×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
صادرات در ۹ ماه ابتدایی سال به ۱۰۳ میلیون تن رسید

تجارت گردان | صادرات در ۹ ماه ابتدایی سال به ۱۰۳ میلیون تن رسید

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خانه ملت، رضا رحمانی روز سه‌شنبه پس از نشست بررسی عملکرد وزارتخانه‌های مختلف برای رونق تولید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگرچه رشد بخش صنعت در سال گذشته منفی بود اما در سال جاری مثبت شد و روند روبه رشدی در پیش گرفت، در واقع در حالی که عدد آن در سه ماهه چهارم سال ۹۷ منفی ۹ بود اکنون این رقم مثبت تبدیل شده است.

وی مثبت شدن رشد اقتصادی کشور را ناشی از مثبت شدن رشد صنعت و معدن ارزیابی کرد و افزود: در ۹ ماهه ابتدای سال جاری تولید بیش از دوسوم محصولات صنعتی منتخب افزایشی بوده است.

رحمانی بیان کرد: صادرات در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته ۸۷ میلیون تن بود که امسال این عدد به ۱۰۳ میلیون تن افزایش یافت. در واقع براساس آمار و علیرغم تمام مشکلات به همت تولیدکنندگان، روند تولیدات صنعتی رو به رشد است.

عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌های بانک مرکزی وضعیت صنعت بهتر شده و این روند در سال‌ ۹۹ نیز ادامه خواهد داشت که این موضوع را مراجع بین‌المللی نیز تصدیق می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی بخش عمده‌ای از رونق تولید را تشکیل می‌دهد، ادامه داد: در جلسه امروز بیشتر مباحث  مربوط به صنعت و معدن بود، وزارت صمت برنامه‌هایی برای رونق تولید از ابتدای سال اجرایی کرده و در تلاش است سایر سیاست‌ها را نیز عملی کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در نشست امروز میزان پیشرفت برنامه‌ها و وضعیت تولید همچنین اقدامات انجام گرفته برای رفع چالش‌ها و موانع مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار ایران رتبه مناسبی در دنیا ندارد، تصریح کرد: این موضوع بر میزان تولید تأثیر منفی دارد، برای رفع آن باید بروکراسی‌های موجود رفع شده و فضای کسب و کار تسهیل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأمین مالی و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی را مشکل اصلی رونق تولید خواند و بیان کرد: عدم تحقق بودجه یکی دیگر از مشکلات واحدهای صنعتی است، برخی از کسب و کارها در کشور پیشران هستند و در صورت فعال شدن، زنجیره‌ای از مشاغل را برای کشور به ارمغان می‌آورند. از سوی دیگر فعال شدن ظرفیت برخی صنایع موجب ایجاد ارزش افزوده برای کشور می‌شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: رونق تولید باید محور سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد چرا که در صورت تحقق این امر مشکلاتی مانند بیکاری، تورم، وابستگی ارزی و … حل می‌شود.

وی با بیان اینکه همکاری بین دستگاهی برای رونق تولید یکی از الزامات محسوب می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت برخی صنایع غیرفعال است و در صورت تأمین سرمایه در گردش به دلیل وجود بازارهای داخلی و خارجی می‌توان به درستی از آن استفاده کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.