×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شریان فوتبال ایران به خون تازه نیاز دارد

به گزارش تجارت گردان به نقل ازایرنا، تصمیم‌های بحث‌برانگیز، رفتارهای خارج از عرف، قراردادهای بی اساس و پول‌های بیت‌المالی که به باد رفته، بدهی‌های عجیب و غریب، حاشیه‌های پر حرف و حدیث و شایعاتی  پیرامون خرید رای، حضور فوتبالی‌ها در راس این فدراسیون، کنار گذاشتن تیم مدیریتی به دلیل اشتباهات صورت گرفته و … از جمله مواردی است که کارشناسان و صاحب نظران را بر آن داشت تا نسبت به این انتخابات واکنش جدی نشان دهند.

مدیران فعلی فدراسیون فوتبال فقط بدهی و مشکل به جا گذاشته‌اند

«ابراهیم قاسمپور»  پیشکسوت فوتبال ایران می گوید: یکی از مواردی که در این انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد به حضور دوباره افرادی باز می گردد که کلی بدهی و مشکل برای فوتبال ایران به ارمغان آورده اند اما باز هم برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

وی به مدیران فعلی فدراسیون فوتبال اشاره دارد و خاطر نشان می‌کند: با آن که همه چیز عیان است اما نمی دانم چرا آقایانی که تا امروز در فوتبال کاری نکرده‌اند باز هم برای حضور در مسند این فدراسیون این همه اصرار دارند. چرا برخی از دوستان این همه خود را محق می دانند که باید بر کرسی ریاست این فدراسیون تکیه بزنند؟ آن هم در شرایطی که کارنامه خود را به ثبت رسانده و کاملا هم مشخص است.

او تاکید می کند: تیم فعلی نه تنها کاری برای فوتبال ایران نکرده،  بلکه به مشکلات و معضلات فوتبال ایران هم افزوده‌اند. بدون شک در این مدت لابی‌های بسیاری برای گرفتن رای صورت گرفته اما امیدوارم آن‌هایی که رای می‌دهند به همه جوانب فکر کنند.

علی کریمی و آجرلو تنها گزینه‌های فوتبالی برای ریاست فدراسیون هستند. بقیه فوتبالی نبوده و نیستند و در حد یک نام می‌باشند. به نظرم کریمی با آن که جوان است و در سمت های مدیریتی حضور نداشته اما توان و تیمی دارد که می تواند موفق شود.

قاسمپور به یک نکته مهم دیگر هم اشاره دارد، او می گوید شخص رییس فدراسیون همه چیز نیست، بلکه باید به تیم او و نفراتی که قرار است با وی کار کنند نیز توجه کرد. در گذشته مدیرانی داشتیم که فوتبالی نبودند اما افرادی را در کنار خود داشتند که با فکر درست و برنامه‌ریزی صحیح، به فوتبال کمک کردند. در بین مدیران فوتبالی نیز همین مساله حکم می‌کند و مهم رفتار و نتیجه کار است.

پیشکسوت فوتبال ایران تاکید می‌کند: ممکن است هر اتفاقی روی دهد اما نباید کار به بیرون از ورزش ایران کشیده شود. همه آن‌هایی که در سخنان خود از  فوتبال حرف زده و برای حضور در این فدراسیون از هیچ کوششی دریغ نمی کنند باید بدانند اولویت قانون است و باید بر اساس آن حرکت کنند.

از شایعه تا واقعیت؛  امیدوارم خرید رای صحت نداشته باشد

یکی از اتفاقاتی که همیشه در ورزش مطرح بوده و است به موضوع مهندسی انتخابات باز می‌گردد. این که چه کسی در پشت این برنامه‌ریزی باشد مهم نیست، مهم این است صداقت و عدالت رعایت نشود و فردی به ناحق و به واسطه زور و پول از دیگران پیشی بگیرد.

«لیلا وقاری» موضوعی را مطرح می‌کند که اگر حقیقت داشته باشد و مورد توجه قرار نگیرد، همان می شود که گفتیم. یعنی بی‌عدالتی و بازهم تکرار داستانی تکراری که در نهایت به ضرر فوتبال ایران و مصالح ملی تمام می شود.

او خاطرنشان کرد: امیدوارم بحث خرید رای در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال صحت نداشته باشد، البته من این موضوع را فقط شنیده‌ام و امیدوارم از پایه و اساس کذب باشد. این مساله خلاف اخلاق است و باید نهادهای نظارتی دقت کافی بر آن داشته باشند تا حقی ناحق نشود.

این مدرس و سرمربی رده‌های پایه فوتبال زنان خاطر نشان می‌کند: به عنوان یک ورزشی از مسوولان و مدیران کشور می‌خواهم اجازه دهند فوتبالی‌ها، فوتبال را اداره کنند. وقت آن رسیده که به ورزشی‌ها اعتماد شود و اجازه حضور آن‌ها را در ورزش بدهند. این اعتماد بی‌جواب نخواهد بود و مطمئن باشید به نفع ورزش ایران خواهد بود.

او می‌گوید: آن‌هایی که نمی‌خواهند بستر مناسب برای حضور سایر افراد فراهم شود به عدم سابقه مدیریتی اصرار دارند اما به آن‌ها می‌گویم آیا همه افراد از بدو تولد مدیر به دنیا آمده‌اند؟ افراد شایسته و لایق در صورت میدان دادن می توانند توانایی خود را به اثبات برسانند و وقت آن رسیده که از تنگ نظری‌ها اجتناب کرده و فضا برای همه باز شود.

او به حضور بانوان و حق رای آنها در مجمع فدراسیون فوتبال اشاره دارد و می‌گوید: نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند و باید این بخش از جامعه نیز در انتخابات فدراسیون تاثیرگذار باشند.

