×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳
شفاف‌سازی بیمه آسیا در صورت های مالی

روابط عمومی بیمه آسیا در گزارشی درباره شفاف‌سازی در صورت های مالی این شرکت اعلام کرد، همواره یکی از راهبردهای بیمه آسیا شفافیت در گزارش دهی و رفع ابهام از صورت‌های مالی در راستای حقوق سهامداران و رعایت آیین‌نامه‌ها و استانداردها بوده و خواهد بود. به ویژه اینکه صورت‌های مالی شرکت بیمه آسیا همواره توسط سازمان حسابرسی کشور مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرد و در گزارش منتشر شده در ارتباط با صورت‌های مالی سال ۹۹ هم قید شده است که مبلغ ۱۷ هزار و ۳۶۹میلیارد ریال از خسارت پرداختی رشته‏های شخص ثالث، مسئولیت و عمر زمانی مربوط به حوادثی بوده که تا پایان سال‌ ۱۳۹۸ رخ داده، لیکن ذخیره خسارت معوق در ابتدای سال ۱۳۹۹ از این بابت  صرفا  مبلغ ۱۱ هزار و ۳۲ میلیارد ریال (سهم بیمه‏ گر اتکایی به میزان ۱۳۷۳میلیارد ‏ریال) برآورد شده است.
 
بر اساس این گزارش، نکته بسیار بدیهی برای خبرگان صنعت بیمه این است که خسارت‌های معوق بیمه‌های شخص ثالث ناشی از خسارت‌هایی است که رخ داده، اما به دلیل طولانی بودن سیر تکمیل پرونده‌های قضایی و اطاله دادرسی‌ها، اغلب این خسارت‌ها در بازه زمانی ۴ تا ۵ سال و یا بر اساس رای نهایی دادگاه در صنعت بیمه تسویه می‌شود. به همین دلیل شرکت‌های بیمه بر اساس آیین‌نامه شماره ۵۸ مصوب شورای عالی بیمه، در هر سال بابت خسارت‌های یادشده، ذخایر لازم را با عنوان ذخیره خسارت‌های معوق نگه می‌دارند و آن را به دوره‌های بعد منتقل می‌کنند.
 
این گزارش می افزاید، بیمه آسیا هم در راستای شفافیت در برابر سهامداران و رعایت حداکثری آیین‌نامه‌های قانونی، برای اخذ ذخایر قانونی خود، آیین‌نامه شماره ۵۸ ابلاغ شده از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان نهاد ناظر بر صنعت بیمه در ارتباط با ذخایر فنی موسسات بیمه، مبنای عملکرد خود قرار داده است. به این ترتیب، با مبنا قرار دادن نسبت خسارت ۵ ساله، ذخایر لازم اخذ شده است. از سوی دیگر از آنجا که این خسارت‌ها در طی زمانی طولانی تسویه می شوند با اعمال روش تنزیل نسبت به محاسبه ارزش فعلی ذخایر اقدام و با تایید اکچوئر مورد تایید بیمه مرکزی، ذخیره یادشده در صورت های مالی درج و مجوز کفایت ذخایر نیز در سال مالی ٩٩ از نهاد ناظر(بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران) اخذ شده است.
بنابراین آنچه در بند حسابرس سازمان حسابرسی(مستند به استاندارد ۲۸حسابداری) در ارتباط با مبلغی حدود ۹ هزار میلیارد ریال بابت ذخیره حق بیمه برگشتی و ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی مازاد اعلام شده، ناشی از اختلاف سلیقه حسابرسان سازمان حسابرسی با بیمه مرکزی به عنوان دو نهاد ناظر شرکت است.
 
روابط عمومی بیمه آسیا در پایان تصریح کرد؛
۱٫  شفافیت از اولویت‌های راهبردی بیمه آسیا در راستای صیانت از حقوق بیمه‌گذاران، سهامداران و ذی‌نفعان بوده و همواره تلاش می‌شود تا استانداردها، مقررات و آیین‌نامه‌ها به نحو مطلوب رعایت شود.
۲٫  مبنای محاسبه و اخذ ذخایر فنی در شرکت بیمه آسیا، آیین‌نامه شماره ۵۸ مصوب شورای عالی بیمه بوده و در خصوص بند گزارش حسابرس محترم هم آیین‌نامه ابلاغی بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر مبنا قرار گرفته است.
۳٫  اختلاف دیدگاه بین بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی، باعث گنجاندن بند حسابرسی محل بحث شده. با این حال اعلام می‌شود که کیفیت و کفایت ذخایر فنی بیمه آسیا به تایید اکچوئر بیمه مرکزی رسیده و مجوزهای لازم هم گرفته شده است.
۴٫  در صورت‌های مالی حسابرسی شده و یادداشت‌های همراه آن هم مبنای محاسبات فنی و ذخایر شرکت به صراحت و شفاف اعلام شده و سهامداران محترم بیمه آسیا هم به آن دسترسی دارند.
۵٫  نحوه عملکرد بیمه آسیا در صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰توسط سازمان حسابرسی مطلوب اعلام شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.