مستندسازی شده و برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است.

۲ نوع نان سنتی دیگر نیز، که مختص خراسان شمالی است، شناسایی شده و در حال تکمیل مستندات و پرونده آنها برای ارسال به مرکز به منظور ثبت ملی است.  یکی از این موارد نان چوپانی و مختص چوپان های خراسان شمالی و دیگری نان «ترته» است. نان چوپانی نانی حجیم مانند کماج و ترته نانی است که از بقایای کره ای که در زمان تهیه روغن حیوانی حاصل باقی می ماند و ترکیب آن با آرد تهیه می شود.

شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری رعایت می‌شود

معاون گردشگری کشور با بیان اینکه شیوه‌نامه‌های بهداشتی به همه بخش‌ها و تاسیسات مرتبط به صنعت گردشگری ابلاغ شده است، گفت: مردم و گردشگران از رعایت این شیوه‌نامه‌ها مطمئن باشند.

 ولی تیموری با اشاره به مذاکرات و موافقت های مشروط ستاد ملی مقابله با کرونا، تصریح کرد: مقرر شده در صورتیکه شرایط فراهم شود سفرهای نوروزی به صورت محدود و کنترل شده انجام گیرد، در نوروز ۱۴۰۰ فقط سفرهای از پیش برنامه ریزی شده توسط گردشگران انجام خواهد شد.

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: در یک مدل، گردشگران باید حتما از طریق دفاتر و شرکت های خدمات گردشگری برای سفر اقدام و برنامه ریزی کنند، و این دفاتر توجیه شده اند که باید همه مسائل و موارد در این روش را به صورت دقیق، بررسی و کنترل کنند؛ در مدل دیگر سفرهایی انجام می شود که گردشگران خودشان از قبل محل اقامت خود را در مراکز اقامتی (دارای مجوز از وزارتخانه) در مقصد رزرو و ثبت کرده اند.

۶۸۰ میلیارد تومان وام کرونایی به تاسیسات گردشگری پرداخت شد

 علی اصغر مونسان گفت: تاکنون یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره از پرونده‌های تاسیسات گردشگری برای جبران خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا به بانک معرفی شده که از این رقم، افزون بر ۶۸۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. دولت به منظور جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا تا کنون ۲ بسته حمایتی برای بخش‌های آسیب دیده در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: حمایت‌ها در بسته نخست امهال پرداخت اقساط تسهیلات مربوط به حامل‌های انرژی، حق بیمه و سهم کارفرما بود که به تاسیسات گردشگری هم پرداخت شد.

به گفته وی، دولت در بسته دوم ۵۰ هزار میلیارد تومان به حمایت از بخش‌های آسیب‌دیده کرونا اختصاص داد که ۲۰ هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بقیه به بخش‌های گردشگری، حمل و نقل و سایر بخش‌ها قرار گرفت.

گردشگری ایران به رغم اتفاق‌های ۲ سال اخیر همچنان پویاست

علی اصغر مونسان گفت: صنعت گردشگری در کشورمان با اتفاق‌های متعدد ۲ سال اخیر از جمله سیل، شهادت سردار سلیمانی و شیوع ویروس کرونا همچنان پویاست.

مونسان در حاشیه بهره‌برداری سه طرح گردشگری در کاشان با یادآوری ضربه شدید کرونا در یکسال گذشته به صنعت گردشگری افزود: با وجود این فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری همچنان پویا و فعال تلاش می‌کنند، به طوری که طرح‌های این بخش به طور مرتب افتتاح می‌شود.   صنعت گردشگری کشور در سال ۱۴۰۰ با مهار ویروس کرونا رونق دوباره بگیرد.

وزیر میراث فرهنگی با یادآوری سرمایه‌گذاری افزون بر ۱۵۹ هزار میلیارد تومانی برای نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ طرح های گردشگری در کشور، خاطر نشان کرد: این رقم همچنان با افتتاح طرح‌های گردشگری افزایش می‌یابد، به طوری که تعداد طرح‌های در حال ساخت بیش از طرح‌های بهره‌برداری شده است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از اقامتگاه‌های سنتی ۲ هدف را دنبال می‌کند، اظهار داشت: بر این پایه، بناهای تاریخی با پول مردم بازسازی و به مجموعه صنعت گردشگری کشور اضافه می‌شود که نشان از ظرفیت مطلوب گردشگری است.

تجارت گردان | سفر نوروز بلاتکلیف و بالاخره گردشگری دریایی در ایران

۳۰ طرح گردشگری با محوریت جاذبه‌های آبی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر کل دفتر بررسی‌های اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ۳۰ طرح گردشگری با محوریت جاذبه‌های آبی در کشور و با هدف استفاده بیشتر از تاسیسات و پهنه‌های آبی تا پایان فعالیت دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

 سید محمد آهویی میزان سرمایه گذاری این طرح‌ها را بالغ بر یک هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: افتتاح این طرح‌ها  ۲ هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم را به دنبال خواهد داشت.

 در کشور ۱۱۰ موقعیت و ظرفیت برای ایجاد بسترهای گردشگری آبی وجود دارد که از این تعداد ۵۸ ظرفیت اولیه شناسایی شده است و برای آنها متقاضی سرمایه‌گذاری و بهره برداری داشته‌ایم.

آهویی با بیان اینکه در این ارتباط درگاه تخصصی گردشگری آبی کشور راه اندازی شده است اظهار داشت: در این درگاه اطلاعات مناسبی برای سرمایه گذاران از یک‌سو و کاربران از سوی دیگر مهیا شده و اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت‌ها در کشور به خوبی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغات در فضای مجازی تصریح کرد: بر همین اساس درگاه تخصصی گردشگری آبی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز فعال و راه اندازی شده است تا بتوانیم از این بستر پرمخاطب استفاده بهره‌مند شویم.

ایران به جرگه کشورهای دارای گردشگری دریایی پیوست

مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی وزارت گردشگری با اشاره به این که توسعه گردشگری ساحلی و دریایی طرح بزرگی برای کشور است، گفت: به جز دو وزارت گردشگری و راه،  سازمان بنادر و همچنین محیط زیست،  وزارت کشور در این طرح مشارکت فعال دارند.

لیلا اژدری با بیان این که گردشگری پایدار در هر کشوری نیازمند مجوزهای محیط زیستی است، افزود: هم اکنون در حال نهایی شدن تدوین شیوه نامه مراکز گردشگری دریایی با حضور ذینفعان هستیم و بلافاصله کمیته های مربوطه تشکیل می شود.

اژدری افزود: بر اساس ارزیابی های انجام گرفته به نظر می رسد در ۶ ماه ابتدایی سال آینده استانداردها و ضوابط تعیین شود و بتوانیم در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم. البته در ابتدای فصل گردشگری دریایی هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.