×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
سمپوزیوم همکاری‌های دانش‌بنیان و ارزش‌آفرین صنعت مس و دانشگاه برگزار شد

 به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مراسم افتتاحیه سمپوزیوم توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان و ارزش‌آفرین صنعت مس و دانشگاه با حضور دکتر محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علی رستمی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، مهندس حسین احمدی، عضو هیئت‌مدیره شرکت مس و مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر عسکری، امام جمعه رفسنجان، بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس، کیارش مهرانی، معاون مالی و اقتصادی این شرکت، محراب احمدیان، معاون منابع انسانی شرکت مس، سعد عبدی، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس، حسین محمودی میمند، مدیر مجتمع مس شهربابک، محمد محمودی مومن‌آبادی، مدیر امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و جمعی از مسئولان استان کرمان و شهرستان رفسنجان صبح سه‌شنبه سوم خردادماه در محل سینما آزادی شهر سرچشمه برگزار شد.

ضرورت همراهی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با صنایع

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم گفت: اکنون ارتباط منسجمی بین صنایع و مراکز علمی در ایران وجود ندارد و این معضل باید حل شود. اگرچه کیفیت پایین مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها خود یک مشکل است که باید برای رفع آن تلاش کرد.

سیف افزود: تنها چیزی که می‌تواند به رشد و توسعه کشور کمک کند هم افزایی است و در این راستا رصد کردن میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان و مهارت‌افزایی دانشجویان دانشگاهی را چهار سال است که شروع کرده‌ایم تا پی ببریم که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به چه میزان کارآمد شده‌اند. البته باید دوره‌های مهارت‌افزایی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ما فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را تصویب کرده‌ایم تا یک عضو هیئت علمی دانشگاه با دریافت حقوق بتواند به مدت شش ماه تا یک سال در صنعت حضور داشته باشد، با آن همراهی و موارد را جهت رفع مشکلات بررسی کند.

استفاده از علوم دانش‌بنیان در صنعت مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران هم در این آیین گفت: موضوع استفاده از علوم دانش‌بنیان در شرکت مس را به‌طور جدی شروع کرده‌ایم.

رستمی با اشاره به این‌که سه انقلاب بخار، برق و کامپیوتر را پشت سر گذاشته‌ایم، ادامه داد: ۱۵ سال است که وارد انقلاب صنعتی و انقلاب هوشمندسازی شده‌ایم. شرکت مس هم در این راستا کارگروه‌های ویژه هوشمندسازی در سه مجتمع مس در سرچشمه، شهربابک و سونگون را با برنامه مشخص راه‌اندازی کرده و که این برنامه‌ها در دست اجراست.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه شرکت مس نیز گفت: تولید مس‌ از ۲۸۵هزار تن به ۴۰۰هزار تن در مجتمع‌های مس در سرچشمه، شهربابک و سونگون افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت مس افزود: در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برای این‌که به تولید ۴۰۰هزار تن مس کاتد برسیم باید ظرفیت کنستانتره را به ۶۰۰هزار تن افزایش دهیم که کار در این زمینه شروع شده است.

رستمی اظهار کرد: در شهربابک هم ظرفیت ۱۲۰هزار تنی مس را به ۲۰۰هزار تن خواهیم رساند و سه طرح توسعه‌ای شامل معدن مس دره‌زار، درآلو و فلوتاسیون مس را امسال بهره‌برداری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: خروجی این توسعه رشد ۲۵درصد تراز بازرگانی ایران خواهد بود و به ۱۲میلیارد دلار صادرات دست خواهیم یافت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: ۷۰ شرکت پتروشیمی در ایران صادراتی معادل ۹.۵میلیارد دلار را دارند. در حالی که تنها در صنعت مس می‌توان به بیش از این میزان صادرات دست یافت.

استفاده از دانش و صنعت برای بهره‌گیری از منابع خدادادی

امام جمعه رفسنجان نیز در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم صنعت مس و دانشگاه گفت: سوم خردادماه سال ۱۳۶۲ مقارن با تولید نخستین آند مس در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان است که نشان از توانمندی متخصصان داخلی است.

