×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شفاف سازی نظام مالی و توانمندسازی بخش خصوصی در کشور یکی از رسالتهای مهم وزارت اقتصاد است

تجارت گردان | شفاف سازی نظام مالی و توانمندسازی بخش خصوصی در کشور یکی از رسالتهای مهم وزارت اقتصاد است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان ضمن اشاره به بازار سرمایه به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد وزارت اقتصاد به منظور تامین منابع مالی افزود: اقتصاد کشور ایران اقتصادی بانک محور است و این موضوع در دراز مدت مشکل ساز خواهد شد، لذا یکی از ابزارهایی که وزارت اقتصاد در حال پیگیری آن است استفاده از فاینایس، سرمایه گذاری داخلی و خارجی و بهره گیری شرکت های بزرگ کشور از بازار بورس و سرمایه است.
محمودی در ادامه این نشست تخصصی با فعالین اقتصادی استان همدان تصریح کرد: یکی دیگر از رسالت های مهم وزارت امور اقتصادی و دارایی، برگزاری جلسات و نشست هایی با فعالین اقتصادی جهت تأمین منابع ملی در سطح ملی امروز است، لذا امروز با همکاری دکتر اسکندری مدیر تالار بورس همدان بر آن شدیم تا از این فرصت بهره مند شده و فعالین اقتصادی استان را بیشتر با بازار سرمایه آشنا کنیم.
محمودی در خصوص مزایای پذیرش شرکت ها در بازار بورس گفت: وارد شدن به بورس برای شرکت هایی که الزامات لازم برای انجام این کار را دارند مزیت های متعددی دارد که در نهایت منجر به افزایش شفافیت،  کارایی و بهبود عملکرد جاری شرکت ها خواهد بود.
وی در ادامه به برخی مزایایی که بازار سرمایه برای شرکت هایی که قصد ورود به این بازار را دارند به شرح زیر اشاره نمود:
۱ـ سهولت در تأمین منابع مالی از طریق انتشار سهام و سایر اوراق بهادار
ـ تأمین منابع مالی شرکت ها معمولاً از طریق استقراض از بانک یا از طریق عرضه سهام تأمین می شود.
ـ تأمین مالی از طریق استقراض مشکلات زیادی همچون ( بازپرداخت اقساط، نرخ بهره بالا، فرآیندهای اداری طولانی و…) دارد.
اما مزیت پذیرفته شدن در بورس، تأمین منابع مالی از طریق عرضه سهام را فراهم می کند. با عرضه سهام جدید شرکت ها در بورس، این سهام با سرعت به فروش رسیده و تأمین منابع مالی مورد نیاز انجام می شود. در این روش اقساطی پرداخت نمی شود و شرکایی به نام سهامداران جدید شکل می گیرد که در سود و زیان شرکت سهیم هستند.
۲ـ استفاده از معافیت های مالیاتی
شرکت های بورسی کمتر از سایر شرکت ها مالیات می پردازند.
۳ـ  به روز رسانی ارزش واقعی شرکت ( کشف عادلانه قیمت سهام)
۴ـ کسب وجهه، اعتبار و اعتماد عمومی
 وارد شدن در بورس موجب اعتماد و تمایل سرمایه گذاران به خرید سهام و در نتیجه توسعه شرکت ها در آینده می شود.
۵ ـ  نقد شوندگی بالاتر سهام شرکت ها
شرکت ها از این طریق می توانند به سادگی از طریق بازار بورس و به واسطه کارگزاری ها سهام شرکت را به فروش رسانده و نقدینگی خود را به اثبات برسانند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان در پایان این جلسه به مزایای بورس برای شرکت ها به طور خلاصه اشاره نمود:
۱ـ  افزایش شفافیت، کارایی و بهبود عملکرد جاری
۲ـ سهولت در تأمین منابع مالی
۳ـ استفاده از معافیت های مالیاتی
۴ـ کشف عادلانه قیمت سهام
۵ ـ  تأمین اعتبار از بازارهای مالی داخلی و خارجی
۶ ـ  انتشار اوراق مشارکت بدون نیاز اخذ از بانک مرکزی
۷ـ شناخته شدن شرکت و محصولاتش
۸ ـ بهبود ساختار مالی و اقتصادی شرکت در نتیجه رعایت الزامات پذیرش اوراق بهادار

در این جلسه، دکتر اسکندری مدیر تالار بورس استان همدان ضمن اشاره به فعالیت عملکرد تالار بورس همدان در سال ۱۳۹۸ مطرح کرد: طی سال گذشته تالار بورس استان همدان با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی همدان همایش تأمین مالی را برگزار نمود، که ۱۶ شرکت مهم استان نیز در این همایش حضور داشتند. اسکندری گفت: هدف ما ارائه مباحث آموزشی و آشنا ساختن شرکتهای استان با مزایای بازار بورس و سرمایه بود. در همین راستا، سال گذشته از شرکتهای بتن بریس و فولاد ویان نیز چندین بازدید به عمل آمد.
مدیر تالار بورس استان همچنین افزود: همکاری تالار بورس استان با اتاق بازرگانی همدان در سال گذشته و معرفی مزایای بورس برای کارکنان آن از دیگر اقدامات بورس همدان بوده است.
اسکندری بیان کرد: سال گذشته تلاش کردیم تا پذیرش محصولات کشاورزی استان در  بورس کالا برای محصولات سیر و سیب زمینی استان صورت گیرد. عسل و بذر سیب زمینی و گردو استان در کشور جایگاه خاصی قرار دارد و اگر وارد بازار بورس شود باعث سودآوری برای کشاورز شده و دست دلالان این محصولات را کوتاه می کند
وی گفت: انجام چندین بازدید همکاران تالار بورس استان از گروه صنایع غذایی سحر، معرفی کارخانه مذکور نحوه تأمین مواد اولیه و تولید محصولات از دیگر اقدامات ما در سال گذشته بوده است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.