×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شیائومی چگونه اپل را در زمینه عرضه گوشی پشت سر گذاشت؟

قدم به قدم تا پیشرفت شیائومی

برای درک جایگاه امروزی شیائومی باید به گذشته‌ی این برند نگاهی بیندازیم. چرا که قرارگرفتن در رتبه‌ی اول تولید گوشی‌های هوشمند یک شبه حاصل نشده است.

داستان شیائومی به زمانی برمی‌گردد که یک شرکت خصوصی الکترونیک در شهر پکن تاسیس شد؛ شرکتی با آرزوهای بزرگ. اولین گوشی‌ هوشمند شیائومی در سال ۲۰۱۱ وارد بازار می‌شود. تولید و فروش اولین گوشی، موفقیت‌های مورد انتظار شرکت را کاملا برآورده کرد. شیائومی از همان ابتدا سهم بزرگی از بازار چین را به خود اختصاص داد و به عنوان اپل چینی شناخته شد.

برگ برنده‌ی آن‌ها قیمت گوشی‌های شیائومی و کیفیت بالای تولید بود. پس برای اعضای شیائومی عبور از اپل و سامسونگ یک آرزو نبود، بلکه هدفی بود که با رشد ۸۳ درصدی، و کسب سهم بیشتری از بازار موبایل در ۲۰۲۱، بخشی از آن محقق شده. حالا شیائومی با اعتماد به نفس بیشتر به جایگاه اول که اکنون در دست سامسونگ است نظر دارد.

وضعیت کنونی شیائومی در بازار جهانی

در حال حاضر سامسونگ با ۱۹٪، شیائومی با ۱۷٪، اپل با ۱۴٪ در جایگاه اول تا سوم بازار موبایل جهان قرار گرفته‌اند.

صعود شیائومی به رتبه‌ی دوم در حالی رخ‌ داد که این شرکت با رشد ۴۶٪ درصدی نسبت به سال گذشته‌اش، اپل را که با کاهش ۷٪ درصدی فروش مواجه بود، پشت سر گذاشت. به این معنا که حتی اگر اپل با کاهش فروش مواجه نمی‌شد، باز هم شاهد حضور شیائومی در جایگاه دوم بودیم.

نقطه‌ی عطف شیائومی در زمینه‌ی فروش زمانی نمایان شد، که طرفدارن اپل در انتظار معرفی اولین گوشی آیفون ۵G بودند. از سوی دیگر هواوی رقیب دیگر شیائومی به دلیل تحریم‌های آمریکا با دردسرهای تازه‌ای روبه‌رو شد در نتیجه خرید موبایل شیائومی به حد بالایی در بازارهای جهانی رسید. علاوه بر این قیمت گوشی‌ شیائومی طیف وسیعی از خریدارن را به خود جذب کرد. این درست همان زمان طلایی‌ای‌ست که شیائومی فرصت کرد به اهدافش جامه‌ی عمل بپوشاند. هدف بعدی شیائومی، رتبه‌ی اول یعنی سامسونگ بود.

تجارت گردان | شیائومی چگونه اپل را در زمینه عرضه گوشی پشت سر گذاشت؟

آیا سبقت از سامسونگ میسر است؟

همانطور که تصور می‌شد رشد ناگهانی شیائومی می‌تواند منجر به احساس خطر برای سامسونگ شود، به ویژه آنکه در برخی کشورها گوی سبقت در دستان شیائومی قرار داشت.

واقعیت این است که وقتی از آینده حرف می‌زنیم، تنها می‌توانیم گمانه‌زنی کنیم. قیمت گوشی‌های شیائومی دلیل علاقه‌ی بسیاری از کاربران به این برند است. زمانی که قابلیت‌های زیادی را با قیمتی کمتر از رقبای قدیمی بازار می‌توان خریداری کرد. اما در این زمینه سامسونگ جزء بهترین‌هاست. چرا که همزمان گوشی‌های اقتصادی، میان‌رده و گران‌قیمت را تولید می‌کند.

در جهان مفروضات، به نظر می‌رسد اپل با معرفی گوشی‌های ۵G خود به زودی خریداران زیادی را جذب خواهد کرد. و ممکن است حضور شیائومی در مکان دوم موقتی باشد. این بین نباید از برندهای Oppo و Vivo که عمدتا بازار شرق آسیا را در دست دارند، غافل شویم؛ رقیبان جدی برای قیمت گوشی‌های شیائومی. اما با تمام این تفاسیر در ماه اگوست ۲۰۲۱ خبر دستیابی به رتبه اول فروش گوشی در جهان توسط شیائومی منتشر شد. بله این برند گوی سبقت را از رقیبان قدرتمند خود ربود. در ادامه بیایید نگاهی بیندازیم به تفاوت گوشی اپل و شیائومی.

مقایسه‌ی گوشی شیائومی و اپل

اساسا قیمت گوشی‌های شیائومی و کیفیت محصولاتش، عامل موفقیت این برند چینی‌ست. سیستم عاملی که شیائومی به کار می‌گیرد، اندروید است. در حالی که IOS به دلیل انحصاری بودن محدودیت‌هایی را برای کاربران فراهم می‌کند. ضمن آنکه شیائومی طراحی جذاب و متنوعی دارد. گرچه برخی متخصصان به دلیل شباهت‌های سخت‌افزاری‌‌‌اش با اپل انتقادهای تندی را نسبت به شیائومی مطرح کرده‌اند.

