×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
صندوق های نامرئی پست

محمد رحیمی معاون دفتر ارتباطات این شرکت به مناسبت روز جهانی پست؛ یادداشتی تحت عنوان صندوق های نامرئی پست نگاشته که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است.متن این یادداشت در ادامه آمده است. 
وقتی صندوق های زرد رنگ پست را در گذرگاه ها نمی بینیم حتماً از خود می‌پرسیم چه بر سر آنها آمده است؟ اصلاً پست الان چه کار می کند؟ بد نیست بدانیم در قدیم وقتی یک نامه را به داخل صندوق پست می‌انداختیم یعنی نامه را وارد شبکه پستی می‌کردیم و بد نیست بدانیم ارسال یک نامه تنها یک انتقال ساده نبود بلکه نامه وارد یک شبکه فنی و عملیاتی می شد.

شبکه ای که بدون داشتن برنامه های گسترده علمی و مهندسی امکان حیات و ارائه خدمت نداشت. ارسال یک نامه بدون عبور از مراحل فنی این شبکه نمی‌توانست به مقصد برسد و آن صندوق نقطه ورود به این شبکه بود.شاید از خود بپرسیم چرا این شبکه باید فنی و مهندسی باشد؟ بی شک می دانیم در روز تعداد زیادی نامه و بسته وارد شبکه پستی می‌شود و این مرسولات از مبدا هزاران نقطه به مقصد هزاران نقطه دیگر ارسال می شود در اصل در شبکه پستی با یک معادله چند مجهولی مواجه هستیم که ابتدای آن دارای چند هزار متغیر (آدرس) و انتهای آن نیز با هزاران متغیر (آدرس) جدید مواجه است. در این صورت می‌پذیریم که اگر سیر مرسولات ورودی به یک چرخه تعریف شده و برنامه ریزی شده وارد نشود نمی‌توان آن را با مدت مشخص و در امنیت و کیفیت به مقصد رساند.

اکنون شاکله شبکه پست در همه دنیا به همین منوال است اما به رنگ فناوری نو شده است. در دنیای امروز با پدیده جدیدی از پست روبرو هستیم. هم تعداد مرسولات به صورت سرسام‌آوری افزایش یافته و هم نوع آن از نامه و پاکت به بسته و امانت تبدیل شده است. با همه این تغییرات اما یک بسته از میان میلیاردها بسته پستی بازهم باید از جایی وارد شبکه پستی شود، مسیر فنی پست را طی کند و در مقصد تحویل گیرنده شود؛ هرچند صندوق های پستی را دیگر نمی بینیم. گویی صندوق های پستی نامرئی شده اند و ما ناخودآگاه برای آغاز یک عملیات پستی از جای دیگر وارد این شبکه می شویم.

موضوعی دیگر هم وجود دارد؛ سالها پیش اگر کسی قصد ارسال نامه‌ای را داشت آگاهانه و به صورت ارادی از شبکه پستی استفاده می‌کرد اما اکنون خدماتی در طول روز انجام می شود و بسته،کارت، پاکت و یا خدمتی به فرد می رسد بدون اینکه بداند بخشی از آن توسط شبکه پست انجام گرفته است. به طور مثال در بسیاری از خرید های اینترنتی بدون آنکه بدانیم محصول خریداری شده توسط پست به دست ما خواهد رسید. یا اینکه شخصی برای دریافت کارت ملی از دفاتر پیشخوان دولت اقدام می‌کند و بعد از تکمیل فرم ها به منزل برمی گردد.

بخشی از ادامه این فرایند تا رسیدن کارت به منزل شخص توسط شبکه پستی انجام خواهد گرفت. یا در برخی از خدمات بانکی، ثبتی، راهنمایی و رانندگی و غیره این شبکه پستی است که تردد ها را کاهش داده و مشکلات زیست محیطی و اجتماعی را کم کرده و بخشی از این فرایند ها را انجام می دهد. شبکه پیچیده پستی اکنون در جامعه به یک ضرورت تبدیل شده است و ما در دنیای نوین فناوری برای استفاده بسیاری از خدمات پستی از قاب اینترنت وارد می شویم که گویی نقش همان صندوق های پستی را دارد. صندوق پستی که آغازگر یک چرخه فنی پستی بود اکنون به شکل دیگری در اطراف ما وجود دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.