×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
سیاست های واگذاری مجتمع‌ها و طرح‌های تابعه ایمپاسکو به بخش خصوصی یادداشتی از محمدرضا کریمی؛ مدیر اقتصادی ایمپاسکو

واگذاری مجتمع‌ها و طرح‌های تحت پوشش به بخش خصوصی در قالب ۵ روش انجام می‌‌شود. جذب سرمایه‌گذار برای تجهیز معدن و احداث کارخانه فرآوری، که در این روش سرمایه‌گذاری، آماده‌سازی و تجهیز معدن، احداث کارخانه، تولید و فروش محصول را به مدت چند سال برعهده خواهد داشت و در حین فعالیت، درصدی از محصول تولیدی را به عنوان حق السهم به سرمایه‌پذیر واگذار خواهد کرد.

در روش راهبری مجتمع‌های زیر مجموعه که با توجه به استهلاک کارخانه‌های تحت پوشش و نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد، مجتمع‌ها به صورت راهبری (تامین مواد اولیه، تولید و فروش محصول) به سرمایه‌گذار برون سپاری شده و سرمایه‌گذار می‌بایست در حین فعالیت، درصدی از تولید را به عنوان حق‌السهم به سرمایه‌پذیر واگذار کند. در این روش کلیه نیروی انسانی موجود، مطابق با قراردادهای قبلی، به سرمایه‌گذار منتقل می شوند.

تامین ماده معدنی اولیه مشروط به احداث/توسعه کارخانه فرآوری روش دیگری است که با توجه به عدم امکان سرمایه‌گذاری دولتی (باتوجه به اصل۴۴) ، تامین خوراک ازسوی سرمایه‌پذیر و احداث کارخانه و تولید محصول توسط سرمایه‌گذار انجام می‌پذیرد. سرمایه‌گذار می‌بایست به ازای ارزش مواد اولیه تحویلی سرمایه‌پذیر در حین فعالیت، درصدی از محصول تولیدی کارخانه را به عنوان حق السهم به سرمایه‌پذیر بپردازد.

اما در روش مشارکت جهت سرمایه‌گذاری درقالب تشکیل شرکت مجری با توجه به تبصره ۳ بند الف ماده ۳ اصل ۴۴ قانون اساسی پس از تصویب طرح در هیئت وزیران، نسبت به برگزاری مزایده سرمایه‌گذاری در قالب تشکیل شرکت مشترک اقدام می شود که بر همین اساس مشارکت ۵۱ به ۴۹ (سرمایه‌پذیر به سرمایه‌گذار) به مزایده گذاشته می‌شود و سرمایه‌پذیر به نسبت سهام خود (بر اساس قانون تجارت) نسبت به پرداخت هزینه‌ها اقدام می‌نماید.

در روش مشارکت جهت سرمایه‌گذاری درقالب قراردادهای اکتشافی سرمایه گذاری، بخش خصوصی در مزایده سرمایه‌گذاری اکتشافی شرکت نموده و پس از برنده شدن نسبت به انجام عملیات اکتشاف اقدام می‌نماید. نحوه برنده شدن بر اساس بیشترین درصد اعلامی از ذخیره می‌باشد. در این روش امکان استخراج و بهره‌برداری و ادامه فعالیت توسط سرمایه‌گذار وجود دارد.

میزان سرمایه‌گذاری ایمپاسکو در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴هزار میلیارد تومان می‌باشد که معادن واگذار شده در سال ۱۴۰۰ شامل: زغالسنگ گلندرود، آنتیموان سفیدآبه، حیدرآباد، شورچاه و توزگی، معدن C17-C13- در استان یزد، معدن طلای سیاه جنگل سیستان و بلوچستان، معدن تراورتن انگوران، معدن زغالسنگ بلوک ۶ پروده ۴ طبس، کارخانه اسید فسفریک چرام و استخراج و فروش معدن گزستان، معدن مس و طلای جانجا، معدن طلای خونیک، معدن سنگ آهن صاحب سقز بوده است.

بزرگ‌ترین واگذاری در این بین معدن مس جانجا واقع در استان سیستان و بلوچستان می‌باشد که میزان سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان است و این عدد در مقایسه با سال گذشته بیش از ۴ برابر افزایش داشته است.

سنگ آهک پیربکران، مزایده راهبری معدن بوکسیت سرچاوه آباد بوکان، معادن مس کلوت، کلاته مهران، چاه فراخ و چشمه شیرین، معدن تراورتن چاه دریا نیز از جمله معادنی بودند که در سال ۱۳۹۹ واگذار شده‌اند.

از دیگر برنامه‌های ایمپاسکو در زمینه جذب سرمایه‌گذار برای سال ۱۴۰۱ این شرکت، معدن زغال‌سنگ کوچکعلی جنوبی طبس، معدن سنگ آهن زاغیا، سنگ آهن بیشه، معدن سنگ آهن شیطور و معدن سنگ آهن شیطور خواهد بود.

همچنین شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در زمینه جذب سرمایه‌گذار و فروش سنگ آهن معدن آنومالی لکه سیاه استان یزد، جذب سرمایه‌گذار جهت عملیات آماده‌سازی، باطله‌برداری و استخراج در معدن سنگ آهن چاه گز و استخراج و فروش معدن سنگ آهن برای سال آینده برنامه‌ریزی کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.