×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
صدور مجوزات بی‌رویه؛ بلای جان صنعت فولاد

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایراسین، بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پنل چالش‌ها و آینده صنعت فولاد در سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار در تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه تأمین گاز محدودیت‌های خاص خود را دارد به نظر می‌رسد باید رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ را فراموش کنیم. در همایشی که اخیراً نیز با موضوع چالش گاز برگزار شد محدودیت‌های تولید گاز در کشور بررسی شد که یه همین نتیجه رسیدیم.

وی گفت: صدور مجوزات بی‌رویه یکی دیگر از مشکلاتی است که امروز منابع کشور را قفل می‌کند و به همین خاطر باید با این پدیده با جدیت مبارزه شود. باید تصمیماتی اساسی در مورد این موضوع گرفته شود تا دیگر در کشور این موضوع را مشاهده نکنیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیازمند بسترهایی است که به طور مثال زیرساخت‌ها، تقاضای فولاد و…. اصلاً برای آن فراهم نشده است. با توجه به مصرف فولاد در کشور حدود ۴۰ میلیون تن از این میزان در صورت تولید ۵۵ میلیون باید صادر شود که این میزان از صادرات نیازمند زیرساخت‌های زیاد است و این در حالی است که مقدار صادرات کنونی فولاد با مشکلات زیادی نظیر تحریم، انتقاب پول و… همراه است.

لزوم تقویت نیروی انسانی برای اشتغال در صنعت فولاد

محمد ابکا رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد تکنیک نیز در ادامه اظهار کرد: بعد از دو برنامه ۵ ساله پنجم و ششم ظرفیت تولید فولاد کشور به ۴۴ میلیون تن رسیده که مازاد گندله برای این ظرفیت داشته‌ایم و این در حالی است که در سال گذشته حدود ۳۰ میلیون تن فولاد تولید کرده‌ایم.

وی گفت: حدود یک میلیون تن از این میزان انبارش شده و ۲۲ میلیون تن آن برای محصول نهایی صرف شده که حدود ۶ میلیون تن از این میزان نیز انبار شده است. البته تولید ما در کشور حدود ۷۰ درصد ظرفیت بوده که عدد بدی نیست و نزدیک میانگین مصرف دنیاست.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد تکنیک افزود: رشد اقتصادی بر مصرف فولاد تأثیر دارد. علاوه بر این میزان ارزش افزوده صنعت ساختمان نیز بر مصرف فولاد در کشور تأثیر دارد که البته صنعت ساختمان در سال گذشته با چالش روبرو بوده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات دیگر مجوازت اضافی صادر شده در صنعت فولاد است که چیزی حدود ۶۰ میلیون تن از این میزان هنوز به مرحله عملیات وارد نشده است. این مجوزها، منابع ملی را قفل می‌کند و اصلاً برای کشور خوب نیست. در زمینه سنگ آهن نیز باید بگوییم حدود ۳ میلیون تن سنگ‌آهن قابل برداشت علی‌رغم قید شدن ظرفیت‌های بیشتر وجود دارد.

ابکا تصریح کرد: ظرفیت بار ریلی، جاده‌ای و دریایی کشور محدود است و فولادسازان تشویق به حرکت به سمت حمل‌ونقل با ریل شده‌اند که به همین خاطر این شرکت‌ها نیاز به بیش از ۳هزار کیلومتر خطوط ریلی دارند تا بتوانند در جهت چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد اقدام کنند.

وی تأکید کرد: ایران دومین مخازن گاز دنیا را دارد که تا سال ۱۴۰۴، ۱۸ میلیارد گاز برای تولید فولاد کشور در سال نیاز است. امروز به طور کلی حدود ۶ درصد از گاز کشور را فولادی‌ها مصرف می‌کنند ولی فولادسازان با محدودیت‌هایی در فصول مختلف سال روبرو می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد تکنیک عنوان کرد: موضوع دستورالعمل‌ها یکی از مشکلاتی است که صنعت فولاد را تحت تأثیر قرار گرفته است. این موضوع باعث می‌شود که صنعت فولاد با ثبات کمتری روبرو باشد. بازار ارز نیز بر صنعت فولاد تأثیرات خاص خود را دارد که در این زمینه نیز دستورالعمل‌هایی را صادر شده است. همچنین در زمینه تأمین نیروی انسانی، امروز بسیاری از شرکت‌هایی که خطوط تولید جدیدی را ایجاد کرده‌اند مشکل تأمین نیروی انسانی دارند که این موضوع نشان از نیازمندی ما به تحول است.

