×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سوخت برخی جایگاه‌ها کاهش یافت/ رانندگان، نفتکش‌ها را به کانتینر تبدیل کردند

به گزارش تجارت گردان ، همایون صالحی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره علت کمبود بنزین در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت اظهار داشت: دلیل کمبود سوخت در جایگاه‌ها پایین بودن کرایه حمل نفتکش‌ها و در نتیجه امتناع رانندگان برای ادامه فعالیت در این بخش است. 

وی افزود: ناوگان حمل و نقل یعنی نفتکش‌ها نسبت به کرایه حمل اعتراض دارند، مبلغی که به کرایه حمل اضافه شده کفایت نمی‌کند و با کامیون‌های دیگر تفاوت دارد، بنابراین رانندگان ترجیح داده‌اند نفتکش‌ها را به کانتینر و دیگر کشنده‌ها تبدیل کنند. بنابراین شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با مشکل حمل و برخی جایگاه‌ها با چالش کمبود سوخت مواجه شده‌اند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران یادآور شد: حتی سوخت برخی جایگاه‌ها بسیار کاهش یافته در حالی که باید در مخازن جایگاه‌ها ۲۵۰۰ تا ۳ هزار لیتر بنزین موجودی سوخت باشد.

وی با بیان اینکه تفاوت نرخ کرایه نفتکش‌ها با دیگر کامیون‌ها گاها تا دو برابر است، گفت: نرخ کرایه کامیون‌ها بر اساس میزان محموله و مسافت محاسبه می‌شود، بنابراین وقتی یک نفتکش با میزان بار و مسافت مشابه نسبت به یک کامیون با نوع بار متفاوت دریافتی نصف دارد، ترجیح می‌دهد که نوع بار خود را تغییر داده و در حوزه حمل سوخت فعالیت نکند.

صالحی خاطرنشان کرد: قرار بود وزارت نفت نرخ کرایه نفتکش‌ها را اضافه کرده و برابری ایجاد کند یعنی همان نرخ سازمان پایانه‌ها را برای کامیون‌های حمل سوخت نیز اعمال کند، اما این اتفاق نیفتاد و معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت با ۵۰ درصد مطالبات ناوگان موافقت کرد و این موضوع باعث شد برخی نفتکش‌ها از مدار خارج شده و تعدادی تغییر شغل دهند.

وی در ادامه با اشاره به چالش جایگاه‌داران با حق‌الزحمه بیان کرد: با توجه به اینکه بابت حق‌الزحمه مجاری عرضه سوخت مبلغ ناچیز اضافه شده دور از انتظار نیست که جایگاه‌داران نیز نسبت به قضیه حق‌الزحمه‌ها معترض شوند. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران تاکید کرد: طبق اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار تورم کشوری ۴۲ درصد است اما علیرغم این تورم که البته نرخ آن در جامعه بیش از این است، تنها ۲۵ درصد به حق‌الزحمه جایگاه‌ها و مجاری عرضه اضافه شده و این در حالی است که در بخش ابزار و تجهیزات جایگاه‌ها بیش از ۳۰۰ درصد تورم را شاهدیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.