×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
سقوط بورس‌های عربی خلیج فارس با وجود توافق نفتی در اوپک پلاس

تجارت گردان | سقوط بورس‌های عربی خلیج فارس با وجود توافق نفتی در اوپک پلاس

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری آناتولی، شاخص بازار بورس ابوظبی امارات شاهد سقوط ۱.۵۶ درصدی بود؛ در این میان “شرکت ملی مصالح ساختمانی ابوظبی” و “بانک ابوظبی الاول” به ترتیب با کاهش ۴.۴۸ و ۵ درصدی ارزش سهام شاهد بیشترین سقوط بودند.

بازار مالی دبی نیز از دیگر بازارهایی بود که معاملات روز دوشنبه خود را با سقوط شاخص خود به میزان ۴.۱۶ درصد پایان داد. بانک مشهور “امارات ان‌بی‌دی” در این میان سقوط ۳.۴ درصدی را ثبت کرد.

شاخص بورس عربستان هم شاهد کاهش ۰.۸۹ درصدی بود؛ شرکت نفت سعودی (آرامکو) با وجود ایجاد امیدهای فراوان پس از توافق مهم میان عربستان و روسیه و کشورهای صادرکنده نفت برای کاهش تولیدات خود، روز دوشنبه شاهد سقوط ۱.۷۴ درصدی ارزش سهام خود بود.

علاوه بر حوزه نفت و انرژی، سهام برخی بانک‌های سعودی هم روند نزولی به خود گرفتند؛ بانک “الراجحی” عربستان در این میان سقوط ۱.۶۵ درصدی را در ارزش سهام خود ثبت کرد.

بورس قطر هم از این روند در امان نماند و شاخص بورس این کشور کاهش ۰.۷۱ درصدی را ثبت کرد؛ در این میان “بانک ملی قطر “به عنوان بزرگ‌ترین بانک کشورهای عربی حوزه خلیج فارش سقوط ۲.۳ را ثبت کرد.

بازار بورس بحرین و بازار اول بورس کویت هم به ترتیب معاملات روز دوشنبه خود را با کاهش ۰.۹۴ و ۰.۸۷ درصدی پایان دادند.

در این میان تنها شاخص بازار بورس مسقط عمان بود که روز دوشنبه شاهد رشد ۱.۴۶ درصدی بود.

بورس‌های عربی در حالی روند نزولی در ارزش سهام خود را دنبال می‌کنند که در آخرین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تصمیم گرفته شد تا این کشورها برای مقابله با کاهش بی‌سابقه قیمت جهانی نفت و بهبود اوضاع اقتصادی به میزان ۱۰ میلیون بشکه معادل ۲۳ درصد از تولیدات خود را کاهش دهند؛ البته بر اساس این توافق، ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق مستثنی هستند.

در مجموع، تولید اوپک که در زمان حاضر ۲۶ میلیون و ۶۸۳ هزار بشکه در روز است، با کاهش بیش از ۶ میلیون بشکه ای به ۲۰.۵ میلیون بشکه می رسد.

کشورهای غیر اوپکی حاضر در توافق نیز که ۱۷.۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کردند، حالا با این توافق حدود چهار میلیون بشکه از نفت خود را از بازار خارج می کنند و تولیدشان به ۱۳.۲ میلیون بشکه خواهد رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.