وی تصریح کرد: باید جلوی صدور بی‌رویه مجوزها گرفته شده و باطل شوند. از سوی دیگر پیشنهاد می‌شود دستورالعمل‌ها با هماهنگی همه ذی‌نفعان صادر شود تا با اظهارنظرها، کمترین اشکالات پیش بیاید.

ابکا تأکید کرد: در نهایت باید عارضه‌های ضروری و فوری را زودتر حل کرد و این در حالی است که این اتفاق نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی است.

ایران در بین کشورهای دنیا در صنایع معدنی ممتاز است

محمد شیخ‌زاده مدیرعامل فکور صنعت در پنل چالش‌ها و آینده صنعت فولاد نیز در سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار در تهران اظهار کرد: باید ببینیم پافشاری در صنعت معدن برای توسعه این صنعت بزرگ در کنار صنایع دیگر نظیر گردشگری خوب است یا نه. پاسخ بله است چون صنایعی نظیر صنعت فولاد امروز به صنعت مهم کشور تبدیل شده‌اند و امروز ایران در بین کشورهای ممتاز دنیا قرار گرفته است.

وی افزود: تحلیل داینامیک و استاتیک یکی از نکات مهمی است که در صنعت فولاد می‌توان به آن اشاره کرد. نباید نگران نوسان بین دوره‌ها باشیم چرا که این موارد در حال گذار هستند. از سوی دیگر توسعه انرژی، جاده و… همزمان با توسعه‌های فولادی انجام نمی‌شود که این اتفاق یک معضلات کنونی صنعت فولاد است.

مدیرعامل فکور صنعت خاطر نشان کرد: صنعت فولاد کشور نباید منتظر دیگران در زمینه‌های توسعه‌ای بماند و در کنار کارهای دیگری که انجام می‌شود باید در کسب‌وکارهای مجاور نیز سرمایه‌گذاری کرد. به عبارتی به جای نگاه انقباضی باید نگاهی مبوسط به این صنعتی داشته باشیم که با خون دل‌های فعالان این صنعت ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها نظیر عمان و عربستان در منطقه به دنبال توسعه صنعت فولاد خود هستند و به همین خاطر نباید به سادگی با صنعت فولاد کشور برخورد کنیم تا از این نقطه قوت به خوبی استفاده کنیم.

شیخ‌زاده تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که در صنعت فولاد است بخشی نگری است که با توجه به این معضل، بسیاری از شرکت‌ها به دنبال رقابت با یکدیگر است اما نکته این است که به جای رقابت باید سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را انجام دهند. از سوی دیگر توسعه متوازن زنجیره‌ای باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: نباید بر روی بازار داخل تمرکز کنیم و باید بازارهای خارجی را با دید دقیق‌تری نگاه کنیم. بسیاری از کشورهای خارجی خصوصاً کشورهای همسایه با مشاورین خود تلاش می‌کنند که ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کنند که این موضوع نشان از پتانسیل‌های موجود در این صنعت است.

طهمورث جوانبخت مدیرعامل فولاد خراسان نیز در این پنل اظهار کرد: ایران ۱ درصد از جمعیت جهان و ۱ درصد از مساحت خشکی‌های جهان را داراست که با محاسبات انجام شده تنها یک درصد از ذخایر ایران در حال بهره‌برداری است.

وی گفت: این در حالی است که ۵ میلیارد تن ظرفیت قابل برداشت شناسایی شده که با توجه همه ظرفیت‌های موجود در صورت تولید ۵۵ میلیون تن، فقط ۱۳ سال ذخایر سنگ آهن پاسخگوی تولید است.

مصطفی مؤذن‌زاده رئیس این پنل در جمع بندی این بحث اظهار کرد: صنعت فولاد کشور تلاطم‌های زیادی را در سال گذشته خصوصاً کرونا، مشکلات چین، نزاع بین روسیه و اوکراین، تحریم‌ها و… را تجربه کرده است.

وی گفت: ما در این پنل به دنبال این هستیم که این مشکلات را جمع‌بندی نموده و آن را بیان کنیم تا بتوانیم مشکلات اساسی را حصاء نماییم و مسائل جدی در این حوزه تا حدی در این همایش مشخص شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.