×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنای کار است

تجارت گردان | سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنای کار است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محسن حاجی میرزایی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی افزود: آموزش و پرورش فراگیرترین نهادی است که با بیشترین بخش از جامعه مرتبط است و مجلس نیز به عنوان خانه ملت، صالح‌ترین نهاد برای پرداختن به آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که در پیام روز افتتاح مجلس، در کنار تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی، تلاش مجدانه برای ژرف سازی فرهنگ اسلامی را جزو اولویت‌های فوری دانستند که این اولویت‌ها در دستور کار همه ارکان نظام است.

وی افزود: وقتی سخن از تحقق همه الزامات قطعی برای نیل به اقتصاد مقاومتی در دستور قرار می‌گیرد، تربیت نسل توانمند که ظرفیت مشارکت فعال را داشته باشد، مورد توجه است، زیرا جوامع و انسان‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که یاد می‌گیرند. معروف است که می‌گویند برای اطلاع از تصویر آینده جامعه به مدارس بروید تا مشخص شود چه آموزش می‌دهند و چگونه آموزش می‌بینند.

حاجی میرزایی گفت: اثربخشی و کارایی نهاد‌های جامعه در گرو یادگیری آن جامعه است. امروزه ما محصول آموزش و پرورش دیروز ما، و فردای ما محصول آموزش و پرورش امروز ماست.

عضو کابینه دولت با بیان اینکه مهمترین میثاق مشترک ما و نمایندگان مجلس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، افزود: این سند جزو مطالبات مقام معظم رهبری، حکم قانون و دستور رئیس جمهور است. همچنین این سند به عنوان یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیاز اساسی جامعه نیز به شمار می‌رود.

وی گفت: جمعی از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی با استفاده از تجربیات و آموزه‌های دینی عمیق و همچنین مرور کامیابی‌ها و ناکامی‌ها در عرصه آموزش به یک سند رسیده اند و این سند مبنای همه تحولات آموزش و پرورش است و با وجود این سند بنیادین، صحبت از اسنادی مانند ۲۰۳۰، سخنی گزاف و بیهوده است.

حاجی میرزایی افزود: به دنبال انتقال از مفهوم آموزش به تربیت و انتقال از تربیت یک ساحتی به تربیت متوازن و چندساحتی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آماده سازی دانش آموزان برای پذیرش مسئولیت اجتماعی، مشارکت در زندگی جمعی، آمادگی برای دفاع از ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی و دور کردن آن‌ها از انفعال و آسیب‌های اجتماعی از جمله ماموریت‌های این وزارتخانه است.

وی افزود: طی سال‌هایی که سند تحول بنیادین تصویب و ابلاغ شده اقدامات بسیاری در این وزارتخانه انجام شده است از جمله اینکه، ۶ زیر نظام پیش بینی و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و ابلاغ شده است و براساس هر زیر نظام یک کارگروه تعبیه شده که برش ۵ ساله آموزشی تدوین و هرساله به کارگروه‌ها ابلاغ شده است.

حاجی میرزایی گفت: اهداف دوران‌های مختلف تحصیلی با همه آن ۶ اولویت در ۱۱ حوزه یادگیری تعیین شده و پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش به استحضار شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است. همچنین در کتب آموزشی نیز تغییراتی ایجاد شده است.

وی افزود: زمانی می‌توانیم از اجرای سند کامل تحول حرف بزنیم که نتایج عینی آن در جامعه، مدرسه و سطح دانش آموزان قابل مشاهده باشد و خانواده، معلمان و دانش آموزان نیز درک درست و مناسبی از سند تحول داشته باشند. برهمین اساس بر روی ۲۵ سند تحول تاکید کردیم. تحول آفرین بودن، قابل مشاهده و ارزیابی بودن نتایج، فراگیر بودن، شوق انگیزی از جمله موارد مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش به ضرورت داشتن حداقل یک مهارت توسط دانش آموزان تاکید کرد وگفت: براساس سند تحول هر دانش آموز پس از گذراندن مقاطع تحصیلی باید یکی از مهارت‌ها را کسب کرده باشد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دوران شیوع کرونا، افزود: پدیده کرونا، نظام آموزشی ما را متحول کرد برهمین اساس ما ناچار بودیم برای جلوگیری از توقف انتقال دانش، آموزش را هرچه سریع‌تر آغاز کنیم. در این راستا پس از یک هفته از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا یک شبکه تلویزیونی و سپس ۳ شبکه برای ارائه آموزش به دانش آموزان اختصاص یافت.

حاجی میرزایی با اشاره به مشکلات ارائه آموزش با شبکه تلویزیونی، گفت: مشکل اساسی این نوع آموزش‌ها ارتباط یک سویه معلم با دانش آموزان بود بر همین اساس بسیاری از دانش آموزان در مدارس به شبکه‌های خارجی مراجعه کردند. با توجه به مسئولیت وزارت آموزش و پرورش نسبت به دانش آموزان، شبکه‌هایی را بر بستر اینترنت داخلی و بومی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری ایجاد کردیم این اقدام موجب شد ۷۰ درصد دانش آموزان از امکانات آموزشی مجازی برخوردار شوند.

وی با اشاره به مشکلات عدم ارتباط خطوط در برخی از مناطق، افزود: برای رفع این مشکل بسته‌های خودآموزی تهیه و به صورت مکرر بین دانش آموزانی که امکان دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی و مجازی را نداشتند توزیع شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.