×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شرایط کرونایی باعث کاهش کیفی مطالب رسانه‌ها شد

وحیده کریمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در این شرایط عدم حضور خبرنگاران در موقعیت‌های خبری عرصه را برای تصمیم‌هایی که در تضاد با حقوق شهروندی بودند تقویت کرد.

وی افزود: این تفکر غالب که رسانه‌ها دیگر کارکرد سابق را ندارند، یک اشتباه است. اگر این‌گونه بود طرح صیانت از کاربران فضای مجازی چندین بار اصلاح نمی‌شد. رسانه‌ها باعث شدند مردم یک صدا خواهان لغو بررسی طرح مسدود سازی اینترنت شوند. شاید این طرح در نهایت با تغییراتی به قانونی بد و غیر قابل اجرا «که قابل پیش‌بینی است» تبدیل شود. اما اگر رسانه‌ها نبودند، هرگز مردم از آنچه در مجلس رخ می‌دهد آگاه نمی‌شدند.

کریمی با بیان این که مردم امروز متوجه ظلم مضاعفی که براثر قطع جریان آزاد اطلاعات برآنها خواهد رفت، هستند،‌ تاکید کرد: حتی اگر تعداد مخاطبان کم شده باشد؛ اما حقیقت پنهان نخواهد ماند و این مهمترین دلخوشی ما روزنامه‌نگاران در ایران است.

استمرار در پیگیری سوژه سیاسی ضروری است

این فعال رسانه‌ای با تشریح ویژگی‌های اطلاع‌رسانی در حوزه سیاسی توضیح داد: خبرنگار سیاسی از یک سو برای افزایش مطالبه گری مردم تلاش می‌کند و از سویی دیگر می‌خواهد بر تصمیم سازی مسوولان در جهت اصلاح امور تاثیر بگذارد. برعکس سایر حوزه ها که گزارش‌ها با واکنش‌های سریع همراه است، استمرار در پیگیری سوژه سیاسی یک امر ضروری است.

وی افزود: یک خبرنگار اجتماعی با نگارش یکی از آسیب‌های اجتماعی اگر از سوی مسولان حمایت نشود، از سوی مردم حمایت خواهد شد و بسیاری برای رفع آن درد اجتماعی به کمک او خواهند آمد. مانند ماجرای اشک های نازنین در یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان به خاطر خشکسالی که همین چند هفته پیش رقم خورد. اما حوزه سیاسی متفاوت است.

به گفته خبرنگار سیاسی روزنامه شرق شنیدن صدای خبرنگاران سیاسی خوش‌آیند بسیاری از سیاسیون نیست و همین امر کار حرفه‌ای را سخت کرده است. گریز از پاسخگویی در بسیاری از سیاستمداران که با خوش‌شانسی و عدم حضور حداکثری مردم پای صندوق‌ها به مقام و صندلی رسیده‌اند، به یک اپیدمی تبدیل شده است.

شرایط کرونایی باعث کاهش کیفیت مطالب رسانه‌ها شد

این خبرنگار در پاسخ به این سوال که چه گزارش‌های تاثیرگذاری در یک سال گذشته نوشته اظهار داشت: مهمترین کار مستمر من در ماه‌های گذشته تلاش برای مواخذه مسببین آبان ۹۸ و پیگیری حقوق زندانیان امنیتی از جمله بچه‌های محیط زیستی و تکرار درخواست علنی شدن محاکم امنیتی و سیاسی بود. هرچند که دستگاه قضا در دوران حجت الاسلام رییسی و اکنون در دوران ریاست حجت الاسلام محسنی اژه‌ای بر خلاف رویه غالب سالهای قبل، نه در مقابل خبرنگاران سیاسی که در کنارشان در بسیاری از موارد این صدا را شنیده‌اند و شاهد عفو بسیاری از زندانیان امنیتی بوده و هستیم اما هنوز گله بسیار است.

وی افزود: «از راه‌آهن تا تجریش» عنوان گزارش ویدیویی در آبان ۹۹ بود که در گفت وگو با مردم پرسیدیم آیا در انتخابات شرکت خواهید کرد؟ پاسخ‌ها و نتیجه گزارش بارها در رسانه و شبکه های مختلف مجازی بازنشر شد؛ اما تاثیرگذاران بر مشارکت مردم چشمانشان را بر خواست مردم بستند.

بر عهدی که بسته ایم پابرجاییم

کریمی با بیان این مطلب که در چنین شرایطی حوزه خبرنگاری سیاسی حال خوشی ندارد تاکید کرد: اما ما همچنان بر عهدی که با خدای خویش و قلممان بسته ایم پابرجاییم و از پس این دردها به درختانی بدل شده‌ایم که هرچه شاخ و برگش را زدند قد کشید و ‌تنومند شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.