×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سیاست فولاد مبارکه قطع وابستگی به زاینده‌رود است

به گزارش تجارت گردان ، سید امیر طباطبائیان مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با ایراسین با اشاره به مصرف ۲.۲ لیتر به‌جای ۱۶.۵ لیتر برای تولید یک کیلوگرم فولاد اظهار کرد: متأسفانه از ابتدای ساخت فولاد مبارکه و بهره‌برداری آن همواره هجمه‌هایی علیه شرکت‌هایی وجود داشته است؛ اما سیاست فولاد مبارکه قطع وابستگی به زاینده‌رود است. قرارداد تأمین آب فولاد مبارکه از سال ۵۶ منعقد شده درحالی‌که در سال ۵۴ قرار بوده شرکت به نام British Steel در منطقه فولاد مبارکه ساخته شود و در اصل حق‌آبه فولاد مبارکه از آنجاست.

وی افزود: اما در سال‌های بعد یعنی از سال ۵۶ و ۵۷ تا آخرین قراردادی که در سال ۶۲ با آب منطقه‌ای داشتیم، دیماند اختصاص یافته ۴۰ میلیون مترمکعب آب بود که برای تولید ۲.۴ میلیون تن فولاد در نظر گرفته شده بود. با توجه به مقدار دیماند، برای تولید هر کیلوگرم فولاد باید ۱۶.۵ لیتر آب مصرف می‌کردیم، درحالی‌که هیچ‌گاه این اتفاق رخ نداد. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ مصرف آب فولاد مبارکه تا پایان سال به ۱۴ میلیون مترمکعب برسد.

طباطبائیان افزود: اطلاعات سد زاینده‌رود نشان می‌دهد به دلیل بحران آبی موجود در منطقه که علت اصلی آن کمبود بارش‌ها در حوزه زاینده‌رود است، مجموعا ۵۷۰ میلیون مترمکعب آب در سال جاری از سد رها شده که از این مقدار تاکنون سهم فولاد مبارکه ۸.۸ میلیون مترمکعب معادل تقریبا ۱.۵ درصد کل آب است.

وی تصریح کرد: از مقدار باقی‌مانده تقریبا ۱۵۰ میلیون مترمکعب در چهار محال و بختیاری، ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش شرب اصفهان و یزد و مابقی هم در یک مرحله در تیرماه برای کشاورزی رها شد. غیر از موارد یاد شده دیگر آبی رها نشده چون آبی وجود نداشته است. این در حالی است که متأسفانه اطلاعات موجود در سطح جامعه، آدرس‌های غلطی است که با آن ما را متهم می‌کنند.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه درباره طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان نیز گفت: یکی از مباحثی که از چند سال پیش مطرح شده، انتقال آب دریا پس از شیرین‌سازی به مرکز کشور است که در سال‌های قبل توسط شرکت‌های معدنی در استان یزد و کرمان به نتیجه رسیده است. بر این اساس بخشی از آب توسط آن‌ها تصفیه‌شده و به مرکز کشور منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون باید زمین مناسب در استان هرمزگان نزدیک در دریای عمان یا نزدیک خلیج‌فارس مشخص شده و اختصاص یابد تا بتوان تجهیزات شیرین‌سازی آب را در آنجا احداث کرده و توسط ۱۵ ایستگاه پمپاژ، آب پس از شیرین‌سازی به مرکز کشور منتقل شود. نکته مهم در این میان این است که پروژه‌های ذیل این پروژه هم‌زمان انجام شود و همه مسائل فنی و مجوزات حل شود تا این پروژه به ثمر برسد.

طباطبائیان ادامه داد: با احداث خطی به طول تقریبا ۹۱۰ کیلومتر آب از دریا به صنایع استان منتقل می‌شود. حجم آبی که قرار است منتقل شود تقریبا ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال است که به‌صورت یک‌جا منتقل نمی‌شود. در واقع به‌صورت پلکانی بر اساس مجوز سازمان محیط‌زیست انجام می‌شود.این آب پیش‌بینی می‌شود ۳ تا ۴ سال دیگر به استان اصفهان و صنایع آن برسد تا بارِ هرچند اندکِ صنایع از زاینده‌رود برداشته شود.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه افزود: الآن صحبت کلی فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان آب از زاینده‌رود این است که همه بخش‌ها باید به سمت بهینه‌سازی مصرف آب حرکت کنند. فولاد مبارکه به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل زاینده‌رود را حل کند. در قسمت‌های کشاورزی نیز باید به سمت استفاده از تکنولوژی روز، کشاورزی نوین و کاهش مصرف آب حرکت کنند. برای مثال ما برای تولید یک کیلو آب به ۴۰۰ لیتر آب نیاز داریم حال این عدد را با میزان آب موردنیاز برای تولید یک کیلو فولاد مقایسه کنید که ۲.۲ لیتر است.

وی تصریح کرد: مدیریت یکپارچه کشت و کشاورزی تأثیر چشمگیری در کاهش مصرف آب دارد. اگر ۵ درصد میزان مصرف آب در بخش کشاورزی یا در بخش شرب کاهش یابد، تأثیرش به‌مراتب بیش از کاهش ۱۰،۲۰ یا ۵۰ درصدی آب فولاد مبارکه و صنایع است. باید در این حوزه سرمایه‌گذاری شود و دولت نیز از کشاورزان حمایت کند تا بتوانند این اقدامات را در این حوزه انجام دهند و همه از نتایج آن بهره‌مند شویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.