فوتبال را به فوتبالی‌ها بدهید

«جلال چراغپور» یکی دیگر از پیشکسوتانی است که در این خصوص با او به گفت و گو نشستیم. این کارشناس فوتبال می‌گوید: باید فوتبال را به فوتبالی‌ها بدهند. کارنامه افرادی که حضور دارند خیلی راحت قابل بررسی است و می‌توان نوع و شیوه عملکرد آنان را بررسی کرد. این که اهلیت یک فرد مشخص شود کار سختی نیست و با کمی درایت و دقت می‌توان گزینه مناسب را برای مدیریت فدراسیون فوتبال انتخاب کرد.

به اعتقاد چراغپور هر عقل سلیمی حکم می‌کند کرسی ریاست فدراسیون فوتبال در دست یک فوتبالی باشد تا هم به مسایل فنی اشراف داشته و هم به نوعی کاربلد باشد. البته برای ریاست در فدراسیونی مانند فدراسیون فوتبال باید به مواردی از جمله مباحث مالی و اقتصادی، مدیریت منابع، مدیریت نیروی انسانی و… و. توجه داشت و حضور یک فرد سیاسی در فوتبال شاید چندان کارایی نداشته باشد.

او می‌گوید: برای حضور در فوتبال تنها مدیریت کافی نیست، آن چه در باشگاه‌های ما رقم خورده نشان می‌دهد، حضور مدیرانی که از فوتبال اطلاعات درستی نداشتند چه بر سر این ورزش و باشگاه‌ها آورده و نباید این تجربه تلخ را در فدراسیون تکرار کنیم. ورزش و فوتبال ایران قحط‌الرجال نیست که برای مدیریت به دنبال افرادی از بیرون باشیم و باید به خود ورزشی‌ها اعتماد لازم را داشت.

چراغپور می‌گوید: اگر حق رای داشتم به «علی کریمی» رای می‌دادم، اعتقاد من این است که فوتبال باید در دست فوتبالی‌ها باشد و نباید اشتباهات قبلی را تکرار کرد. هر چه رییس آینده فدراسیون ما خوش نام‌تر و فوتبالی‌تر باشد بدون شک از طرف مجامع بین‌المللی و فیفا نیز به خوبی پذیرفته شده و این به معنای آن است که اعتبار لازم را خواهد داشت و کار برایش به مراتب راحت‌تر است.

صداقت در فوتبال ایران دیده نمی‌شود

«امیر حاج‌رضایی» یکی دیگر از کارشناسانی است که نسبت به وضعیت کنونی فوتبال ایران گلایه دارد و شرایط را نامناسب توصیف می‌کند. او می‌گوید زمانی که زیرساخت‌های یک بنا درست و اصولی چیده نشده باشد طبیعی است که فرو می‌ریزد. فوتبال ما هم همین شرایط را دارد، باید قبول کرد که در زیرساخت‌هایی از جمله مدیریت و فرهنگ مشکل داریم و همین مسایل زمینه ساز بروز معضلات در این رشته پرطرفدار شده است.

او مدیریت فوتبال ایران را توانمند نمی‌داند. اگر فوتبالی با مدیرانی قوی داشتیم حال و روزمان الان این نبود. وقتی مدیریت نباشد هرج و مرج می‌شود و هر فردی به خود اجازه می‌دهد در هر فضایی وارد شده و واکنش نشان دهد.

حاج‌رضایی اعتقاد دارد فوتبال ایران با لابی‌گری و غیرشفاف بودن گره خورده است و هیچکس در این فوتبال صادق نیست. خیلی از مسایل وجود دارد که باید نظارت دقیقی روی آن باشد و با عوامل یا عواملی که خطا می‌کنند نیز برخورد لازم صورت گیرد. افراد متخصص و آن‌هایی که توانایی دارند خانه‌نشین شده‌اند اما افرادی که پیش از این نیز اشتباهات بسیار داشته‌اند همچنان حضور دارند و جالب‌تر این که برخی از همین افراد برای حضور در انتخابات تلاش هم می‌کنند.

او می‌گوید، هنوز معلوم نیست آن‌هایی که در قرارداد ویلموتس آن اشتباهات را انجام داده‌اند، الان کجا هستند و چه برخوردی با آنها شد و چرا اجازه دارند بازهم در انتخابات شرکت کرده و برای حضور در فدراسیون فوتبال اقدام کنند. باید قبول کرد آدم‌هایی که برای خودشان شخصیت قائل هستند ترجیح می‌دهند وارد این سیستم نشوند و کنار باشند.

فدراسیون به دنبال مهره‌چینی در انتخابات نباشد

«مرضیه جعفری» سرمربی فوتبال زنان بم نسبت به مهره‌چینی در مجمع فدراسیون فوتبال با هدف انتخاب یک فرد یا گروهی خاص هشدار داده و دقت نهادهای نظارتی را خواستار است.

او می‌گوید، اگر فدراسیون فوتبال در حال مهره‌چینی و خرید رای باشد باید مسوولان ورزش در این خصوص وارد عمل شده و از اکنون با نظارت دقیق اجازه ندهند فضای انتخابات ناسالم باشد.

او از عدم توجه کافی به فوتبال بانوان گلایه دارد و می‌گوید: نایب رییس فدراسیون فوتبال نباید به خاطر پست خود رودربایستی و تعارف با نفر اول فدراسیون داشته باشد. به نظر من در فوتبال زنان باید این مطالبه وجود داشته باشد که شرایط و فضای مناسب در اختیار قرار گیرد اما متاسفانه چنین نایب رییسی را ندیدیم و امیدوارم در مجمع انتخاباتی کسانی موفق شوند که هم برنامه دارند و هم مطالبه‌گر هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.