×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
صادرات غیرنفتی راهی اساسی برای غلبه بر تحریم هاست

تجارت گردان | صادرات غیرنفتی راهی اساسی برای غلبه بر تحریم هاست

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری تسنیم، مسعود خوانساری امروز در مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران با اشاره به اینکه اگر مشکل تحریم حل نشود، در سال ۹۹ نیز مشکلات زیادی رخ خواهد داد، اظهار داشت: وضعیت بودجه سال آینده نیز نشان می دهد که در شرایط تحریمی دچار مشکل بوده بنابراین یکی از راههای اساسی که می توان به تحریم غلبه کرد صادرات غیرنفتی است. 

وی ادامه داد: با توجه به امکانات و پتانسیلی که در کشور وجود دارد، بیش از آنچه که صادر می‌کنیم، می توان صادرات را افزایش دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: ۱۵ کشور همسایه ایران هستند که در سال بالغ بر هزار میلیارد دلار واردات دارند و ما باید از این پتانسیل استفاده کنیم. 

خوانساری مهمترین موضوع افزایش صادرات غیر نفتی را برداشتن موانع پیش روی صادرات دانست و تصریح کرد: افزایش ناگهانی قیمت ارز ضربه زیادی به اقتصاد کشور زد و معیشت مردم را دچار مشکل کرد اما اگر قیمت ارز واقعی شود، می توان به تولید و صادرات کشور تکیه کرد و به جای اینکه یارانه را به کالاهای خارجی دهیم، روی کالاهای ایرانی سرمایه گذاری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به اینکه در سال ٩٧ از نظرقیمت ارز  تحت فشار بودیم ، اما حداقل بسیاری از وارداتی که با ارز ارزان وارد کشور می شد، متوقف شد و فضا در بسیاری از کشورهای هدف صادراتی برای کالاهای ایرانی، رقابتی شد. در حال حاضر وقت آن شده که موانع سر راه صادرات را شناسایی و حذف کنیم تا بتوان به تولیدات صادرات محور، تکیه بیشتری کرد.

خوانساری افزود: بسیاری از دست اندرکاران و تصمیم گیران صادراتی، به توسعه صادرات اعتقاد دارند و در شهریورماه سال جاری وزارت صمت تصمیم گرفت که تعرفه برخی کالاها را به بهانه اینکه مواد خام هستند، افزایش دهد تا آنها را به سمت تولید هدایت کند؛ در این میان کالاهایی همچون سنگ آهن و سنگ های تزئینی با افزایش تعره مواجه شدند.

وی تصریح کرد: در این میان اتاق بازرگانی اعتراض کرد،  اما به هر حال جلوی صادرات کالای خام را گرفته شد. پس ۲۵ درصد تعرفه قرار دادند، اما ارزیابی مجدد انجام شد که نشان داد صادرات برخی کالاها ۹۰ درصد کاهش یافته بود، اما اکنون تصمیم گرفتند که این ۲۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش یابد. اما اولین سوال اینجاست که باید دستگاهی پاسخگو باشد که اگر ۲۵ درصد کارشناسی بوده، چرا صادرات ۹۰درصد افت کرد، آن هم در زمانی که نیاز به صادرات داریم و هر یک دلاری که برای کشور حاصل شود، مشکلات زیادی را حل می کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بازی کردن با تعرفه ها به صورت غیرکارشناسی یا ممنوعیت و محدودیت برخی کالاها، ریسک بالایی دارد و پشت آن هزاران مساله وجود دارد، به این معناکه صادرکنندگان یک سال تلاش می کنند بازاری را به دست آورند، اما برخی تصمیمات یک نفر را ممکن است از عرش به فرش برده یا برعکس عمل کند، پس باید مجموعه تصمیم گیران به صورت جزیره ای عمل نکرده و با بخش خصوصی و تشکل های تخصصی، همفکری کنند.

 وی افزود: در مورد تحریم هایی که امریکا اعمال می کرد، حتی بازه زمانی برای اجرا وجود داشته و گفته می شد که شش ماه یا سه ماه دیگر اجرایی می شود، اما ما بدون مقدمه تصمیمات تجاری گرفتیم، در حالیکه انتظار بر این است که همه تصمیم گیران، صادرکنندگان کشور را مدنظر قرار داده و از آنها نظرخواهی نمایند.

خوانساری در پایان تأکید کرد: باید از هر صادرکننده بپرسیم که اگر قرار باشد صادرات به دو برابر برسد، چه تمهیداتی نیاز دارد و برای او فراهم کنیم، این کار پیچیده ای نیست. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.