×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
صادرات ۱۳۰ میلیارد دلاری از مناطق آزاد طی ۶ ماه گذشته

تجارت گردان | صادرات ۱۳۰ میلیارد دلاری از مناطق آزاد طی ۶ ماه گذشته

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، رضا اردکانیان وزیر نیرو  امروز در همایش «مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا» با بیان اینکه یکی از فرصت‌های مناسب برای ارزیابی عملکرد‌ها و تمرکز بر نقاطی که امکان بهبود دارند، ایام پیروزی انقلاب است، گفت: باید بپذیریم که موضوع توسعه در وهله اول به توسعه منابع انسانی وابسته است. زمانی کشوری توسعه می‌شویم که قبل‌تر از آن انسان‌های توسعه‌یافته‌ای شده باشیم.

وی افزود: من به عنوان وزیر نیرو به کرات گزارش‌هایی در خصوص دستاورد‌های دولت‌های فعلی و قبلی در عرصه آب و برق ارائه داده‌ام که در حوزه تعداد پست‌های برق، نیروگاه‌ها، خطوط تولید و توزیع و … در چه جایگاهی هستیم. بعضاً شاخص‌های ما در دسترسی به آب و انرژی از متوسط شاخص‌های جهانی بالاتر است.

وزیر نیرو افزود: علی‌رغم داشتن چنین دستاورد‌های ارزشمندی، باید گفت توسعه منابع انسانی از توسعه فیزیکی پیچیده‌تر است. ما در کنار پیشرفت‌ها، از بیماری‌هایی هم در رنج و عذاب هستیم که بر هم اثر فزاینده دارند. این مشکلات به دو دسته کلی، تمرکز سازمان اداری دولت از یکسو و از سوی دیگر، دستگاه‌ها و سازوکار‌های به شدت بخشی شده و جدا از هم؛ دستگاه‌های دولتی در قراردادی نانوشته، ناکامی‌های خود را به عوامل دیگری ارتباط می‌دهند که عواملی خارج از حیطه وظایف آنهاست. به طور مثال، وقتی به الگوی عضویت ایران در دو موافقتنامه بین‌المللی شامل سازمان اکو و سازمان D ۸ نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که موافقتنامه‌های موفقی نبوده‌اند، ولی هیچ‌گاه نمی‌گوییم ما در این موافقتنامه‌ها موفق نبوده‌ایم، چون از عادت با هم کار کردن، فرار کرده‌ایم و در سازمان‌هایی شدیداً بخشی‌شده و جدا از هم فعالیت داشته‌ایم.

اردکانیان ادامه داد: من در وزارت نیرو دلایل زیادی در خصوص ناکامی در بالا بودن شدت مصرف انرژی یا پایین بودن راندمان مصرف آب کشاورزی یا شاخص‌هایی از این دست، می‌توانم ارائه دهم، اما اگر در چند دستگاه به هم پیوسته فعال شویم، می‌فهمیم چنانچه در موافقتنامه اوراسیا، این پیوستگی رخ ندهد، باز هم مانند موافقتنامه‌های قبلی با عدم موفقیت روبرو می‌شویم.

وی گفت: عضویت ما در اتحادیه اوراسیا به شکل آزمایشی از پنجم آبان ماه آغاز شد و باید بپذیریم که هم دولت و هم بخش خصوصی با یکدیگر پیوستگی داشته و کاری کنند تا این موافقتنامه به سرنوشت موافقتنامه‌های قبلی دچار نشود. روسیه به عنوان بازیگر عمده اتحادیه اوراسیا و همچنین ارمنستان به عنوان تنها عضو این اتحادیه که با ایران مرز زمینی دارند، به دستور رئیس‌جمهور در اولویت افزایش فعالیت‌های تجاری و سطح هماهنگی‌ها با این اتحادیه قرار دارند. هر چند تاکنون میزان قابل توجهی از زمان را از دست داده‌ایم، چون وقتی به ظرفیت‌های کشور نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که باید به روند کار سرعت بیشتری دهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: در آخرین مذاکره‌ای که من به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه و همچنین وزیر انرژی این کشور به عنوان رئیس کمیسیون مشترک با ایران در هفته گذشته داشتیم، توافق کردیم تا اواخر خرداد و اوایل تیر سال آینده، کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه در نقطه‌ای خارج از مسکو و نزدیک به ایران برگزار شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که تحریم برای کشور ایجاد کرده است، افزود: نباید این موضوع سبب شود تا مسائلی که ربطی به تحریم‌ها ندارد، مانند سازوکار‌های بخشی‌شده دستگاه‌ها، زیر این مشکلات پنهان شود.

اردکانیان با اشاره به اینکه منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد نزدیک به اوراسیا و همسایگی با بنادر اوکتائو قزاقستان و آستاراخان روسیه در اولویت افزایش ارتباطات تجاری با کشور‌های عضو این اتحادیه قرار دارد، گفت: بندر آستارا نیز با توجه به منطقه ویژه اقتصادی بودن آن و اتصال ریلی، زمینی و دریایی به بنادر آستارا و باکو آذربایجان، از موقعیت خوبی برخوردار بوده و ۸۰ درصد مبادلات تجاری ما با روسیه از طریق بندر آستارا انجام می‌شود.

وزیر نیرو در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران، حضور ایران در اتحادیه اوراسیا را اولین مشارکت کشورمان در یک موافقتنامه بزرگ بین‌المللی که ۴۰ کشور مانند هند در صف عضویت آن هستند، دانست و گفت: بازار هدف این اتحادیه با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر در صورت اجرایی و عملیاتی شدن می‌تواند ما را از فشار تحریم‌ها رها کرده و در اشتغال مؤثر باشد.

وی با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا در توسعه ارتباطات ما با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا اظهار کرد: من در گفتگو‌هایی که با مقامات سیاسی کشور‌های عضو این اتحادیه داشته‌ام، به عزم جزم آن‌ها برای ارتباط با ایران و تثبیت این پیمان پی برده‌ام.

به گفته اردکانیان، از مناطق آزاد کشور طی ۶ سال گذشته ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.