×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
صعود آهسته و پیوسته شاخص بورس

به گزارش تجارت گردان به نقل از بازار سرمایه (سنا)، بررسی معاملات بازار سهام در هفته جاری حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار در هفته جاری نسبت به هفته گذشته با ۴.۹۲ درصد کاهش، از ۱۷۶ هزار و ۳ میلیارد ریال به ۱۶۷ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال رسید. همچنین حجم کل معاملات این بازار از ۲۲ هزار و ۲۲۵ میلیون سهم در هفته گذشته به ۱۸ هزار و ۲۵۹ میلیون سهم در هفته جاری رسیده است که کاهشی ۱۷.۸۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت صعود و نزول بازارها

بر این اساس، بازار بدهی و صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در این هفته بر خلاف بازار اول سهام، بازار دوم سهام و بازار مشتقه روندی صعودی داشتند. به طوریکه ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهشی ۱.۳۸ درصدی را در هفته جاری نسبت به هفته قبل تجربه کرد و از ۶۴ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال به ۶۳ هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته قبل ۸۲۳۷ میلیون سهم بود به ۶۵۸۵ میلیون سهم در هفته جاری رسید و کاهشی ۲۰.۰۵ درصدی را تجربه کرد.

روند حرکت بازار دوم سهام نیز مانند بازار اول سهام نزولی بود. به طوریکه ارزش معاملات این بازار در هفته جاری نسبت به هفته قبل ۱۹.۸۹ درصد کاهش یافت و از ۷۴ هزار و ۹۸۲ میلیارد ریال به ۶۰ هزار و ۶۸ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۲۵.۳۰ درصد کاهش، از ۱۲ هزار و ۲۰۱ میلیون سهم به ۹۱۱۴ میلیون سهم رسید.

این درحالی است که بازار بدهی هفته ای سبز را پشت سر گذاشت و ارزش معاملات این بازار در هفته جاری با رشدی ۴۵ درصدی از ۶۱۰۵ میلیارد ریال در هفته قبل به ۸۸۶۹ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم معاملات بازار بدهی هم از ۶ میلیون برگه به ۸.۸۸ میلیون برگه رسید که رشدی ۴۴ درصدی را نشان میدهد.

طبق بررسی های انجام شده، بازار مشتقه در هفته ای که گذشت چراغ قرمز حرکت کرد. به طوریکه ارزش معاملات این بازار در هفته قبل ۱۱۱ میلیارد ریال بود که در هفته جاری به ۵۷ میلیارد ریال رسید و کاهشی ۴۸.۷۹ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با ۳۱.۲۸ درصد کاهش، از ۲۵ میلیون قرارداد در هفته قبل به ۱۷.۱ میلیون قرار داد در هفته جاری رسید.

در این میان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در هفته جاری در مقایسه با هفته قبل روندی صعودی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۳۰ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال در هفته قبل به ۳۵ هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال در هفته جاری رسید و رشدی ۱۴.۴۱ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با رشدی ۴۴.۲۹ درصدی در هفته جاری نسبت به هفته قبل از ۱۷۵۶ میلیون یونیت به ۲۵۳۴ میلیون یونیت رسید.

شاخص کل صعودی ماند، شاخص هم وزن نزولی شد

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته جاری نسبت به هفته قبل رشدی ۰.۴۰ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۱۶ هزار واحد صعود کرد که رشدی ۵۲۱۰ واحدی را نشان می دهد.

این درحالی است که شاخص کل با معیار هم وزن در هفته جاری نسبت به دهفته قبل روندی نزولی داشت و با ۱.۵۷ درصد کاهش از ۴۰۳ هزار و ۷۴ واحد به ۳۹۶ هزار و ۷۴۵ واحد رسید و ۶۳۲۹ واحد کاهش یافت.

*خبرنگار: پونه درخشان 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.