×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شانتاژ خبری فولادی ها در برابر تعادل قیمت در زنجیره / یارانه های هنگفت، فولادسازان را بد عادت کرده است

 به گزارش تجارت گردان به نقل از اقتصاد آنلاین، نامه اعتراضی انجمن فولاد نسبت به قیمت محصولات معدنی به خصوص آهن اسفنجی باعث شده تا بسیاری از فعالان در بخش بالادست و پایین دست فولاد نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

در همین زمینه دبیر سندیکای لوله و پروفیل در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور همواره نسبت به افزایش قیمت‌ محصولات فولادسازان به خصوص ورق اعتراض دارند، اظهار داشت: براساس اعلام وزیر صمت در خصوص تعدیل قیمت و اضافه شدن واردات و عرضه تلفیقی، باید تمهیداتی برای ثبات قیمت ورق فولادی اندیشیده می شد اما با تغییر درصد عرضه تلفیقی، شاهد افزایش قیمت این محصول بودیم.

انوش رهام اظهار کرد: انتظار این بود که قیمت پایه ثابت باشد اما عرضه‌کنندگان ورق فولادی قیمت پایه را به بهانه افزایش قیمت دلار نیما، افزایش دادند که به نظر می‌رسد طرف عرضه در نبود نظارت وزارت صمت، برنامه مهندسی قیمت را در پیش گرفته است.

او در این باره توضیح داد: وزیر صمت برای متعادل‌سازی قیمت در کل زنجیره اعلام کرد باید عرضه به‌صورت تلفیقی صورت گیرد تا قیمت‌ها تعدیل شود. روش عرضه تلفیقی نیز به این صورت است که در هر سبد عرضه یک‌پنجم سبد کالای وارداتی باشد. یعنی یک واحد ورق وارداتی و چهار واحد ورق تولید داخل باشد به‌عبارت‌دیگر اگر امروز ۳۰۰ هزار تن عرضه صورت می‌گیرد ۲۵۰ هزار تن ورق تولید داخل باید عرضه شود و ۵۰ هزار تن ورق وارداتی. این نسبت به این دلیل تعیین شد که اثر قیمت ورق‌های فولاد وارداتی که در مقایسه با تولید داخل بالاتر است را خنثی کنند.

رهام اضافه کرد: فولاد مبارکه با شیطنتی این نسبت را تغییر داده و به دوبه‌پنج و سه‌به‌پنج تغییر داده است که این موضوع به رشد قیمت منتهی می شود.

فولاد مبارکه سالانه ۵ میلیارد دلار یارانه می‌گیرد

دبیر سندیکای لوله و پروفیل یادآور شد: سال‌هاست بیش از ۸۰ درصد یارانه‌ها را میانه زنجیره فولاد می‌گیرند. بخشی از این یارانه در قالب خرید ارزان‌قیمت سنگ‌آهن به آن‌ها اعطا شده است و بخش دیگر این یارانه در قالب انرژی ارزان به آن‌ها داده شده است. ضمن اینکه یارانه‌هایی بابت حمل‌ونقل داخلی به فولادسازان داده می‌شود به‌طوری‌که فولاد مبارکه سالانه ۷۰۰ میلیون دلار یارانه در قالب حمل‌ونقل داخلی از محل استفاده از گازوئیل ارزان‌قیمت دریافت می‌کند.

رهام افزود: در عمل بالاترین سطح یارانه که به ۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد توسط فولاد مبارکه استفاده می‌شود.

او عنوان کرد: دلیل پرداخت یارانه به فولاد مبارکه آن‌هم در این حجم گسترده چیست؟ غیرازآن است که مصرف‌کننده از این یارانه منتفع شود؟

رهام ادامه داد: در عمل همه یارانه‌های دریافت شده از سوی فولادسازان به‌عنوان سود عملیاتی شناسایی شده است. یعنی یارانه‌ها به حساب سود و زیان آن‌ها رفته و به‌عنوان سود خالص شناسایی شده است به همین دلیل است که شرکتی مانند فولاد مبارکه یک‌سوم یک شرکت فولادی کره جنوبی تولید دارد اما چند برابر این شرکت کره‌ای سود نشان می‌دهد.

او تصریح کرد: این سود حاصل بهره‌وری مهندسی نیست، این همان سهم انفال و منابع ملی است که به شکل بسیار ارزان دریافت می‌کنند و به‌جای انتقال این سود به مصرف‌کننده آن را در جیب خود می‌گذارند.

جوسازی علیه متعادل‌سازی قیمت 

دبیر سندیکای لوله و پروفیل متذکر شد: امروز که دولت موضوع متعادل‌سازی قیمت در سراسر زنجیره را مطرح کرده و قرار است قیمت مواد اولیه متعادل شود؛ این گروه با استفاده از سرمایه‌های کلانی که از محل سودهای بادآورده نصیب آن‌ها شده شروع با شانتاژ خبری کرده و جوسازی علیه این اقدام انجام می‌دهند.

رهام معتقد است: هزینه تبلیغات یکی از فولادسازان برابر با درآمد ۱۰ رسانه مختلف است؛ این فولادسازی ریخت‌وپاش‌های فراوانی در حوزه ورزش و سایر موضوعات دارد.

به گفته او آن یارانه‌ای که قرار است به انتهای زنجیره انتقال پیدا کند و مصرف‌کننده از آن بهره‌مند شود در میانه زنجیره ضبط می‌شود و صرف ریخت‌وپاش‌های مدیران می‌شود.

رهام تأکید کرد: در این شرایط که ورق فولادی که یک نیاز استراتژیک در کشور بوده و نیاز داخل تقریباً سه برابر تولید است، فولادی‌ها اصرار به صادرات دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.