×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سیاست غرب بلاتکلیفی صنعت است/ به صنایع پیشران توجه نمی‌شود

به گزارش تجارت گردان به نقل از  ایلنا، حمیدرضا غزنوی در نشست خبری امروز اظهار ‌کرد: کشور در مجموع ۸۳ هزار واحد تولیدی دارد که از این بین تنها سه هزار واحد تولیدی بیشتر از از ۱۰۰ نفر کارگر و پرسنل دارند این موضوع نشانگر این است که در کشور برنامه‌ریزی برای کلان کردن اقتصاد وجود ندارد. کشورهای پیشرفته از طریق پیشران‌ها، اقتصاد خود را توسعه داده‌اند بنابراین اگر ما می‌خواهیم یک کشور مصرفی نباشیم باید پیشران‌های اقتصادی خود را حمایت استراتژیک کنیم.

وی افزود: آقای رئیسی قبل از انتخابات گفته بودند که کارگران و تولیدکنندگان سربازان جنگ اقتصادی هستند اما باید توجه داشت که در این جنگ اقتصادی فرمانده‌های رده بالا کارآفرینان هستند و باید از آنها حمایت شود.

غزنوی تصریح کرد: بند ۷ سند تحول قضایی کشور به حقوق مالکیت می‌پردازد که این اصل می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد ما ایجاد کند و باید به آن توجه شود، ما نیاز به یک برنامه استراتژی صنعتی داریم. اما در این بخش به توصیه‌های بخش خصوصی توجهی نشده و باید به فوریت در آن بازنگری شود.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: سیاست غرب به نوعی بلاتکلیفی صنعت است، همان کاری را که با دولت آقای روحانی کردند با دولت آقای رئیسی هم می‌کنند. تکلیف ما با غرب مشخص نیست و نمی‌توانیم سرنوشت ملت را به آن گره بزنیم اما اگر فرض را بر بازگشت تحریم‌ها بگذاریم هم می‌توانیم استراتژی داشته باشیم و هم سرمایه گذاری خارجی را در صورت امکان جذب کنیم.

دبیر مجمع کارآفرینان ایران خاطرنشان کرد: طبق گفته آقای رئیسی ۴۰ درصد از ظرفیت تولید کشور غیرفعال است. متاسفانه ما اتلاف منابع داریم، اینکه یک نفر با کارشناسی ارشد در اسنپ مشغول به کار است اتلاف منابع است. ما نیاز به خلق ارزش‌های جدید داریم عمده بیکاران در کشور از میان تحصیل‌کردگان هستند باید این مشکل حل شود و بهترین راه آن حمایت از شرکت‌های پیشران است ما باید برای افزایش عمق ساخت داخل برنامه ریزی بیشتری کنیم. اما تاکنون به جز واردات کار دیگری در این جهت انجام نشده، باید سیاست‌های تشویقی بیشتری در پیش گرفته شود. در دیپلماسی اقتصادی به کارآفرینان چندان بها داده نمی‌شود که امیدواریم این مشکل نیز حل شود.

وی اضافه کرد: در سال ۹۸ تشکیل سرمایه ناخالص در کشور منفی ۵.۹ بود که این رقم در سال ۹۹ به ۲.۵ درصد رسید این موضوع نماینگر این است که ما از تحریم فرصت ساختیم باید در مورد هر توافقی که می‌شود با بخش خصوصی مشورت شود. باید در این مورد استراتژی داشته باشیم و سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم که نیاز به سرمایه گذاری هنگفت است یا سطح تکنولوژی بالا دارد.

غزنوی در پایان افزود: متاسفانه ایرانیان سه میلیارد دلار در ترکیه خانه خریداری کردند، صادرات ترکیه به سوریه ۱۳ برابر ایران بوده این موضوع نمایانگر اهمیت دیپلماسی اقتصادی است. سرمایه گذاری خارجی باید سه رکن ارزآوری، انتقال تکنولوژی و ممانعت از خروج ارز را داشته باشد، اگر این فاکتورها وجود داشته باشد ما مخالفتی با آن نداریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.