×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شستا و مجموعه‌های اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی باید در همه شئون آن شفاف باشد

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، موسوی در این نشست ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، آن امام همام را الگویی تمام عیار در همه عرصه‌های فردی و اجتماعی توصیف کرد و اظهار داشت: امروز در عرصه کلان اقتصاد، آنجا که صف‌آرایی در برابر حق اتفاق می‌افتد و یک‌طرف هویتی به نام جمهوری اسلامی ایران با مبانی دینی و در برابر آن تمام قدرت‌ها با نگاه مادی‌گرایانه و روابط ناسالم خصوصاً در عرصه اقتصادی قرار می‌گیرد، امام حسین (ع) الگوی عملی ما برای حرکت در مسیر حق و مقابله با فساد اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه شستا به‌عنوان مجموعه اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی دو نقش اساسی بر عهده دارد، گفت: اولین نقش مهم شستا، نقش حاکمیتی آن است که در حوزه اقتصادی باید این نقش را به بهترین نحو انجام و در اولویت اصلی قرار داد. تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی بدهی بانکی تأمین‌اجتماعی که با حمایت دستگاه‌های مختلف نظام و حمایت شخص رئیس‌جمهور محترم و تلاش و حمایت‌های جهادی وزیر محترم و تلاش همکاران ما انجام شد، در راستای همین نقش حاکمیتی و عمل به فرمان مهار تورم در سازمان تأمین‌اجتماعی بود؛ چه این بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی با پایه پولی ۸ برابری اثرات تورمی جدی از دولت قبل به جا گذاشته بود که به همت دولت مردمی سیزدهم و مجلس انقلابی این بدهی بزرگ تسویه شد. امروز هم وقتی سازمان تأمین‌اجتماعی برای انجام تعهدات خود به سراغ استقراض نمی‌رود و سیستم بانکی را دچار ناترازی نمی‌کند این همان آثار کنترلی است که روی تورم بر جای می‌گذارد و این اتفاق در دولت مردمی سیزدهم رقم خورد.
وی افزود: یکی از آثار مهم این اقدام، جلوگیری از تحمیل ۲۵ هزار میلیارد تومان سود بانکی به منابع بیمه‌شدگان بود که باید سالیانه پرداخت می‌شد. این دولت اثبات کرد که می‌شود با ظرفیت‌هایی که در داخل وجود دارد، کارهای بزرگی انجام داد. از این جهت نقش حاکمیتی شستا در تولید و مهار تورم نقش بی‌بدیلی است. بنابراین ما باید لحظه به لحظه نگاه راهبردی خود را بازنگری و با اقتضائات روز تنظیم کنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه نقش دوم شستا نقش سهامداری است، گفت: در ایفای این نقش مهم، آنچه برای ما مهم است خروجی و سهم دارایی‌های در اختیار سازمان در تأمین منابع مجموعه خدماتی است که برای مردم و سهامداران اصلی باید رقم بخورد. یعنی علاوه بر اینکه ما در حوزه حاکمیتی نقش داریم، سهامداری هم از اولویت‌های اصلی ما در مجموعه اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی است.
وی افزود: یکی از مشکلات ما در مجموعه شستا این است که فعالیت در زیرمجموعه‌های آن انجام می شود و چرخ مجموعه می‌چرخد، اما در خروجی آنچه که باید رقم بخورد به شکل کامل اتفاق نمی‌افتد. البته مشکلاتی در فرامتن وجود دارد و این مشکلات یک‌باره حل نمی‌شود. شستا باید جایگاه واقعی خود را در سهامداری پیدا کند و جایگاه واقعی آن را خروجی و بازدهی دارایی‌های آن تعیین می‌کند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه گفت: افقی که ما برای شستا در نظر داریم این است که حداکثر در ۱۰ سال آینده، نقش واقعی حوزه اقتصادی زیرمجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی به معنای واقعی احیا شود. ما یک پنجره فرصتی در تأمین منابع پایدار در حوزه بیمه‌ای داریم که استفاده از آن را آغاز کرده‌ایم و باید ادامه بدهیم تا بتوانیم از ظرفیت افراد فاقد پوشش بیمه‌ای استفاده کنیم. در همین دو سال گذشته، حدود یک میلیون و نهصد هزار نفر بیمه‌شده جدید اضافه کرده‌ایم که تقریباً معادل سود سالانه شستا برای سازمان تأمین‌اجتماعی آورده مالی در قالب منابع پایدار داشته است و این فرصت ۱۰ ساله ما برای اصلاح ضریب پشتیبانی است.