حجت‌الاسلام عسکری افزود: هر جا علم به کمک صنعت آمد و صنعت دانش‌بنیان‌تر شد استفاده از منابع عظیم خدادادی بهتر و آسان‌تر و متنوع‌تر صورت گرفت؛ وقتی علم به کمک صنعت می‌آید، استخراج و بهره‌وری گسترده‌تر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از رساله‌ها، تحقیقات و پایان‌نامه‌های علمی امروز در کتابخانه‌ها خاک می خورد و به صحنه نیامده‌اند. همچنین در بسیاری موارد نیروی انسانی و توان دانشمندان به کار گرفته نشده است. اما این رویه باید تغییر کند زیرا علم و دانش در کنار صنعت می‌توانند با هم مشکلات را برطرف کنند.

تقدیر از مدیرعامل اسبق شرکت مس

در بخشی از مراسم افتتاحیه سمپوزیوم توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان و ارزش‌آفرین صنعت مس و دانشگاه از محمدهادی اردبیلی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع مس ایران که اولین آند مس در زمان او تولید شد، تقدیر به عمل آمد.

اردبیلی در جریان این مراسم گفت: در سالرزو فتح خرمشهر نخستین شمش مس را در سرچشمه تولید کردیم و این نشان‌دهنده پیروزی صنعتگران مس و نقض این اعتقاد آمریکایی‌ها بود که ما نمی‌توانیم بدون آنها تولید داشته باشیم.

مدیرعامل اسبق شرکت مس تصریح کرد: صنعت مس یکی از صنایع بزرگ در کشور است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشت و به وسیله آمریکایی‌ها مدیریت می‌شد. با پیروزی انقلاب اسلامی که آمریکا از ایران بیرون رانده شد، آنها موقع رفتن بر دیوارهای شهر مس سرچشمه به زبان انگلیسی نوشتند ما برمی‌گردیم و این صنعت را راه‌اندازی می‌کنیم.

وی بیان کرد: آنها معتقد بودند ایرانی‌ها بدون دانش آمریکایی‌ها هرگز نخواهند توانست این صنعت را راه‌اندازی کنند، اما ما با دانش مهندسان داخلی توانستیم اولین انفجار معدن مس را در سرچشمه بعد از پیروزی انقلاب رقم بزنیم و بعد از آن کارخانه تغلیظ و کارخانه ذوب را راه‌اندازی کردیم.

اردبیلی ادامه داد: در همان سال‌های ابتدایی انقلاب با استفاده از دانش‌بنیان‌ها توانستیم مشخصات فنی سیستم موجود در تجهیزات و ماشین‌آلات مس سرچشمه را که کاملا وابسته به آمریکا بود، ثبت کنیم.

مدیرعامل اسبق شرکت مس گفت: پس از آن با راه‌اندازی کارگاه‌های ریخته‌گری با دانش مهندسان کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، تجهیزات و قطعه‌های مورد نیاز صنعت مس را در داخل بومی‌سازی کردیم و از وابستگی به بیگانگان رهایی یافتیم.

خلق الگوی ارزش‌آفرین با سمپوزیوم صنعت مس و دانشگاه

مدیر امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان هم بیان کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران افتخار دارد این سمپوزیوم را مقارن با سوم خردادماه، سالرزو آزادسازی خرمشهر و تولید نخستین آند مس در سرچشمه برگزار می‌کند.

محمودی مومن‌آبادی افزود: موضوع پژوهش مورد تاکید مدیران شرکت مس و مجتمع مس سرچشمه رفسنجان است و به جهت بهره‌گیری از تجربیات و در راستای بازآفرینی الگوهای صنعت و دانشگاه و ایجاد تعامل سازنده با دانشگاه برگزاری این سمپوزیوم در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امیدورایم این سمپوزیوم و گردهمایی علمی و تخصصی بتواند در راستای خلق ثروت و ارزش‌آفرینی برای جامعه باشد.

قدردانی از برگزاری سمپوزیوم صنعت مس و دانشگاه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم گفت: با وجود همه پتانسیل‌هایی که در استان کرمان وجود دارد اما این استان در کشور رتبه خوبی در زمینه شاخص‌های توسعه به دست نیاورده است. ما باید تلاش کنیم در حوزه پتانسیل‌های موجود مانند معدن از روش‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم تا بتوانیم موفق‌تر عمل کنیم.

طبیب‌زاده با بیان این‌که استفاده از دانش‌بنیان‌ها باید هدفمند باشد ادامه داد: کمال تشکر را از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برای راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری و همچنین برگزاری این سمپوزیوم در ماه‌های ابتدایی سال دارم و خواهش می‌کنم در پایان امسال یا اول سال آینده این سمپوزیوم برگزار و دستاوردهای آن ارائه شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.