×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ سپر حفاظتی در مقابل تورم

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، نحوه ورود به بازار سهام و چگونگی سرمایه گذاری در این بازار، یکی از شروط اساسی کسب بازدهی مناسب است که در این میان، صندوق های سرمایه گذاری یکی از راه های حفاظت سرمایه در مقابل تورم و کاهش ارزش پول و نهایتا حفظ افزایش دارایی شناخته می شوند.

 به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سرمایه گذاری در صندوق‌ها برای افرادی مناسب است که قصد سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس دارند و خودشان وقت، مهارت یا اطلاعات کافی برای انجام این کار را ندارند و در عین حال می خواهند بازدهی و سود بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در بانک به دست آورند.

از مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌ها می توان به سهولت در خرید و فروش سهام و مدیریت حرفه ای وجه نقد اشاره کرد. فلسفه تنوع سازی صندوق های سرمایه گذاری این است که سرمایه گذاری در مجموعه زیادی از اوراق بهادار باعث می شود که زیان های ناشی از سرمایه گذاری در چند اوراق بهادار با سودهای حاصل از سرمایه گذاری در سایر اوراق بهادار حداقل شود. سرمایه گذاری در صندوق ها باعث صرفه جویی می شود؛ بدین صورت که صندوق ها مقدار زیادی از سهام و اوراق بهادار را در هر معامله خرید و فروش می کنند، در نتیجه هزینه های معاملاتی آنها بسیار پایین تر از مواردی است که افراد خود اقدام به معامله می کنند.

با بررسی عملکرد ۶۸ صندوق سرمایه گذاری سهامی طی مردادماه سال جاری، پنج صندوق دارای بیشترین بازدهی به شرح زیر هستند:  

تجارت گردان | صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ سپر حفاظتی در مقابل تورم

ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که صندوق ارزش کاوان آینده از نظر بازدهی ماهانه در مرداد ماه توانسته با بازدهی ماهانه ۲۸.۶۵ درصد، در رتبه اول صندوق ها قرار گیرد . بازدهی سالانه صندوق نیز ۱۶۸.۶ درصد بوده و از این منظر در رتبه دوم صندوق ها جای دارد و همچنین موفق به کسب بازدهی بیشتری از شاخص کل شده است. بازدهی این صندوق در یک هفته گذشته بالغ بر ۷درصد بوده است.

از طرف دیگر بازدهی صندوق مذکور از ابتدای سال ۹۸ تا کنون ۸۰درصد است. این در حالی است که بازده شاخص کل در این بازه زمانی ۴۸ درصد بوده است.

صندوق ارزش کاوان آینده در تاریخ ۳۱مرداد ۹۸ دارای ۲۰,۱۵۷ واحد سرمایه گذاری با ارزش خالص دارایی برابر با ۳۹۳,۴۹۴,۵۹۸,۲۵۵ ریال است. ارزش هر واحد صندوق طی ماه گذشته از ۱۵,۲۵۲,۶۳۴ ریال به ۱۹,۵۲۱,۴۸۶ ریال افزایش یافته و به عبارتی طی ماه گذشته بیش از ۲۷ درصد بازدهی نصیب سرمایه گذاران این صندوق شده است.  

صندوق سهم آشنا در تاریخ ۳۱ مرداد ۹۸ دارای ۳۵۸,۳۵۴ واحد سرمایه گذاری با ارزش خالص دارایی ۱,۳۲۶,۴۹۶,۷۷۵,۹۹۷ ریال است. ارزش هر واحد صندوق ۳,۷۰۱,۶۳۷ ریال بوده و صندوق دارای بازدهی ماهانه ۱۸.۱۲ و بازدهی سال ۱۶۲.۰۷ است .

صندوق سرمایه‌گذاری سهام بزرگ کاردان دارای ۹۹,۹۷۵  واحد سرمایه گذاری با ارزش خالص دارایی ۲۲۸,۷۸۱,۲۴۰,۵۱۰ ریال و ارزش هر واحد صندوق  ۲,۲۸۸,۳۸۵ ریال است. بازدهی ماهانه صندوق ۱۵.۷۴ و بازدهی سال صندوق ۱۳۸.۸۷ است.

صندوق زرین پارسیان دارای ۲۶۶,۷۰۳ واحد سرمایه گذاری با ارزش خالص دارایی  ۱,۰۹۹,۱۶۳,۰۴۸,۹۳۵ ریال و ارزش هر واحد صندوق  ۴,۱۲۱,۲۹۹ ریال است. بازدهی ماهانه صندوق ۱۵.۴۴ و بازدهی سال صندوق ۹۸.۶۴ است.

صندوق مشترک رشد سامان دارای ۹۸,۸۶۴ واحد سرمایه گذاری با ارزش خالص دارایی  ۲۶۲,۵۸۲,۲۶۰,۶۲۲ ریال و ارزش هر واحد صندوق  ۲,۶۵۵,۹۹۴ ریال است. بازدهی ماهانه صندوق ۱۵.۳۹ و بازدهی سال صندوق ۹۲.۳۳ است.

سید امین موسوی، مدیر سرمایه گذاری صندوق ارزش کاوان آینده در مصاحبه با سنا، به بررسی مهمترین دلایل بازدهی بالای این صندوق پرداخت. وی با تأکید بر اینکه تمرکز بازار فعلاً روی شاخص هم وزن است، گفت: با توجه به وضعیت بازارهای جهانی، افزایش نسبی قیمت فلزات گرانبها و پیش بینی رکود در اقتصاد جهانی پیش بینی می شود در کوتاه مدت رونقی را در بازارهای جهانی نداشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر چشم انداز بازارهای جهانی، دلار و روند صادراتی شرکت ها گفت: بر اساس موارد فوق، سهام و صنایعی که مصرف کننده مواد اولیه جهانی و فروشنده محصولات فرآوری شده در داخل کشور هستند، می‌توانند گزینه های خوبی برای سهامداری باشند.

وی تأکید کرد این گروه ها، هم شاهد کاهش بهای تمام شده هستند و هم در داخل فروش مطمئن تر و قوی تری دارند.

موسوی خاطرنشان کرد: استراتژی صندوق ارزش کاوان آینده در صنایعی است که پیش بینی می شود بازار در آینده روی آنها متمرکز شود.
وی انتخاب درست و صبر را رمز موفقیت در بازار دانست و گفت: هیچ اولویت و تمرکزی در صنعت خاصی نداریم تا اگر یک پارامتر اقتصادی تغییر کرد، صندوق دچار ریسک خاصی نشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.