×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ضرورت آمادگی دستگاه‌ها در راستای مقابله با سیلاب‌های احتمالی در نیمه دوم مهرماه

به گزارش تجارت گردان به نقل از آب منطقه ای تهران، «بهزاد پارسا» در جلسه کمیته راهبری کنترل و کاهش خطر سیل اظهار داشت: با توجه به اینکه سه سال خشکسالی پی در پی را پشت سرگذاشته ایم، بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی با ترسالی روبه‌رو هستیم که طبق تجربیات سنوات گذشته پیامدهای خاص خودش را خواهد داشت؛ به همین منظور آمادگی و تدابیر لازم برای جلوگیری از خطرات احتمالی سیلاب ضروری است.

وی ادامه‌داد: با توجه به تمرکز بالای جمعیتی در تهران همه دستگاه های مرتبط باید تکالیفی را که در این کمیته استانی مشخص شده پیگیری و اجرایی کنند.

پارسا با بیان اینکه در جلسات آتی همه دستگاه ها باید طبق چارچوب اقدامات خود را بیان کنند تا اعضای حاضر در جریان آن قرار گیرند، افزود: نزدیک‌به ۸۰۰ گلوگاه و نقاط حادثه خیز در استان تهران شناسایی شده که در بازه خیلی کوتاه باید اقداماتی برای رفع آن ها انجام داد تا بتوانیم در پاییز پربارش پیش رو شرایط را تحت کنترل داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه انجام لایروبی ها و شناسایی پل ها و کالورت های غیراصولی از اهم اقدامات است، تصریح‌کرد: تا رسیدن به زمان پیش بینی بارش ها موارد مذکور باید رفع شود.

احتمال وقوع آبگرفتگی، بالا آمدن آب رودخانه ها و وقوع تندبادهای لحظه‌ای

در ادامه این جلسه، «مازیار غلامی» مدیرکل هواشناسی استان تهران بیان‌داشت: بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش بینی فصلی، در سه ماه آینده (مهر تا دی ۱۴۰۲)، متوسط بارش استان در حد نرمال و با تمایل به بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه‌داد: همچنین متوسط دمای هوای استان در این مدت نیم تا یک درجه سلسیوس بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.
غلامی با بیان اینکه از ۹ مهرماه لغایت ۹ آبان ماه در بخش های نواحی شمالی و غربی استان تهران با حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش بارش مواجه هستیم، افزود: برای این بازه زمانی نیز دما بالاتر از نرمال پیش بینی شده است.
وی اضافه‌کرد: در مدت مذکور در نواحی جنوب غربی، شمال غربی و به‌ویژه بخش غربی استان تهران شاهد افزایش بارش خواهیم بود و دما نیز به‌تدریج به حالت نرمال نزدیک می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان تهران اضافه‌کرد: بررسی پیش بینی‌های فصلی مدل‌های جهانی نیز تا حد زیادی تاییدکننده موارد ذکر شده است و انتظار می رود بارش طی پاییز در حد نرمال و بیش از آن باشد.

لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب

وی با تاکید بر اینکه احتمال وقوع پدیده های حدی، آبگرفتگی، بالا آمدن آب رودخانه ها و مسیل ها وجود دارد و لازم است اقدامات پیشگیرانه در بخش های مختلف اجرایی مدنظر باشد، گفت: در صورت نرمال بودن بارش پاییز، این شرایط نمی تواند کاملا مساله کمبود و کاهش بارش انباشته شده را جبران کند. بنابراین همچنان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش های مختلف به‌ویژه بخش های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و نیز به‌طور کلی صرفه جویی در مصرف آب توصیه می شود.

غلامی تصریح‌کرد: با توجه به پیش بینی نرمال بودن بارش‌ها و احتمال پاییز و زمستان پُر بارش (به‌ویژه فعلا طی آبان و آذر)، احتمال وقوع پدیده های حدی منجر به آبگرفتگی، بالا آمدن آب رودخانه ها و وقوع تندبادهای لحظه ای ناشی از ناپایداری دور از انتظار نیست و لزوم برنامه ریزی برای مدیریت شهری و اقدامات پیشگیرانه نظیر لایروبی انهار، بازگشایی آبراهه ها در حوزه های شهری و روستایی توصیه می شود.

وی در خصوص وضعیت دما گفت: با توجه به روند کاهش دما ناشی از تغییر فصل، وقوع پدیده اینورژن (وارونگی دما)، از آبان ماه به‌تدریج و به تناوب شرایط برای پایداری و به‌ویژه طی ماه های آذر، دی و بهمن با ماندگاری هوای سرد و در مواقع عدم وزش باد قابل ملاحظه، به‌طور فصلی شرایط برای انباشت آلاینده های جوی مهیا می شود.

تهران، رتبه پنجم کم‌بارشی در کشور

مدیر کل هواشناسی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره گزارش وضعیت بارش طی سال آبی (۱ مهر ۱۴۰۱ لغایت ۲۸ شهریور ۱۴۰۲)، توضیح داد: بررسی آمار بارش پهنه ای استان تهران بیانگر آن است که مجموع بارش سال زراعی استان تهران ۱۶۴ میلی متر است که در مقایسه با دوره آماری بلند مدت (نرمال) ۴۱ درصد کاهش بارش اتفاق افتاده است و این در حالی است که در مقایسه با سال قبل پنج‌درصد کاهش بارش رخ داده است.

وی همچنین بیان‌داشت: استان تهران پنجمین استان کشور از نظر بیشترین کاهش درصد تامین بارش سال آبی نسبت به بلند مدت است که در جای خود حائز اهمیت و توجه فراوان است؛ به‌عبارتی تهران از ابتدای سال زراعی تاکنون، رتبه پنجم کم بارشی و خشکسالی کشور را دارد.

غلامی در پایان خاطرنشان کرد: آمار بارش پهنه ای استان تهران به تفکیک شهرستان بیانگر این نکته است که بدون استثناء در همه شهرستان ها کاهش بارش اتفاق افتاده است و بیشترین کاهش بارش به‌ترتیب مربوط به شهرستان‌های شمیرانات، دماوند و فیروزکوه است و نکته قابل توجه اینکه کمترین کاهش بارش مربوط به شهرستان های جنوبی استان مانند ورامین، پیشوا و قرچک است.

به گزارش ایرنا، پیش از این «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو نیز با اشاره به بارش‌های پاییزه تصریح کرد: این امر در چنین شرایطی در کنار امیدبخشی در افزایش منابع آبی کشور، زنگ خطری برای ما محسوب می‌شود و لازم است اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای مهار سیلاب به‌ویژه در بستر رودخانه‌ها و نیز اجرای پروژه‌های اضطراری، رفع انسداد و لایروبی رودخانه‌ها در دستور کار باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.