قابل توجه‌ترین تفاوت‌های بین این دو برند را می‌توان در قیمت، کارایی، باتری، دوربین و سیستم عامل معرفی کرد.

تجارت گردان | شیائومی چگونه اپل را در زمینه عرضه گوشی پشت سر گذاشت؟

تفاوت قیمت گوشی‌ها شیائومی و اپل

اگر معیار مقایسه‌ی ما در مورد اپل و شیائومی قیمت آن‌ها باشد، قطعا شیائومی برنده است. اپل در میان گوشی‌های موبایل جزو گران‌ترین‌ها قرار دارد. قیمت گوشی‌های آن سال به سال افزایش می‌یابد و به نظر نمی‌رسد تصمیم‌گیران اصلی اپل به دنبال تولید گوشی‌های اقتصادی یا میان رده باشند. مگر با معرفی مدل‌های جدید‌تر که منجر به کاهش قیمت اندک در مدل‌های قدیمی می‌شود.

در‌حالی که قیمت گوشی‌های شیائومی نقطه‌ی قوت فروش آن‌ها هستند. شیائومی از این نظر رقیب جدی‌تری از اپل دارد؛ سامسونگ. چرا که شیائومی نیز در تولید گوشی‌های هوشمند خود به طیف وسیع‌تری از مردم به لحاظ اقتصادی نظر دارد.

در این مقایسه اگر بخواهیم ساده‌تر سخن بگوییم، برای خرید قابلیت‌های مشابه بابت گوشی‌های اپل باید پول بیشتری پرداخت کنید، در حالی‌که با بودجه‌ای کمتر می توانید کیفیت یکسانی از شیائومی طلب کنید.

سیستم عامل اندروید یا IOS؟

همان‌طور که در بالا بیان کردیم سیستم عامل شیائومی اندروید است و سیستم عامل اپل IOS. در مورد محصولات اپل و IOS باید به ظرافت ها و عملکردهای بی‌شمار آن اشاره کنیم. به‌روزرسانی‌‌های متعدد آن، هربار قابلیت‌های جدیدی را به گوشی کاربران اضافه می‌کند، که در خور توجه‌اند.

IOS همچنین به دلیل امنیت بالای شهرت پیدا کرده. سیستم iCloud فضای ذخیره‌سازی بیشتر و امن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و این اطمینان را برای خریدارن اپل به وجود می‌آورد که به راحتی می‌توانند اطلاعات ذخیره شده‌ی خود در فضای ابری را به دستگاه جدید منتقل کنند.

از طرف دیگر اندروید قابلیت‌های منحصر به فرد خود را دارد. یک سیستم ‌عامل رایگان که به کاربر اجازه می‌دهد داده‌ها و اطلاعات خود را با گوگل همگام‌سازی کند. بسیاری از برنامه‌های اندرویدی با گوگل یکپارچه‌ شده‌اند.

نکته‌ای را باید خاطرنشان کنیم؛ دسترسی‌ها IOS در برخی کشورها با محدودیت‌هایی روبروست. به این معنا که کاربران بعضا برای دریافت قابلیت‌های محدودیت شده هزینه‌ی بیشتری پرداخت می‌کنند.

مقایسه‌ی کارایی شیائومی و اپل

عملکرد شیائومی و اپل تقریبا مشابه‌ است. تفاوت اصلی این دو دستگاه با هم، پردازنده‌های آن‌هاست. که در نهایت تفاوت قابل توجهی را در سرعت پردازش اطلاعات ایجاد نمی‌کند. به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان از نظر کارایی اپل و شیائومی رقبای شایسته‌ای برای هم هستند.

اهمیت باتری

تلفن‌های هوشمند، فقط دستگاه‌هایی برای برقراری تماس و ارسال پیامک نیستند. در طول روز بخش زیادی از روابط اجتماعی و کاری‌مان را به عهده‌ی گوشی‌های خود می‌سپاریم. و هر گاه خسته شدیم با گشت‌زنی در شبکه‌های اجتماعی یا انجام بازی و مطالعه خود را سرگرم می‌کنیم. در این شرایط باتری اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

وقتی از منظر عمر باتری به مقایسه‌ی شیائومی و اپل باز می‌گردیم، باید بگوییم که شیائومی کارکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. گویی باتری همچنان پاشنه‌ی آشیل اپل است.

هم گوشی شیائومی و هم اپل از قابلیت‌های بروز شارژ سریع با فن‌آوری‌های پیشرفته پشتیبانی می‌کنند. و نسل‌های جدید هر دو گوشی نسبت به مدل‌های قدیمی‌شان ارتقا قابل توجهی از خود نشان داده‌اند.

جمع‌بندی

وقتی صحبت از قیمت گوشی‌های شیائومی به میان می‌آید، دیگر جایی برای اپل نمی‌ماند. با این حال شیائومی نشان‌ داده تنها نقطه‌ی برتری‌اش از اپل قیمت نیست. کارایی، بهبود عملکرد و قابلیت‌های به‌روزش نیز در این بین نقش‌ اساسی دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.