وی افزود: علاوه بر این فرصت در حوزه بیمه‌ای، باید توجه داشته باشیم که صندوق‌هایی که از گذر چهارم جمعیتی کشور عبور می‌کنند، راهی جز افزایش دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری برای آتیه خود ندارند و طبق استانداردها حداقل دارایی‌های حوزه سرمایه‌گذاری آنها باید معادل تولید ناخالص داخلی کشور باشد.
موسوی با اشاره به اینکه اصلاحات سنجه‌ای برای تأمین آتیه صندوق‌ها فقط اصلاحات در حوزه مقررات کارگری و کارفرمایی نیست، گفت: در اصلاحات سنجه‌ای نقش حاکمیت هم باید برجسته باشد و این یعنی اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی. بنابراین از این پس ما باید سالیانه چند درصد از درآمدهای خود در حوزه‌های بیمه‌ای را به حوزه سرمایه‌گذاری اختصاص دهیم و این بزرگترین کاری است که ما باید در این دوره انجام بدهیم و شواهد و قراین نشان می‌دهد که با حمایت نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی از عهده این کار بر می‌آییم. چنانکه با در نظر گرفتن سال جاری دولت حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی را انجام داده است که با اراده شخص رئیس‌جمهور محترم و پیگیری‌های وزیر محترم رقم خورده و این یعنی مشکلات ما قابل حل است.
وی با اشاره به اینکه امروز اهداف و مسیر آینده شستا ترسیم شده و ۱۲ راهبرد برای ادامه راه آن تدوین شده است، گفت: بیش از ۹۰ پروژه اقتصادی برای سال‌های پیش رو طراحی شده که تا امروز حدود ۳۰ مورد آن اجرایی شده است. در برخی عرصه‌ها مثل دارو و پتروشیمی برای اولین بار اتفاقات بسیار خوبی در شرکت‌های زیرمجموعه شستا رقم خورده و محصولات تازه‌ای تولید شده است که این نویدبخش حرکت درست و تحول‌آفرین شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی است.
وی افزود: یکی از مواردی که باید در حوزه سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی برای آن یک مدل طراحی شود جذب نقدینگی موجود در کشور است. همچنین بخش خصوصی بخش آماده به کار است و ما باید به درستی به این حوزه ورود کنیم و جذب سرمایه داشته باشیم. باید با رویکرد تحولی و ابتکار و خلاقیت از ظرفیت دانش‌بنیان کشور استفاده کنیم تا گره از کارهای ما باز شود و یکی از این گره‌ها نوع مدیریت در شستا است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اهمیت و ضرورت شفافیت در مجموعه‌های اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی، اظهار داشت: باید شستا و مجموعه‌های اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی را در همه شئون آن شفاف کنیم. خیلی از مسائلی که پیرامون این مجموعه مطرح می‌شود ممکن است درست نبوده و ناشی از عدم اطلاع‌رسانی صحیح و عدم شفافیت باشد و این وظیفه ماست که مانع تألم خاطر و رنج مردم از بابت شنیدن این اخبار شویم. اگر در جایی و در کاری موفق هستیم، باید به مردم اعلام کنیم و اگر در جایی ناموفق بودیم این عدم موفقیت را هم اعلام کنیم. خصوصاً باید وجود روابط ناسالم احتمالی را به سرعت به مردم اعلام و با آن مقابله کنیم. اتفاقاً یکی از موانع تولید شستا همین روابط ناسالم است و از این حیث، اهمیت کنترل این شبکه‌های پیرامون شستا کمتر از نظام برنامه‌ریزی و تدوین راهبردها نیست و بلکه بیشتر است؛ چراکه نمی‌گذارد شستا گام های بلند خود در مسیر تحول را به درستی بردارد. بسیاری از این روابط ناسالم را با شفافیت می‌شود کنترل کرد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه شایسته‌گزینی یکی دیگر از موارد مهمی است که باید در شستا به آن توجه شود، گفت: اگر کارگزار، مناسب جایگاهش نباشد هر چه ظرفیت در اختیارش باشد خراب می‌کند. داشتن کفایت و امانت‌داری از عناصر مهم شایسته‌گزینی است و تجربه تاریخی ما نشان داده که در انتخاب کارگزاران باید تعهد و تخصص را به نحو توأمان لحاظ کنیم. الحمدلله امروز این ظرفیت در دولت و در وزارتخانه هست و همه کسانی که امروز در حوزه‌های مختلف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعال هستند، افراد شایسته و دارای ظرفیت‌های بسیار بالا هستند و انشاءالله این دولت و این نظام با استفاده از همین ظرفیت‌ها، تلخی‌ها را به شیرینی تبدیل خواهد کرد.
حجت‌الله دمیاد، رئیس هیئت‌مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این جلسه با تبریک انتصاب اعضای جدید هیئت‌مدیره شستا و آرزوی موفقیت برای اعضای سابق هیئت‌مدیره این شرکت گفت: اعضای هیئت‌مدیره شستا و مدیران هلدینگ‌های این مجموعه، همگی از افراد متعهد و متخصصان دلسوز و صاحب‌نظر هستند و برای این عزیزان آرزوی توفیق داریم. موضوع مهمی که از همه عزیزان انتظار داریم هماهنگی و هم‌افزایی حداکثری و انسجام در این مجموعه است و همه عزیزان باید با وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی هماهنگی و همراهی کامل داشته باشند.
امیرمنصور برقعی، رئیس هیئت‌مدیره شستا نیز در این جلسه گفت: اصل هماهنگی، ضرورت هر سازمان و تشکیلاتی است و در سازمان‌های پیچیده، هماهنگی اهمیت مضاعف دارد. در شستا و هلدینگ‌ها، هماهنگی براساس قوانین و مسئولیت در شرکت‌ها در اولویت است و وظیفه همه ما این است که در بستر قانون هماهنگی و انسجام کامل را در مجموعه شستا به‌صورت حداکثری فراهم کنیم.
ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی(شستا) نیز گفت: قبول مسئولیت در این مجموعه بزرگ بسیار حساس و سنگین است و برای اعضای محترم هیئت‌مدیره که از امروز مشغول خدمت می‌شوند آرزوی موفقیت داریم و از زحمات اعضای سابق هیئت‌مدیره نیز قدردانی می‌کنیم. شستا در جامعه به خوبی شناخته نشده است و کسانی که در این مجموعه خدمت کرده‌اند شرایط این شرکت را درک می‌کنند. ما اعتقاد داریم که در شستا می‌شود و باید کارهای بزرگ و تحولی انجام دهیم. از وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی به سبب حمایت از شستا و اقدامات تحولی آغاز شده در این شرکت تشکر می‌کنیم. یکی از مزیت‌ها و فرصت‌های ارزشمند در شستا، حضور اعضای مدبر و دلسوز هیئت‌مدیره این مجموعه است و در این دوره بیشترین هماهنگی را در سطح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین‌اجتماعی شاهد هستیم.
گفتنی است در این جلسه، براساس احکام صادره از سوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، محمدیوسف شاکری خویی، علیرضا چناری و عبدالرحیم بنکدار به‌عنوان اعضای جدید هیئت‌مدیره شستا منصوب شدند و از زحمات محمد علیزاده، حمیدرضا شیران و محسن ناقدی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.