×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شکسته شدن رکورد قیمتی نفت/ امضای تفاهم‌نامه خط لوله پارس

به گزارش خبرنگار مهر شکسته شدن رکورد ۱۴ ساله قیمت نفت، سرمایه گذاری ۱۵.۶ میلیارد دلاری در صنعت نفت، امضای تفاهم‌نامه خط لوله پارس و دو و نیم برابر شدن وصول درآمدهای نفتی از مهمترین خبرهای حوزه انرژی در هفته گذشته بود.

رکوردشکنی‌های پیاپی قیمت نفت

بدون شک مهمترین خبر نفتی این هفته را می‌توان شکسته شدن رکورد قیمتی ۱۴ ساله نفت دانست. روز دوشنبه طبق اعلام سایت‌های معتبر قیمت نفت از آخرین رکورد قیمتی خود که در سال ۲۰۰۸ رخ داده بود عبور کرد و به مرز ۱۳۰ دلار رسید. همچنین قیمت نفت سنگین ایران نیز با حدود ۱۰ دلار افزایش در هر بشکه به ۱۲۰ دلار و ۱۷ سنت رسیده است.

از طرفی در روزهای گذشته جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، ممنوعیت واردات نفت، گاز و سایر واردات انرژی روسیه را اعلام کرد و گفت، این تصمیم در رایزنی نزدیک با شرکای خود گرفته شده است. هرچند کارشناسان معتقدند این تحریم نمی‌تواند پایدار بماند ولی قطعاً بار روانی آن بر قیمت نفت جهانی سایه می‌اندازد.

همچنین قیمت بنزین در ایالات متحده در بحبوحه افزایش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود رسیده است و بر اساس داده‌های انجمن خودرو آمریکا که قیمت‌های بنزین را در بیش از ۶۰ هزار پمپ بنزین در سراسر آمریکا بررسی می‌کند، میانگین قیمت بنزین از ۴ دلار و ۱۷ سنت در هر گالن (۳.۸ لیتر) فراتر رفته است.

سرمایه گذاری ۱۵.۶ میلیارد دلاری در صنعت نفت

سرمایه‌گذاری کلیدواژه ثابت وزیر نفت در هفته اخیر بود. جمعه هفته گذشته که جواد اوجی به ماهشهر سفر کرده بود، از توسعه میدان‌های نفتی و جمع‌آوری گازهای مشعل به بخش خصوصی خبر داد و گفت: بنا شده توسعه میدان‌های نفتی و جمع‌آوری گازهای مشعل به بخش خصوصی شود که شروع این کار با پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس و پالایشگاه گاز بیدبلند انجام خواهد شد.

وزیر نفت با تأکید بر ضرورت جمع‌آوری گازهای مشعل و تولید ارزش افزوده از آن گفت: باید از سوزاندن این سرمایه‌ها جلوگیری کرد و به آقای رئیسی قول می‌دهیم که در پایان این دولت گازهای مشعل غرب و شرق کارون و حوزه خارک جمع‌آوری شود که راهکار دارد و می‌شود.

همچنین وی در توییتی از انعقاد ۴۵ قرارداد و تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاری ۱۵.۶ میلیارد دلار در زمینه توسعه میادین نفت و گاز، جمع‌آوری گازهای مشعل، احداث خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی، بهسازی پالایشگاه‌ها و ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز خبر داد.

افزوده شدن ۸۰ میلیون لیتر به ظرفیت ذخیره‌سازی فراورده‌ها با خط لوله پارس

در این هفته تفاهم‌نامه خط لوله پارس میان شرکت ملی پالایش و پخش و بانک تجارت به امضا رسید. خط لوله جدید پارس در مسیر شهرهای مهرآران – فسا و شیراز با هدف تأمین کسری و توزیع بهینه سوخت موردنیاز استان فارس احداث می‌شود.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: با اجرای این طرح ۸۰ میلیون لیتر به طرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی کشور افزوده می‌شود.

شکسته شدن رکورد قیمتی نفت/ امضای تفاهم‌نامه خط لوله پارس

سرمایه‌گذاری ۱۶.۵ میلیارد یورویی در صنعت پالایش

فرهاد احمدی، مدیرعامل شرک ت مهندسی و ساختمان نفت در رابطه با سرمایه‌گذاری صورت گرفته در صنعت پالایش گفت: در مجموعی اختصاص ۱۶.۵ میلیارد یورو به طرح‌های پالایشی، پتروپالایشی و خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی، ۴۸۰ هزار بشکه به وظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد.

وی افزود: با یک برنامه‌ریزی منظم در طی شش‌ماهه گذشته، تمامی طرح‌های در دست اقدام را فعال کرده‌ایم که از مجموع ۳۵ طرح سنواتی ۲۶ طرح و پروژه را خاتمه و تسویه حساب کردیم و ۹ طرح باقیمانده را طی ۶ ماه آینده تسویه خواهیم کرد. هم‌اکنون در بیش از ۷ پروژه در دست اجرای شرکت، بالغ بر ۸ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند که حسب برنام ه‌ریزی انجام‌شده و پروژه‌های تعریف‌شده جدید این رقم به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

دو و نیم برابر شدن وصول درآمدهای نفتی

وزیر نفت با بیان اینکه خوشبختانه تا پایان امسال وصول درآمدهای نفتی و میعانات گازی نزدیک به دو و نیم برابر شده است افزود: در بحث صادرات گاز طبیعی بالغ بر ۴.۶ میلیارد دلار وصول درآمد داشتیم که این رقم در سال گذشته تنها یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار بوده است.

وی همچنین از تزریق ۱۲ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تا پایان سال خبر داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.