×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شورای اقتصاد مجوز ساخت ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی را مصوب کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، «علی اکبر محرابیان» توجه به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌خصوص توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را از رئوس برنامه‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم عنوان کرد و با تشکر از بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب در حمایت از توسعه انرژی‌های پاک در هفته اخیر، افزود: با آغاز به‌کار دولت سیزدهم، وزارت نیرو احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در مدت چهار سال اعلام کرد و این موضوع مهم در دستور کار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) قرار گرفت.

وی در باره فراخوان عمومی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، گفت: این اقدام با استفاده از منابع مالی ناشی از صرفه‌جویی سوخت انجام شد که با استقبال چشمگیر و تقاضای قابل توجه از سوی بخش خصوصی رو به رو شد.

وزیرنیرو افزود: همچنین اخذ مجوز برای احداث هفت‌هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و سه‌هزار مگاوات نیروگاه بادی، در دستور کار شورای اقتصاد قرار دارد که این شورای در گام نخست مجوز چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی را برای دو سال آینده مصوب کرد.

محرابیان خاطرنشان کرد: بر این اساس مقدمات عقد قرارداد احداث یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی برای سال ۱۴۰۱ با بخش خصوص در حال انجام است و فعالیت اجرایی برای احداث آن از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد، علاوه بر این که فرایند اخذ مجوز برای نیروگاه‌های بادی نیز بر اساس ظرفیت‌های ویژه برخی مناطق کشور در دست پیگیری است.

احداث ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی خانگی با اولویت مناطق و خانوارهای کمتر برخوردار

وی از احداث ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی خانگی با اولویت مناطق کمتر برخوردار و خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی خبر داد و گفت: مقدمات اولیه کار فراهم آمده و با هماهنگی‌های انجام شده با نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و همچنین سازمان بسیج مستضعفین، فرایند اجرایی برای احداث ۱۱۰ هزار سامانه خورشیدی خانگی در سال ۱۴۰۱ نهایی شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: اجرای دستورالعمل اجرایی طرح تأمین برق عشایر کوچنده فاقد برق و واگذاری سامانه‌های برق خورشیدی قابل حمل نیز در دستور کار وزارت نیرو قرار داشته و تاکنون بیش از ۱۰ هزار سامانه خورشیدی تحویل عشایر شده و همچنان دنبال می‌شود، تا با توسعه این اقدام حمایت‌های لازم از تولیدات کشاورزی و دامداری عشایر انجام شود.

ورود قابل توجه برق تجدیدپذیر به شبکه تا پیک تابستان ۱۴۰۱

وی خاطرنشان‌کرد: با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی سازمان ساتبا با بخش خصوصی تفاهم برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر با شرکت‌های بخش خصوصی توانمند و متقاضی به عمل آمده است.

وزیرنیرو درباره موضوع این تفاهمنامه‌ها گفت: با مشارکت این شرکت‌ها جهت تأمین برق مورد نیاز در زمان اوج مصرف برق کشور در سال ۱۴۰۱، ظرفیت قابل توجهی از نیروگاه‌های جدید تجدیدپذیر به بهره‌برداری خواهد رسید.

بهره گیری از ظرفیت‌های مصوب در بودجه ۱۴۰۱

محرابیان ظرفیت‌های مصوب در بودجه سال ۱۴۰۱ را نیز مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان‌کرد: در تعامل با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان، تمهیدات لازم برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر انجام شد و با تصویب تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ امیدواریم بتوانیم گام‌های مؤثری در این رابطه برداریم.

وی برنامه «توسعه و بهره‌برداری فراگیر پنل‌های خورشیدی از طریق عموم مردم» را به عنوان بخشی از برنامه‌های وزارت نیرو مورد تاکید قرار داد و گفت: در این رابطه از طریق سرمایه‌های مردمی نصب پنل‌های اختصاصی برای استفاده از برق تجدید پذیر در منازل، واحدهای کوچک و بزرگ خدماتی، تجاری و کارگاهی و از این قبیل در دستور کار قرار داشته و پیگیری می‌شود.

تأمین برق صنایع پرمصرف از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر

وزیرنیرو نیروگاه‌های تجدیدپذیر را راهکاری برای برون رفت از برخی محدودیت‌های تأمین برق صنایع پرمصرف برشمرد.

وی خاطرنشان‌کرد: به منظور رفع مشکلات ناشی از قطع برق صنایع در ساعت اوج مصرف، تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت‌های وزارتخانه‌های صمت و نیرو تهیه شده است.

محرابیان ادامه داد: بر این اساس معادل انرژی تولیدی نیروگاه تجدیدپذیر با توان ثابت به صنایع احداث کننده نیروگاه تحویل شده و تداوم تحویل در شرایط اوج مصرف نیز تعهد می‌شود.

رهبر معظم انقلاب در هفته جاری و روز درختکاری با تأکید بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک فرمودند: «توسعه انرژی‌های غیر فسیلی مانند انرژی هسته‌ای که استفاده از آن در دنیا روزافزون است و کشورهای منطقه ما نیز در حال حرکت به سمت آن هستند و نیز انرژی‌های بادی و خورشیدی، باید جدی گرفته شود». این موضع‌گیری رهبر انقلاب ضمن هموار ساختن هر چه بیشتر مسیر توسعه انرژی‌های پاک و غیرفسیلی، عزم وزارت نیرو را برای تحقق برنامه خود در این بخش دوچندان کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.