×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسایی ۷ مورد مبتلا به کرونای انگلیسی در استان تهران

 به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در گفت‌وگوی زنده با بخش خبری سیما عنوان کرد: کروناویروس‌ها، ویروس‌های جهش‌پذیری هستند و با گذشت نزدیک به یک‌سال از آغاز شیوع کووید-۱۹ باید در انتظار جهش‌های متفاوتی در عرصه جهانی باشیم. بنابراین بروز جهش انگلیسی و سایر جهش‌ها، اتفاقی عجیب و قریب نیست و اولین و آخرین جهش هم نخواهد بود.

وی ادامه داد: برخلاف سایر ویروس‌ها که جهش‌هایشان برای زیست سازگاری محیطی بیشتر، منجر به کاهش بیماری‌زایی می‌شود، تاکنون جهش‌های ثبت‌شده کووید-۱۹ که واریانت‌های مهاجم‌تری را ایجاد کرده، متاسفانه حاکی از افزایش سرایت‌پذیری است. به هرحال نمونه‌های کروناویروس‌ها در برزیل، آفریقای جنوبی، انگلستان، آرژانتین و مکزیک سرشاخه‌هایی از بروز جهش در عرصه جهانی به شمار می‌رود.

به گفته دکتر زالی، نکته بسیار مهم این است که علی‌رغم تمام این جهش‌های ویروسی، کماکان اصول پروتکل‌های بهداشتی منجر به پیشگیری از ابتلاء خواهد شد. بنابراین این پروتکل‌ها تغییرنیافتنی است. بنابراین لازم است استراتژی سختگیرانه‌تری در رعایت شیوه‌نامه‌ها اعمال شود.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، افزود: شرایط فعلی ما در تهران به گونه‌ای نیست که به دی‌ماه شبیه باشد. افزایش میزن مراجعان سرپایی و بستری، بالا بودن موارد تست مثبت، حاکی از این است که در بهمن‌ماه، گونه متفاوت‌تری از چرخه ویروس را شاهد هستیم که می‌تواند نشان‌دهنده بارقه‌های شکل‌گیری خیز جدید بیماری باشد. اگر خیز چهارم رخ دهد، سرعت سرایت، ابتلا و انتقال به مراتب از امواج قبلی بیشتر باشد.

دکتر زالی تصریح کرد: تاکنون فقط ۷ مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در استان تهران شناسایی شده‌اند. اثبات این نوع ویروس اقدامی آزمایشگاهی است. همچنین فردی که هفته گذشته بر اثر کرونای انگلیسی فوت شد، به بیماری زمینه‌ای مبتلا بود.

وی در پایان اظهار کرد: متاسفانه در طول دو هفته اخیر، اکثر موارد بستری در بیمارستان، اعضای یک خانواده بودند یا مراودات نزدیک خانوادگی داشتند. علاوه‌بر این‌که هنوز مطالعه مُتقنی در خصوص این‌که این ویروس جهش‌یافته تا چه میزان به پروتکل‌های درمانی پاسخ می‌دهد، وجود ندارد، باز هم باید تمام استراتژی‌ها معطوف به پیشگیری باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.