×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سیل در استان‌های جنوب شرقی/ شروع قرارداد سوآپ سه‌جانبه گازی

به گزارش خبرنگار مهر، سیل در استان‌های جنوب شرقی و سفر وزیر نیرو به نمایندگی از ریس جمهور به آن مناطق، شروع قرارداد سوآپ گازی سه جانبه، انتخاب دبیر کل اوپک و GECF و برگزاری بیست و چهارمین نشست اوپک پلاس از مهمترین اخبار حوزه آب و انرژی در هفته گذشته بود.

شروع قرارداد سوآپ سه‌جانبه گازی

در جریان سفر ماه گذشته رئیس جمهور به عشق‌آباد یکی از مهمترین قراردادهایی که منعقد شد، قرار داد سوآپ گاز سه جانبه، میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان بود. به گفته کارشناسان این قرارداد از جهت تقویت جایگاه ایران در تأمین انرژی منطقه، احیای رابطه با ترکمنستان و رفع ناترازی گاز در مناطق شمالی اهمیت بالایی دارد.

این قرارداد بنا بود از اول سال نوی میلادی شروع شود و به گفته وزیر نفت این اتفاق نیز افتاد. جواد اوجی در اینباره افزود: قرارداد سوآپ گازی که با حضور رئیس جمهور امضا شد، از روز دوشنبه ۱۳ دی ماه اجرایی شده است و روزانه بالغ بر ۴ ونیم میلیون متر مکعب گاز را در استان‌های شمال شرقی دریافت می‌کنیم و از سمت شمال غرب صادر می‌کنیم.

وزیر نفت افزود: در حال حاضر براساس این قرارداد روزانه ۴ تا ۴ و نیم میلیون متر مکعب سوآپ گازی میان ایران و ترکمنستان در حال انجام است که این موضوع به پایداری گاز در کشور کمک می‌کند.

دبیر کل اوپک و GECF

این هفته، هفته انتصابات مجامع بین‌المللی نفتی و گازی بود. در نشست ویژه وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک)، اعضا در کنفرانس ویژه این سازمان که دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه برگزار شد بر سر انتخاب هیثم الغیص، به عنوان دبیرکل این سازمان به اجماع رسیدند.

با انتخاب وی دوره شش ساله دبیر کلی محمد سانوسی بارکیندو نیجریه‌ای به پایان رسید و هیثم الغیص، نماینده پیشین کویت در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و مدیر اجرایی صنعت نفت و گاز به این سمت رسید.

وزیر نفت در این‌باره گفت: از مدتی پیش موضوع معرفی نامزدها برای انتخاب دبیرکل آینده اوپک در سطح وزیران این سازمان مطرح شده بود و در این مدت تنها کویت بود که از حدود دو ماه پیش نامزد مورد نظر خود را برای این سمت به‌طور رسمی معرفی کرده بود.

وی افزود: براساس این شرایط و با توجه به سوابق، تجربه‌ها و شناخت کشورهای عضو از نامزد کویت (هیثم الغیص) نشست وزارتی اوپک به اتفاق آرا و براساس اصل اجماع تصمیم گرفت آقای الغیص برای سه سال به‌عنوان دبیرکل این سازمان انتخاب شود.

همچنین اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در بیست‌وسومین نشست خود در ۲۵ آبان‌ماه (۱۱ نوامبر ۲۰۲۱) با اکثریت آرا محمدحامل را به‌عنوان دبیرکل جدید این سازمان برگزیدند.

محمد حامل ۶۴ ساله ۳۹ سال تجربه فعالیت در حوزه‌های مختلف دنیای انرژی را دارد. وی بیش از پنج‌ سال به‌عنوان مشاور ارشد دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هفت سال به‌عنوان ریاست دپارتمان مطالعات انرژی اوپک بوده است.

تداوم سیاست افزایش تولید اوپک‌پلاس در ماه فوریه

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در بیست‌وچهارمین نشست خود، بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه فوریه (بهمن- اسفند) به توافق رسیدند.

جواد اوجی در پایان این نشست گفت: براساس آمار و گزارش‌های منتشر شده به لطف بهبود شاخص‌های اقتصادی در جهان به ویژه اقتصادهای بزرگ مصرف کننده نفت و پایبندی مناسب کشورهای اوپک‌پلاس که در ماه نوامبر به حدود ۱۱۷ درصد رسید، بازار جهانی نفت، باوجود برخی نگرانی‌ها درباره شیوع سویه اومیکرون، در مسیر رضایت‌بخش برای توازن و ثبات در حال حرکت است.

وزیر نفت ادامه داد: کشورهای اوپک‌پلاس نیز از نظر شرایط کنونی رضایت دارند و تلاش جمعی همه تولیدکنندگان، برحفظ و پایدار کردن ثبات کنونی بازار نفت متمرکز شده است.

سفر وزیر نیرو به استان‌های جنوب شرقی/ تخلیه و لایروبی سد استقلال میناب

متأسفانه در پی بارش‌های اخیر سیل استان‌های جنوبی کشور را در بر گرفت و موجب ایجاد خسارت‌های شدید شد. به همین منظور علی اکبر محرابیان، به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان سفر کرد.

وزیر نیرو در این باره گفت: با فعالیت دو سامانه بارشی که در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان داشتیم، در مجموع ۳۳۴ میلی متر بارش گزارش شده است که این میزان بارش معادل چهار سال بارش این منطقه است یعنی چهار سال بارش طی چهار روز اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰۸ میلی متر بارش در ۲۰ دقیقه داشتیم که موجب این حجم آب گرفتگی در شهر کنارک شد و در حال حاضر حدود دو هزار خانواده در شرایط آب گرفتگی در شهر کنارک به سر می‌برند.

محرابیان پس از سفر به استان هرمزگان با اشاره به وضعیت این استان نیز گفت: در اثر این سیل و آب‌گرفتگی به وجود آمده، اراضی کشاورزی خسارت قابل توجهی را شاهد بودند و تقریباً ۴۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دچار خسارت شدند، همچنین زیرساخت‌های منطقه به صورت جدی دچار آسیب و خسارت شده است.

همچنین وزیر نیرو در جریان بازدید از سد استقلال میناب بر لایروبی این سد تأکید کرد. گفتنی است در پی بارندگی های چند روز اخیر، حجم ذخیره آب سدهای استان که خالی و رو به پایان بود، به طور کامل آبگیری کامل شد و روز گذشته نیز پس از دوسال، دریچه‌های این سد به منظور تخلیه رسوبات سد باز شدند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.