×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شفاف مثل شیشه

 به گزارش تجارت گردان به نقل از « کالاخبر »، براساس اطلاعیه جدید بورس کالای ایران، از روز چهارشنبه ۱۸ اسفند انبارهای شیشه جام شرکت های شیشه کاوه فلوت، شیشه ایران فلوت، شیشه ساوه جام، بلور و شیشه تابان، شیشه فلوت کاویان، شیشه آسا فلوت، صنایع شیشه آذر، شیشه سهند جام تبریز، شیشه لیا و شیشه شیت قزوین فعال شده و از روز دوشنبه ۲۳ اسفند نمادهای آنها گشایش یافت و آماده انجام معاملات است.

همچنین بورس کالا در اطلاعی دیگری که دیروز (پنج شنبه ۱۹ اسفند ماه) منتشر شد از فعال شدن انبار شیشه جام شرکت شیشه شناور اردکان از روز شنبه ۲۱ اسفند ماه و گشایش نماد معاملاتی آن از روز دوشنبه ۲۳ اسفند ماه جاری خبر داد.

جزئیات معاملات گواهی سپرده شیشه جام

معاملات گواهی سپرده شیشه جام به صورت حراج تک قیمتی انجام می شود و برای این منظور، دوره پیش گشایش از ساعت ۱۲:۴۵ شروع و ساعت ۱۳:۳۰خاتمه می یابد و راس ساعت ۱۳:۳۰ حراج تک قیمتی برگزار می شود. 

هر گواهی سپرده کالایی معادل یک مترمربع شیشه است.

گواهی سپرده کالایی این نمادها دارای معاملات ثانویه نیست و پس از معامله، خریدار موظف است قبل از انقضای اعتیار گواهی سپرده کالایی، کالای خود را از انبار دریافت کند.

معاملات تا اطلاع ثانوی در روزهای دوشنبه هر هفته انجام می شود و در صورت وجود تعطیلی رسمی، روز معاملاتی به اولین روز کاری بعد منتقل می شود.

محدوده نوسان قیمت مجاز ۱۰ درصد قیمت پایه اعلامی توسط عرضه کننده است.

خریدار موظف به مصرف کالای خریداری شده در بازار داخل کشور است و مجوز صادرات ندارد. صادرات محصول ها تولید شده از کالای مذکور بلامانع است.

کالای ورودی به انبار فقط شیشه جام تولیدی همان شرکت بوده و صرفا توسط تولیدکننده قابل تحویل به انبار است.

تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده معامله شده روز چهارشنبه همان هفته معاملاتی است و دارندگان گواهی سپرده کالایی فرصت دارند روز یکشنبه هفته بعد از تاریخ انقضا اعتبار گواهی اقدامات لازم برای تحویل از انبار را انجام دهند.

جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا با اعلام خبر راه اندازی معاملات گواهی سپرده شیشه در بورس کالا از هفته آینده گفت: شیشه ای که قرار است در بورس عرضه و مورد معامله قرار گیرد، شیشه جام یا به اصطلاح مسطح است که عمدتا در صنایع ساختمانی و خودروسازی برای ساخت پنجره ها و نمای ساختمان استفاده می شود.

وی با بیان اینکه شیشه جام در کشور به شیوه فلوت و شیت تولید شده و انواع و ضخامت های مختلفی را شامل می شود، اظهار کرد: ایران یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان شیشه در دنیا به شمار می رود. 

طبق آمارهای موجود تولید امسال به ۱.۶ میلیون تن شیشه می رسد و سال آینده ۶۰۰ هزار تن دیگر به این ظرفیت افزوده می شود و تولید به ۲.۲ میلیون تن می رسد. 

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا همچنین افزود: از این میزان، حدود یک میلیون تن به مصارف داخلی اختصاص می یابد و مابقی صادر می شود. 

هم اکنون صادرات شیشه کشور ۵۰۰ هزار تن برآورد شده که با افزایش ظرفیت تولید مطرح شده، سال آینده این رقم نیز رشد خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: به دلیل افزایش قیمت های جهانی شیشه که ناشی از اقدام چین در تعطیلی برخی واحدهای تولیدکننده شیشه و کاهش تولید با هدف مسائل زیست محیطی بود، بازار صادراتی این محصول جذاب تر شد. 

از این رو قیمت های داخلی به واسطه افزایش تقاضای صادراتی و همینطور افزایش هزینه های تولید و قیمت تمام‌شده، صعودی شد و به دلیل کمبود برخی گریدها، تولیدکنندگان صنایع پایین دستی مانند شیشه های سکوریت را با مشکلاتی مواجه کرد.

به گفته فلاح، کمبود برخی گریدها سبب شد صنایع پایین دست، متقاضی توزیع مطلوب شیشه باشند؛ به نحوی که بتوانند ارزش افزوده بالاتری را ایجاد کرده و صادر شده و علاوه بر ارزآوری، اشتغالزا هم باشد. 

وی عنوان کرد: با این رویکرد، وزارت صمت و انجمن شیشه با همکاری بورس کالای ایران، زیرساخت عرضه و معامله شیشه در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا را فراهم کردند.

گفتنی است، کارگاه آموزشی “آشنایی با نحوه انجام معاملات گواهی سپرده شیشه در بورس کالای ایران” شنبه و یکشنبه هفته پیش رو (۲۱ و ۲۲ اسفند ماه) به صورت آنلاین و رایگان برگزار می شود.

لینک ورود به کارگاه آموزشی:

https://lmsac.ime.co.ir/rjdka۷bj۷۳q۹

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.