×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سهم ایران از جاده ابریشم را احیا می‌کنیم 

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته ضمن گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، رشد و توسعه ترانزیت را یکی از محورهای اقدامات برنامه‌ای و عملیاتی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: داشتن یک نقشه جامع و مدون نشان می‌دهد این وزارتخانه به عنوان پیشران پیشرفت کشور به دنبال ایفای نقش اصلی در توسعه اقتصادی بوده و هیچ بهانه‌ای از جمله مشکلات مربوط به منابع مالی و غیره ما را از مسیر خود دور نمی‌کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تحقق ۳۳ درصدی رشد ترانزیت با وجود تحریم‌ها و مشکلات عدیده اتفاقی بزرگ و حاصل دیدارها و مذاکرات متعدد با کشورهای خارجی است، موضوع رشد ترانزیت در همه دیدارها و مذاکرات با کشورهای خارجی همواره به عنوان مساله اصلی مطرح می‌شود.

بذرپاش تاکید کرد: اگر می‌خواهیم سهم ایران را در راه ابریشم جدید بازگردانیم باید سرعت بیشتری داشته و عملکرد جهادگونه داشته باشیم.

وی افزود: تکمیل و ایجاد راه‌های مواصلاتی در حوزه ترانزیت هم از دیگر موضوعاتی است که با عزم جدی در حال تحقق است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه‌های کم سابقه‌ای در حوزه تکمیل کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب در کشور به بهره‌برداری رسید که راه آهن همدان_  سنندج یک از آن‌ها بود و کردستان را از بن بست ریلی خارج کرد و این پروژه در زنجیره مواصلاتی شهرهای کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی افزود: بستان آباد به تبریز در زنجیره شرقی_ غربی از دیگر پروژه‌ها در حوزه محورهای مواصلاتی است و قدردان همه همکاران سابقی هستیم که طی سال‌های گذشته در این پروژه فعالیت کردند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به موازات آن قراردادهای متعدد و متفاوت بین‌المللی منعقد شد که یکی از آن‌ها پروژه ریلی شلمچه به بصره است که ما را می‌تواند به مدیترانه و اروپا متصل کند و پس از ۴۵ سال، در سال جاری به مرحله اجرا رسید.

بذرپاش یادآور شد: از ابتدای سال میلادی جدید عملیات اجرایی پروژه ریلی رشت به آستارا هم آغاز می‌شود که یکی از بزرگترین پروژه‌های تکمیل کننده کریدورها است.

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر اجرای پروژه‌ها، بی سابقه ترین قرادادهای صدور خدمات فنی مهندسی نیز در حوزه راه‌های مواصلاتی و تکمیل کریدورها منعقد شد که احداث جاده و تکمیل کریدورها در ارمنستان توسط شرکت‌های ایرانی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار، توافق احداث ۲۴۰ کیلومتر راه در کشور ترکمنستان به ارزش بیش از ۵۵۰ میلیون دلار از جمله آن‌هاست.

وزیر راه و شهرسازی گفت: توافق دیگر در تعریف و احداث کریدور ارس با کشور آذربایجان بود که بیش از ۱۵ سال باقی مانده بود و اکنون پیمانکار آن مشخص شده و در مراحل اجرایی به سر می‌برد.

به گفته بذرپاش این توافق‌ها در راستای تکمیل محورهای مواصلاتی بوده و تولید ثروت برای آیندگان به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: بزرگترین قطعه آزادراهی کشور یعنی اصفهان به شیراز نیز به بهره‌برداری رسید و قطعه رشت به کاسپین هم ظرف چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که اتصال دریا به دریا از بندر شهید رجایی به کاسپین را محقق می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: قطعه میانه به اردبیل نیز ظرف ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

بذرپاش با اشاره به سایر دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در اسناد بالادستی کشور گفت: ترانزیت پیش از این متولی مشخص و واحدی نداشت و در برنامه هفتم توسعه وزارت راه و شهرسازی متولی اصلی این حوزه شد و ترانزیت جایگاه ویژه ای یافت. 

وی تاکید کرد: احداث مراکز لجستیکی در مدهای مختلف حمل‌ونقل نیز در برنامه هفتم دیده شده است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، یک حوزه مهم مغفول مانده، مبحث نرم افزار در حوزه حمل‌ونقل است که به منطور بهره‌برداری مناسب تر و اثر بخش تر از زیرساخت‌های احداث شده در گذشته و زیرساخت‌های در حال احداث برای آینده باید این حوزه را ارتقا دهیم.

بذرپاش در پایان ضمن تاکید بر پررنگ‌تر شدن حضور شرکت‌های دانش بنیان در حوزه حمل‌ونقل، از همه شرکت‌ها، سازمان‌ها و … که در مسیر ارتقا حمل‌ونقل تلاش می‌کنند قدردانی کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.