×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سمنان بدون آب توسعه نخواهد داشت/ ضرورت تعریف منابع آبی جدید

به گزارش خبرنگار مهر، علی رضا آشناگر شامگاه سه شنبه در نشست ویدئوکنفرانسی کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی استان سمنان به میزبانی استانداری با بیان اینکه سند چشم‌انداز سازگاری آب سمنان امروز نهایی می‌شود، تاکید کرد: باید در نظر داشت که استان سمنان، کم آب محسوب می‌شود اما از سوی دیگر به واسطه پهناور بودن کاملاً مستعد برای توسعه اقتصادی در زمینه‌های مختلف است لیکن به طور جدی توسعه اقتصادی این استان بستگی تام به تأمین منابع آبی دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه هم حجم مخازن زیرزمینی اندکی در استان وجود دارد و هم برداشت‌های بسیاری را از منابع شاهد بوده‌ایم، تاکید کرد: در سطح استان سمنان میزان بارش‌ها بسیار اندک‌تر از میانگین کشوری بوده و در کنار آن میزان تبخیر آب نیز در این استان بالا است و تمام این موارد در حالی رخ داده که حجم روان آب‌های این استان نیز بسیار اندک هستند در نتیجه نیاز به تأمین آب در این استان بسیار احساس می‌شود.

در سند آب استان سمنان به دغدغه‌ها توجه شود

استاندار سمنان با بیان اینکه هرچند برنامه‌های مدیریت منابع آب به خوبی انجام شده که از جمله آن می‌توان به نصب کنتورهای هوشمند اشاره کرد که سمنان در زمره استان‌های برتر در این زمینه است اما با وضعیت فعلی به طور طبیعی توسعه ما دچار چالش جدی خواهد شد، ابراز کرد: اگر منابع آبی جدید برای استان تعریف نشود، ما مشکلات عدیده‌ای را برای توسعه خواهیم داشت.

آشناگر با بیان اینکه توقع ما این است که در سند آب استان سمنان به دغدغه‌ها توجه شود، گفت: ما حتماً برای تأمین بخش شرب، صنعت و معدن نیازمند منابع آبی بین استانی داریم، استان سمنان کم آب است و راهی نداریم که برای تضمین حرکت توسعه منابع آبی جدید برای آن تعریف کنیم که یکی از آنها تأمین آب از محل خزر برای فلات مرکزی محسوب می‌شود که تاکید جدی برای تخصیص لازم وجود دارد.

وی با بیان اینکه درباره انتقال آب خزر اقداماتی نیز از سوی وزارت نیرو انجام شده است، گفت: دومین انتظار ما این است که تأمین آب سد فینسک که پروژه مصوب است، صورت گیرد تا تخصیص آب لازم سمنان صورت گیرد.

معادن استان سمنان خام فروشی می‌شود

استاندار سمنان با بیان اینکه برخی پروژه‌های ما معطل مانده که دلیل آن طرح دغدغه‌هایی در استان‌های هم جوار بوده است، مانند چشمه قطری در شاهرود که سال‌های قبل شروع شده و ۹۰ درصد کار صورت گرفته اما متولیان استان همجوار کار را متوقف کرده‌اند، ادامه داد: ما البته نیز دغدغه استان هم جوار را درک می‌کنیم اما تلاش داریم با نظر مساعدی که وزارت نیرو داده از محل خود اعتبارات استان با حفر چاه در آن منطقه، تأمین آب کنیم.

آشناگر با بیان اینکه معادن ما خام فروشی می‌شود و حتماً نیاز داریم که فرآوری معادن را داشته باشیم و این امر میسر نخواهد بود مگر آنکه آب تأمین شود، گفت: این اتفاق باید در سند سازگاری آب استان سمنان به وضوح دیده شود.

وی با بیان اینکه برخی مناطق ما محروم هستند که از جمله آن می‌توان به بی ارجمند شاهرود اشاره کرد، گفت: امروز پروژه‌هایی مانند پرورش شتر که یک نوع احیای زیست محیطی نیز محسوب می‌شود و یا دامداری‌ها و کارهای دیگر که می‌تواند این منطقه محروم را توسعه دهد نیازمند آب است.

استاندار سمنان با بیان اینکه برخی مناطق استان، مانند کالپوش و روستاهای آن پر آب هستند اما در زمره مناطق محروم نیز محسوب می‌شوند، ابراز کرد: راهی نداریم به‌جز اینکه به این مناطق کمک کنیم و این کمک می‌بایست از طریق تأمین آب برای طرح‌های دامداری و دامپروری صورت گیرد که از سد کالپوش یا زه کشی‌های آن برای طرح‌های کشاورزی و آبزی پروری این مهم صورت گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.