×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ضرر ۶ میلیارد دلاری قطعی برق به صنعت فولاد

به گزارش تجارت گردان به نقل از صداوسیما؛ بهرام سبحانی در همایش چالش برق در زنجیره فولاد گفت: ظرفیت تولید فولاد در کشور ۴۰ میلیون تن است که هم اکنون ۳۰ میلیون تن آن عملیاتی می‌شود که این ۱۰ میلیون تن ظرفیت از دست رفته معادل ۶ میلیارد دلار به دلیل قطعی برق از دست رفته است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران  با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا سال ۱۴۰۴ تولید فولاد کشور باید به ۵۵ میلیون تن برسد افزود: کمبود برق ایجاد شده در سال جاری مانع از عملیاتی شدن این روند خواهد شد، زیرا هم اکنون ۲۵ میلیون تن از ظرفیت نصب شده در صنعت فولاد کشور بلااستفاده مانده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۷۵ درصد ظرفیت صنعت فولاد فعال است گفت: صنعت فولاد زمانی که بیش از ۷۵ درصد ظرفیتش فعال باشد سودده است و کمتر از ۷۵ درصد زیان‌ده می‌شود که در حال حاضر ۷۵ درصد آن فعال است یعنی به صورت سربه سر در حال تولید است.

وی گفت: ما بیش از ۸ سال است می‌گوییم زمانی که در تابستان با محدودیت برق مواجه هستیم چگونه باید به تولید ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در سال برسیم.

سبحانی ادامه داد: در دهه ۶۰ و ۷۰ یک نظام منسجم تدوین شده برای صنعت فولاد داشتیم و البته همه زیرساخت‌ها و صنایع مورد نیاز نیز برای تحقق اهداف صنعت فولاد هماهنگ بود و عملیاتی می‌شد، اما در دو سال اخیر این نظام از هم گسسته و کسی هم پاسخگو نیست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: ما در صنعت فولاد می‌گوییم برای توسعه نیاز به برق داریم، اما کسی پاسخگوی ما نیست.

وی ادامه داد: وقتی صنعتی خرد می‌شود قدرت آن نیز کاهش می‌یابد ما در ۸ طرح مطرح شده در صنعت فولاد ۸۰۰ هزار تن در استان‌های مختلف صنایع فولاد را راه اندازی کردیم که به دلیل کاهش توانم این صنایع نمی‌توانند نیروگاه‌سازی کنند.

وی با اشاره به اینکه محدودیت برق یکباره و بی برنامه اجرا نشده و علتش هر چه بود از بی تدبیری اتفاق افتاده است گفت: برای حل مشکل برق در کشور بدترین تصمیم گرفته شد که آن نیز استفاده صنعت فولاد از ۱۰ درصد دیماند خود بود این در حالیست که ما باید در این صنعت برای فعالیت و آماده بودن کوره‌ها را گرم نگه داریم و در کارخانه‌های فولاد که اکسیژن تولید می‌کنند باید سرد باشیم بنابراین نمی‌توانیم با استفاده از ده درصد دیماند این حالت‌ها را به سرعت تغییر دهیم، استفاده از ده درصد دیماند به معنای تعطیلی کارخانه است که راه اندازی آن به صورت مجدد به راحتی امکان‌پذیر نیست.

سبحانی افزود: آیا از دیدگاه ملی این تصمیم درستی است که برق صنعت فولاد را قطع کنیم تا برق خانه‌ها قطع نشود؟ این در حالیست که قطعی برق اثرات مخربی در اشتغال صنعت فولاد، همچنین تولید محصول نهایی و فعالیت صنایع پایین دستی دارد.

وی گفت: اگر ما بخواهیم برای رفع کمبود برق نیروگاه بسازیم به طور تقریبی این روند سه سال طول خواهد کشید که این یعنی در این مدت ۱۸ میلیارد دلار از دست رفته است.

وی با اشاره به اینکه می‌توانیم کنسرسیومی برای تولید انرژی ایجاد کنیم افزود: بخش فولاد می‌تواند سهم خود را در این راستا پرداخت کند، اما باید چند نکته نیز رعایت شود، مدیریت منسجم که قطعا با وزارت نیرو و وزارت صمت است، تعیین مشوق‌هایی برای متقاضیان که می‌تواند شامل ارائه سوخت یارانه‌ای باشد و همچنین تخصیص ارز و تامین تجهیزات از مهمترین این نکات است.

وی با اشاره به اینکه برخی از واحد‌های صنعتی فولاد اقدام به احداث نیروگاه کرده‌اند گفت: برخی از این واحد‌ها به دلیل تولید برق چند ده میلیارد تومان از وزارت نیرو طلبکار هستند و بابت برقی که در تولید مصرف شده است چند میلیون تومان بدهکار شده‌اند که وزارت نیرو برای وصول بدهی این واحد‌ها اقدام کرده است، اما طلبکاری آن‌ها را در نظر نمی‌گیرد پس فولاد با چه انگیزه‌ای باید نیروگاه بزند؟

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های فولاد می‌توانند تامین سرمایه را به خوبی انجام دهند گفت: این سرمایه‌گذاری می‌تواند با صدور اوراق مشارکت با تضمین وزارت نیرو به نتیجه برسد و به هر حال اگر ساخت نیروگاه‌ها انجام شود کمبود برق در یک دوره سه تا پنج ساله قابل جبران است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.